search icon

Ναυτιλία

Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο: Πρόταση για δημιουργία Ταμείου Αειφορίας στον ΙΜΟ

Οι συνεισφορές των ναυτιλιακών εταιρειών θα αποφέρουν δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως- «Χρηματοδότηση και ανταμοιβή» για την πράσινη μετάβαση - Ο μηχανισμός "Fund and Reward" θα χρηματοδοτείται από μια υποχρεωτική συνεισφορά των πλοίων ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2

Αναθεωρημένη πρόταση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό -ΙΜΟ κατέθεσε το Διοικητικό Συμβούλιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS) με την οποία επιβεβαιώνει τη δέσμευση του κλάδου για την επίτευξη των στόχων μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050 και καθορίζει τις πλήρεις λεπτομέρειες του τρόπου με τον οποίο μπορεί να επιτευχθεί αυτό μέσω ενός συστήματος “χρηματοδότησης και ανταμοιβής”.

Ο μηχανισμός “Fund and Reward” θα χρηματοδοτείται από μια υποχρεωτική συνεισφορά των πλοίων ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2 σε ένα ταμείο του ΙΜΟ, το οποίο θα επιβραβεύει τους πρώτους που θα προχωρούν στη χρήση εναλλακτικών καυσίμων, όπως η μεθανόλη, η αμμωνία και το υδρογόνο, καθώς και στα βιώσιμα βιοκαύσιμα και τα συνθετικά καύσιμα, καθώς και στις νέες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένης της δέσμευσης του άνθρακα.

Στη νέα εισήγηση, η ICS παρουσίασε λεπτομέρειες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο μια υποχρεωτική κατ’ αποκοπή συνεισφορά (με βάση την εισφορά) από τα πλοία θα εισπράττεται από ένα Ταμείο Αειφορίας του ΙΜΟ για τη Ναυτιλία. Είναι σημαντικό ότι, για να επιτευχθεί συναίνεση μεταξύ των κυβερνήσεων, η ICS εξηγεί πώς η συνεισφορά των πλοίων ανά τόνο εκπεμπόμενου CO2 μπορεί να καθοριστεί από τον ΙΜΟ σε σχετικά χαμηλό επίπεδο και να είναι επαρκής για να μειωθεί το χάσμα τιμών μεταξύ εναλλακτικών και συμβατικών καυσίμων.

Τα κεφάλαια που θα συγκεντρωθούν θα χρησιμοποιηθούν για την επιβράβευση της υιοθέτησης εναλλακτικών καυσίμων από τους πρωτοπόρους, με βάση τις εκπομπές CO2 γεγονός που θα μειώσει σημαντικά το χάσμα τιμών, ενώ παράλληλα θα ελαχιστοποιήσει το πρόσθετο κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων, ώστε να διασφαλιστεί ότι δεν θα υπάρξουν δυσανάλογα αρνητικές επιπτώσεις στο εμπόριο, το οποίο αποτελεί εύλογη ανησυχία πολλών αναπτυσσόμενων οικονομιών.

Εκτός από τη χρηματοδότηση του προγράμματος επιβράβευσης για την υιοθέτηση καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οι συνεισφορές των ναυτιλιακών εταιρειών θα αποφέρουν δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για τη στήριξη της παραγωγής εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων στις αναπτυσσόμενες χώρες. Το ταμείο θα είναι επίσης διαθέσιμο για την άρση του κινδύνου της ανάπτυξης της νέας υποδομής δεξαμενισμού που θα απαιτηθεί σε επιταχυνόμενη χρονική κλίμακα.

Ο Simon Bennett, Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, σχολίασε: “Ο μηχανισμός ταμείου και ανταμοιβής που προτάθηκε από το ICS έχει ως στόχο να είναι όσο το δυνατόν πιο απλός στη θέσπιση του από τον ΙΜΟ. Με πολιτική βούληση, μπορεί εύκολα να υιοθετηθεί μέσω της υφιστάμενης σύμβασης MARPOL του ΙΜΟ έως το 2024, έτσι ώστε η δέσμευσή μας για net zero έως το 2050 να παραμείνει εφικτή, δεδομένης της τεράστιας πρόκλησης της μετάβασης ολόκληρης της παγκόσμιας βιομηχανίας σε νέα καύσιμα και τεχνολογίες σε λιγότερο από 30 χρόνια.

Το επίπεδο των συνεισφορών στο ταμείο του ΙΜΟ θα αποτελέσει απόφαση των κυβερνήσεων. Ωστόσο, η ICS πρότεινε ότι συνολικά κεφάλαια ύψους περίπου 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ ετησίως – που θα απαιτούσε ένα αρχικό ποσό συνεισφοράς περίπου 50 δολαρίων ΗΠΑ ανά τόνο ναυτιλιακού μαζούτ που καταναλώνεται – θα μπορούσαν να είναι επαρκή για τη χρηματοδότηση ενός προγράμματος ανταμοιβής μέχρι περίπου το 2030, ενώ παράλληλα θα παρείχε δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια για τη στήριξη θαλάσσιων έργων μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Μια προηγούμενη εκτίμηση των οικονομικών επιπτώσεων, που εκπονήθηκε από το ICS σε συνεργασία με την Clarksons’ Research, έδειξε ότι εισφορές ύψους 150 δολαρίων ΗΠΑ ή και περισσότερο ανά τόνο καυσίμου που καταναλώνεται δεν θα είχαν σημαντικές επιπτώσεις στα κράτη.

Στην προηγούμενη Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC 79) τον Δεκέμβριο του 2022, υπήρξε αυξανόμενη υποστήριξη μεταξύ των κυβερνήσεων για ένα οικονομικό μέτρο που θα μπορούσε να παράσχει στον παγκόσμιο στόλο το απαραίτητο κίνητρο για την αποτελεσματική επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης.

Διαβάστε ακόμη

Οι τέσσερις καταλύτες που συντηρούν το τραπεζικό «ράλι» στο Χρηματιστήριο

Market Pass: «Βροχή» αιτήσεων με πάνω από 300.000 εγκρίσεις

Έρχεται νέος «σεισμός» στα κρυπτονομίσματα (γράφημα)

Exit mobile version