του Μηνά Τσαμόπουλου

Ο αγώνας κατά της διαφοράς στη Ναυτιλία μπορεί να ξεκίνησε δειλά –δειλά σε επίπεδο θεσμών, όμως με το πέρασμα του χρόνου, όλα δείχνουν ότι θα κορυφωθεί. Ζεστά έχει πάρει το θέμα, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός-ΙΜΟ που υπάγεται στον ΟΗΕ και ψηφίζει τους διεθνείς κανονισμούς που διέπουν τη βιομηχανία.

Μάλιστα μόλις την περασμένη εβδομάδα ο ΙΜΟ δέχθηκε μεγάλη στήριξη από ναυτιλιακούς κύκλους προκειμένου να συμπεριλάβει στην ατζέντα του επισήμως τη διαφθορά προκειμένου να δημιουργηθεί το κατάλληλο νομικό πλαίσιο ώστε να αντιμετωπιστεί αυτό το οικονομικό καρκίνωμα. Έγγραφο παρουσίασε το νηολόγιο των Νήσων Μάρσαλ που αποδείκνυε περιστατικό διαφθοράς ενώ προς την ίδια κατεύθυνση κινούνται πλέον πολλά κράτη και διεθνείς ναυτιλιακοί οργανισμοί που δίνουν την έγκρισή τους για να θεσπιστούν κατευθυντήριες γραμμές για την καταπολέμηση του φαινομένου αυτού. Σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια αυτή διαδραματίζει το The Maritime Anti-Corruption Network (MACN) –το Ναυτιλιακό δίκτυο κατά της διαφθοράς ποπυ ιδρύθηκε το 2011.

Στόχο έχει μέσω της εξάλειψης της διαφθοράς, να αποκαταστήσει τον υγιή διεθνή ανταγωνισμό στη ναυτιλία. Έχει ήδη πάνω από 100 μέλη και έιναι δυνατό παράδειγμα ομαδικής προσπάθειας για την αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού.

Πρόσφατα έγινε δεκτό και το πρώτο P&I Club. Πρόκειται για τον ασφαλιστικό οργανισμό Britannia.

«Περιστατικά διαφθοράς μπορούν να συμβούν ακόμη και σε λιμάνια των λεγόμενων «πολιτισμένων» κρατών» επισημαίνουν κορυφαία στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Βέβαια δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι το πρόβλημα δεν είναι μόνο των Αρχών των Λιμανιών αλλά γενικότερης πολιτικής της όποιας χώρας αντιμετωπίζει πρόβλημα διαφθοράς.

«Το θέμα είναι αν το ξέρουν και κάνουν πως το αγνοούν οι κυβερνήσεις ή αν πράγματι το αγνοούν» επισημαίνουν ναυτιλιακοί κύκλοι και προσθέτουν:

«Καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε τα Port State Control να δημιουργήσουν Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων το οποίο θα ερευνά καταγγελίες που θα γίνονται, όχι ανώνυμες αλλά με διασφάλιση της ανωνυμίας».