του Μηνά Τσαμόπουλου

Σε πεδίο αντιπαράθεσης εξελίσσεται το θέμα που αποκάλυψε το newmoney.gr για τη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας της «HELLENIC PORT COMMUNITY SYSTEM», από την Cosco με στόχο τη σύνδεση πολλαπλών μηχανογραφικών συστημάτων από πολλούς οργανισμούς που απαρτίζουν τη λιμενική κοινότητα ή άλλων Οργανισμών (Τελωνεία, Σιδηρόδρομοι, Αεροδρόμια κλπ) ώστε η πληροφορία να οργανώνεται και να μοιράζεται μεταξύ τους.

Η πλατφόρμα επιτρέπει ευφυή και ασφαλή ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών φορέων προκειμένου να βελτιωθεί η αποτελεσματικότητα και η ανταγωνιστική θέση της λιμενικής κοινότητας συνολικά.

Όταν παρουσιάστηκε σε Τελωνειακές Αρχές, Ναυτιλιακές, Δια-Μεταφορείς και Τελωνειακούς Αντιπροσώπους έγιναν κάποιες παρατηρήσεις.

Κύκλοι της θυγατρικής εταιρείας της COSCO, «ΣΤΑΘΜΟΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΟΚΙΒΩΤΙΩΝ Α.Ε.» έδωσαν τη δική τους άποψη για το θέμα:

«Η χρήση των ηλεκτρονικών πλατφορμών Port Community Systems (PCS) αποτέλεσε αναγκαιότητα και λειτουργεί ήδη σε όλες της χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και παγκοσμίως, για την εξυπηρέτηση των συναλλασσόμενων περί της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ ελλείψει ανάλογης υλοποίησης στην Ελλάδα, η εταιρεία μας προέβη στη σχετική ανάπτυξη ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος PCS για την κεντρική εξυπηρέτηση των συναλλασσόμενων.

– Η χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “HPCS” δεν είναι υποχρεωτική, καθώς η έγχαρτη διαδικασία, η οποία εφαρμόζεται κατά τη διάρκεια όλων αυτών των ετών, θα εξακολουθήσει να υφίσταται και θα μπορεί να αποτελεί επίσης επιλογή των συναλλασσόμενων. Το γεγονός ότι η ένταξη στην εν λόγω πλατφόρμα είναι προαιρετική, είναι γνωστή σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, μέσω μίας σειράς συναντήσεων που σκοπό είχαν την παρουσίαση της πλατφόρμας για την επίλυση τυχόν προβληματισμών και υλοποίηση νέων λειτουργιών που θα επιθυμούσαν και πρότειναν οι άμεσα συναλλασσόμενοι. Συνεπώς, οι συλλογισμοί περί υποχρεωτικής συμμετοχής στο “HPCS” δεν υφίστανται, ενώ αντίθετα δεν θα πρέπει να περιορίζονται οι επιλογές όσων επιθυμούν να εξελίξουν τις εταιρείες τους και να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις με τον διεθνή ανταγωνισμό.

– H απόφαση για την υλοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας από την εταιρεία μας σύμφωνα με τα Διεθνή πρότυπα που ισχύουν σε όλα τα λιμάνια, προέκυψε από την ανάγκη της σύνδεσης στην λογική της κοινής πλατφόρμας (Single Window), πολλαπλών μηχανογραφικών συστημάτων από πολλούς οργανισμούς και εταιρείες που απαρτίζουν τη λιμενική κοινότητα ή άλλων Δημόσιων Οργανισμών (Τελωνεία, Σιδηρόδρομοι, Αεροδρόμια κλπ.), ώστε η πληροφορία να οργανώνεται και να διαχέεται μεταξύ τους με ασφάλεια, ταχύτητα, χωρίς λάθη και ανθρώπινη παρέμβαση με απώτερο σκοπό και οι πιο πολύπλοκες διαδικασίες να απλοποιούνται και εξυπηρετούνται με αμεσότητα.

– Προκειμένου να επιτευχθεί η ηλεκτρονικοποίση των ήδη υφιστάμενων διαδικασιών, δεν απαιτείται η προσκόμιση κανενός νέου στοιχείου ή δεδομένου, καμία νέα πληροφορία πέρα από αυτές που ήδη λαμβάνει ο διαχειριστής του συστήματος τα τελευταία δέκα (10) έτη. Επιπροσθέτως, η πλατφόρμα είναι πλήρως συμβατή με τις επιταγές τόσο της Ελληνικής, όσο και της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί προσωπικών δεδομένων. Τόσο οι υποδομές, όσο και η λειτουργία της πλατφόρμας υπόκεινται σε ενδελεχείς ελέγχους από εξωτερικούς ελεγκτές σε ετήσια βάση. Επομένως, οι αιτιάσεις περί μελλοντικής εκμετάλλευσης των δεδομένων είναι αστήριχτες και αβάσιμες, ενώ αντιθέτως το HPCS ελέγχει την οποιαδήποτε πρόσβαση από οποιονδήποτε, μη επιτρέποντας πρόσβαση σε μη εξουσιοδοτημένους.

– Ο τιμοκατάλογος των υπηρεσιών της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “HPCS”, ο οποίος έχει επικοινωνηθεί ήδη στα εμπλεκόμενα μέρη, έχει διαμορφωθεί με βάση το διαχειριστικό κόστος που αφορά την υλοποίηση της πλατφόρμας και δεν έχει εισπρακτικό χαρακτήρα, ενώ αντιθέτως μειώνει το κόστος λειτουργίας οποιασδήποτε επιχείρησης αφού εξαλείφεται η ανάγκη μετακίνησης με άμεσο όφελος σε καύσιμα, χρόνο μετακίνησης, στάθμευση, συνωστισμό σε ουρές, χρόνο διεκπεραίωσης, κλπ. ενώ βελτιώνει την περιβαλλοντική επιβάρυνση με λιγότερα καυσαέρια, θόρυβο και μποτιλιάρισμα. Συνεπώς, η εκτίμηση περί ραγδαίας αύξησης της τιμής των παρεχόμενων υπηρεσιών είτε άμεσα είτε μετά την πάροδο κάποιου χρονικού διαστήματος, αποτελεί αυθαίρετο κακόβουλο συλλογισμό και ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόβλεψη ύπαρξης Διευθύνουσας Επιτροπής του ” Hellenic Port Community System” σκοπό έχει την αποφυγή τέτοιων φαινομένων, που τυχόν να καταστούν βλαπτικά για την εύρυθμη λειτουργία της εν λόγω πλατφόρμας.

– Η χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας “HPCS” δεν αποσκοπεί αποκλειστικά στην αναβάθμιση του λιμένος Πειραιά, αλλά και όλων των δυνητικά εμπλεκόμενων μερών, όπως Ελληνικά λιμάνια, Τελωνεία, Σιδηροδρόμους και Αεροδρόμια και η αποδοχή του είναι αξιοσημείωτη αφού ήδη η χρήση του από το Τελωνείο, από την αρχή του έτους, καταγράφει πάνω από 40.000 αιτήσεις Βεβαιώσεις Τελωνειακού Χαρακτήρα (ΒΤΧ) εμπορευματοκιβωτίων. Η προσδοκώμενη διευκόλυνση του εισαγωγικού και εξαγωγικού εμπορίου, θεωρούμε ότι είναι ιδιαίτερα σημαντικό γεγονός. Η ηλεκτρονικοποίηση της διαδικασίας και η ασφαλής διαχείριση της πληροφορίας, θεωρείται ότι θα αποφέρει σημαντικά οφέλη, ένα από τα οποία είναι η ελαχιστοποίηση του χρόνου διεκπεραίωσης.

– Η χρήση του HPCS απευθύνεται σε όλες τις εταιρείες της εφοδιαστικής αλυσίδας, ανεξαρτήτου μεγέθους, αφού δεν απαιτεί καμία νέα εφαρμογή ή εγκατάσταση. Για τις μικρές εταιρείες που δεν διαθέτουν πληροφορική μηχανογράφηση όλες οι εργασίες πραγματοποιούνται μέσω οποιουδήποτε κοινού προγράμματος περιήγησης ιστοσελίδων (web browser) και εύχρηστου γραφικού περιβάλλοντος. Παράλληλα όμως, διαθέτει και διεπαφές (Interfaces) για τη σύνδεση με μηχανογραφικά συστήματα οποιασδήποτε εταιρείας αυτοματοποιώντας την ανταλλαγή δεδομένων. Σε όλες τις περιπτώσεις ο χρόνος που εξοικονομεί ο εξωτερικός και εσωτερικός υπάλληλος είναι πάρα πολύ μεγάλος αφού οι λειτουργίες είναι αυτοματοποιημένες και απλοποιημένες και γίνονται με το πάτημα ελάχιστων εύχρηστων κουμπιών ακόμα και από συσκευή κινητού τηλεφώνου έχοντας ο χρήστης την απόλυτη και ασφαλή διαχείριση των δεδομένων και λειτουργιών της εταιρείας του.

– Είναι ευρέως γνωστό σε όλα τα «στελέχη» της αγοράς, ότι ο διαχειριστής του Σταθμού διαχειρίζεται εμπορευματοκιβώτια, δεν έχει θυγατρικές και χαίρει της εμπιστοσύνης των πελατών και συνεργατών του λιμανιού (Ναυτιλιακές εταιρείες, Διαμεταφορείς, Τελωνειακοί Αντιπρόσωποι) όλα αυτά τα χρόνια. Άλλωστε, η ποιοτική αναβάθμιση των υπηρεσιών μέχρι σήμερα, δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς τη δική τους συμμετοχή και υποστήριξη.

– Είναι γνωστό πλέον και κατανοητό πως η εξέλιξη και πρόοδος των εταιρειών στην εφοδιαστική αλυσίδα στηρίζεται σε μεγάλο ποσοστό στην αξιοποίηση των πληροφοριακών υποδομών, στη συνεργασία για την κοινή πρόοδο και όχι σε μεμονωμένες και αποσπασματικές ενέργειες που αποσκοπούν στον αποκλεισμό των ασθενέστερων από την δυνατότητα αξιοποίησης κοινών υποδομών όπως το HPCS.

– Τέλος, επαναλαμβάνουμε τα ενδεικτικά οφέλη του HPCS που καταφανώς αναγνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας:

• Αναβαθμισμένες ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς τους συναλλασσόμενους,

• Αναβάθμιση του κύρους της Ελλάδας έναντι άλλων λιμένων

• Αυτοματοποιημένες ηλεκτρονικές διαδικασίες με ελαχιστοποίηση λαθών και μικρό χρόνο διεκπεραίωσης

• Αναβάθμιση ποιότητας των δεδομένων και άμεση διαχείριση και ανταλλαγή με συναλλασσόμενους

• Κατάθεση μία φορά των δεδομένων και επαναξιοποίηση από όλους τους φορείς

• Αμεσότερος και ευκολότερος εντοπισμός και επίλυση προβλημάτων

• Μείωση της πολυπλοκότητας των διαδικασιών και συναλλαγών

• Μείωση της ανάγκης μετακίνησης των συναλλασσόμενων, λιγότερος χαμένος χρόνος, λιγότερα καύσιμα και καυσαέρια και αύξηση της παραγωγικότητας