Τον ρόλο της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην απανθρακοποίηση του πλανήτη θα αναλύσουν στην COP 28– Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή, που θα πραγματοποιηθεί στο Ντουμπάι, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης, η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) και επικεφαλής της Neptune Shipping Lines, Mελίνα Τραυλού και ο πρόεδρος της Intercargo και γ.γ. της ΕΕΕ, Δημήτρης Φαφαλιός.

Οι τοποθετήσεις τους θα γίνουν στις 10 Δεκεμβρίου στο πλαίσιο της εκδήλωσης με θέμα “Διαμορφώνοντας το μέλλον της Ναυτιλίας- Shapping the Future of Shipping).

Η θέση της ελληνικής πλευράς είναι ξεκάθαρη.

Χρήστος Στυλιανίδης: «Ο κλάδος μας πάντα αντιμετώπιζε προκλήσεις. Και πάντα βρίσκαμε τρόπους να τις ξεπερνάμε. Ένα από αυτά είναι η αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή και ο ΙΜΟ είναι το κατάλληλο μέρος για να συμμετάσχει σε αυτή τη συζήτηση. Η απάντηση στο “πώς” είναι απλή και ξεκάθαρη: Μέσω της πλήρους υποστήριξής μας στην ταχεία εφαρμογή της αναθεωρημένης στρατηγικής του ΙΜΟ για τα αέρια του θερμοκηπίου του 2023. Με αυτόν τον τρόπο, να θυμάστε ότι η ρύθμιση θα επιτύχει μόνο εάν είναι έξυπνη, δίκαιη και στοχεύει στον πραγματικό ρυπαντή, ενώ παράλληλα δίνει προσοχή στις ιδιαιτερότητες κάθε τρόπου ναυτιλίας».

Για τις πράσινες επενδύσεις που πρέπει να κάνει η ναυτιλιακή βιομηχανία αναφέρει:

«Είναι επίσης πολύ σημαντικό να δημιουργηθεί ένα προβλέψιμο περιβάλλον που θα καθοδηγήσει τις μελλοντικές επενδύσεις σε πιο πράσινες και ενεργειακά αποδοτικές τεχνολογίες. Για να διασφαλιστεί ότι οι επενδύσεις αυτές θα αποδώσουν λογικά.

Θα πρέπει να εργαστούμε με ενωτικό πνεύμα. Να συνεργαστούμε και να εμπλέξουμε όλους τους φορείς: πλοιοκτήτες, παραγωγούς καυσίμων, λιμάνια, ναυλωτές, κατασκευαστές μηχανών και ναυπηγεία. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να επιτύχουμε ναυτιλία με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2050».

Μελίνα Τραυλού: «Η λήψη διεθνών μέτρων για μια παγκόσμια βιομηχανία, όπως η ναυτιλία, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Είμαστε απόλυτα προσηλωμένοι στην επίτευξη της απανθρακοποίησης του κλάδου μας. Στηρίζουμε σθεναρά την υιοθέτηση στον ΙΜΟ νέων, πιο φιλόδοξων στόχων για μηδενικές «καθαρές» (net) εκπομπές από τη ναυτιλία, έως ή πλησίον στο 2050, όπως είχε προτείνει και η ναυτιλιακή κοινότητα, καθώς και φιλόδοξους ενδεικτικούς ενδιάμεσους στόχους για το 2030 και το 2040.

Επίσης, πρέπει να υιοθετηθεί άμεσα ένα οικονομικό μέτρο για μια υποχρεωτική εισφορά (levy) επί των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, μαζί με ένα απλό τεχνικό πρότυπο καυσίμου, τα οποία έχουν ήδη προταθεί από τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα. Αυτό θα συμβάλλει πρακτικά στη μείωση της διαφοράς κόστους μεταξύ συμβατικών και εναλλακτικών καυσίμων, ώστε να διευκολυνθεί σε ικανοποιητικό βαθμό η διαθεσιμότητα και η χρήση τους” για να προσθέσει:

“Πρέπει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη να τη στηρίξουν έμπρακτα για να μπορέσει να επιτευχθεί η απεξάρτηση της παγκόσμιας ναυτιλίας από τον άνθρακα.

H ναυτιλία, όπως πάντα, είναι έτοιμη να υιοθετήσει τεχνολογικές καινοτομίες εφόσον έχουν επαρκώς αναπτυχθεί και ωριμάσει. Για αυτό, καλούμε τις κυβερνήσεις και όλους τους εμπλεκόμενους κλάδους να υποστηρίξουν την αναθεωρημένη Στρατηγική του ΙΜΟ, εξασφαλίζοντας ότι τα απαραίτητα και ασφαλή καύσιμα και τεχνολογίες θα είναι παγκοσμίως και σε επαρκείς ποσότητες διαθέσιμα στα χρονικά πλαίσια που συμφωνήθηκαν.»

Δημήτρης Φαφαλιός: “Η INTERCARGO υποστηρίζει πλήρως τη φιλοδοξία του ΙΜΟ να επιτύχει καθαρή ναυτιλία μηδενικών εκπομπών μέχρι το 2050. Ωστόσο, η ευθύνη για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές δεν μπορεί να ανατεθεί αποκλειστικά στους ώμους του διαχειριστή πλοίου – πρόκειται για μια πρόκληση που πρέπει να αντιμετωπιστεί ολιστικά από ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού.

Ο ΙΜΟ βρίσκεται επί του παρόντος στη διαδικασία αναθεώρησης της στρατηγικής του για τα αέρια του πράσινου θερμοκηπίου (GHG). Η INTERCARGO συμμετέχει ενεργά στον ΙΜΟ και σκοπεύει να υποβάλει έγγραφο στη συνεδρίαση MEPC 81 (Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος) το 2024 σχετικά με την επίδραση του χρόνου αδράνειας (π.χ. αναμονή στο λιμάνι), των σύντομων ταξιδιών και την επίδραση της αναλογίας ταξιδιών με φορτίο έναντι του έρματος στις αξιολογήσεις του δείκτη έντασης άνθρακα (CII) των πλοίων”.

Διαβάστε ακόμη

Στα «κάγκελα» οι ξενοδόχοι για το τέλος ανθεκτικότητας και τα «Αirbnb» (πίνακας)

COP28: Στο Ντουμπάι παρουσία Mητσοτάκη η συμφωνία για νέο πράσινο νησί με την Masdar

ΥΠΕΝ: «Πράσινο» στην Energean για νέα ερευνητική γεώτρηση στα Ιωάννινα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφθείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ