«Η γενιά μου μεγάλωσε με μια χαρακτηριστική αμερικανική τηλεοπτική σειρά, τον “Ιππότη της Ασφάλτου’’, όπου για όσους δεν τη γνωρίζουν ένα αυτοκίνητο με Τεχνητή Νοημοσύνη (ΚΙΤΤ) πρωταγωνιστεί ως κυνηγός των διεφθαρμένων και κακών. Αραγε, το 1979 ποιος θα πίστευε ότι κάποιες δεκαετίες αργότερα ένα είδος Τεχνητής Νοημοσύνης θα το κρατούσαμε στα χέρια μας ως ένα καθημερινό εργαλείο, δηλαδή το κινητό μας τηλέφωνο, και ότι πολλά αυτοκίνητα πράγματι θα κυκλοφορούσαν χωρίς οδηγό». Τα λόγια ανήκουν στον κ. Διονύση Χριστοδουλόπουλο, Managing Director της MAN Energy Solutions Hellas Ltd, αιχμή του δόρατος του γερμανικού κολοσσού.

Η συζήτηση έγινε στα γραφεία της εταιρείας στην Ακτή Μιαούλη, στον Πειραιά, με θέα στο Μεγάλο Λιμάνι. «Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά», μου λέει παίρνοντας εκείνος τον λόγο.

«Είναι βέβαιο ότι η ανθρωπότητα ποτέ δεν αντιλήφθηκε τις κατακλυσμιαίες αλλαγές στον χρόνο που αυτές επέρχονταν. Οι κοινωνίες διαχρονικά λειτουργούν ως οντότητες που επιβιώνουν εξελικτικά και έχουν ως εγγενές χαρακτηριστικό τους τον διαρκή μετασχηματισμό και την αέναη αναπροσαρμογή του μοντέλου παραγωγής και κατανάλωσης αγαθών. Η ανακάλυψη της γεωργίας περιόρισε δραματικά τον νομαδικό τρόπο ζωής. Μετέπειτα ο ατμός και οι μηχανές έφεραν την 1η Βιομηχανική Επανάσταση. Ο ηλεκτρισμός και η αλλαγή του βιομηχανικού μοντέλου έφεραν τη 2η Βιομηχανική Επανάσταση. Η πληροφορική αυτοματοποίησε πολλές χρονοβόρες και επίπονες διαδικασίες και δραστηριότητες στις οποίες αναλώνονταν οι άνθρωποι μέχρι πριν από σχεδόν μισό αιώνα».

Και μετά την ιστορική αναδρομή έρχεται η 4η Βιομηχανική Επανάσταση:

«Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση που ζούμε εδώ και αρκετά χρονιά εδράζεται στη διαχείριση και ανάλυση των δεδομένων σε πραγματικό χρόνο (datascience), στους αλγόριθμους, στο Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things) και τη ρομποτική Τεχνητή Νοημοσύνη (Robotic Process Automation).

Ζούμε έτσι την περίοδο της εξύψωσης των ουσιαστικότερων χαρακτηριστικών της ανθρώπινης οντότητας, όπως η δυνατότητα αντίληψης, ενσυναίσθησης και ευρηματικότητας, όπου με τη χρήση των αγαθών της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης προσφέρεται πρωτοφανής διευκόλυνση στην εκτέλεση πολυσύνθετων υπολογισμών, σε έγκαιρο χρόνο και με πολυδιάστατο τρόπο».
Για το κύριο χαρακτηριστικό της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης αναφέρει:

«Το κύριο χαρακτηριστικό αυτής της επανάστασης είναι ότι ενώ εμφανίζεται ως μια απειλή για το αγαθό της απασχόλησης – εργασίας, τουναντίον, εκτινάσσει τις δυνατότητες του ανθρώπου. Επιδρά καταλυτικά ώστε να λαμβάνονται οι κατάλληλες αποφάσεις για την αύξηση της αποδοτικότητας και προσφέρει κρίσιμες πληροφορίες για την αξιολόγησή τους».

Πρόσφορο πεδίο η ναυτιλία

Για το πόσο αυτό θα επηρεάσει τη ναυτιλία απαντάει:
«Η ναυτιλία για ποικίλους λόγους όπως η ανταγωνιστικότητα, η ασφάλεια, η προστασία του περιβάλλοντος, η γεωπολιτική διαδραστικότητα αποτελεί πρόσφορο πεδίο εφαρμογής των τεχνολογικών εξελίξεων εξίσου με άλλους μεταφορικούς κλάδους, όπως αυτός της αυτοκινητοβιομηχανίας και της αεροπορικής βιομηχανίας. Πλέον στον χώρο της ναυτιλίας έχει δημιουργηθεί ένας ολόκληρος κλάδος επαγγελμάτων που είναι μέρος της νέας πραγματικότητας, όπως οι ειδικοί αυτοματισμών πλοίου, βελτιστοποίησης ενεργειακής απόδοσης, ανάλυσης δεδομένων, κυβερνοασφάλειας, απομακρυσμένης παρακολούθησης λειτουργίας πλοίων κ.ά. Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται συχνά, οι ειδικότητες αυτές πριν από 20 ή και 10 χρόνια δεν υπήρχαν, αλλά σήμερα καταλαμβάνουν καίριο ρόλο στην εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία μιας ναυτιλιακής εταιρείας».

Οι εξελίξεις φέρνουν και επενδύσεις, όπως επισημαίνει ο κ. Χριστοδουλόπουλος:
«Πλέον όλοι οι εμπλεκόμενοι στον ναυτιλιακό χώρο επενδύουν σημαντικούς πόρους ώστε να αναπτύξουν όλα εκείνα τα συστήματα που θα τους επιτρέψουν να υπερκεράσουν ανυπέρβλητα εμπόδια περασμένων αιώνων. Στη ναυτιλία ο σημαντικότερος παράγοντας σοβαρών ατυχημάτων είναι ο άνθρωπος. Η ευτυχής πραγματικότητα είναι ότι ο παράγοντας αυτός βαίνει μειούμενος και μάλιστα όχι αναλογικά, αλλά εκθετικά, διότι ενώ μεν διαπιστώνεται έλλειμμα εμπειρικής τεχνογνωσίας στα πληρώματα, ωστόσο το δίχτυ ασφαλείας που προσφέρει η Τεχνητή Νοημοσύνη λειτουργεί προληπτικά για την αποφυγή σοβαρών αστοχιών και ατυχημάτων».

Και συνεχίζει εξηγώντας τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς:
«Η συνεχής θέσπιση νέων περιβαλλοντικών κανονισμών δημιουργεί αφόρητη πίεση στους πλοιοκτήτες, προκειμένου οι εταιρείες τους να συμβαδίζουν και να συμμορφώνονται με το εκάστοτε ισχύον πλαίσιο. Χωρίς σύστημα έγκαιρης παρακολούθησης και χωρίς ψηφιακά μοντέλα προσομοίωσης σε πραγματικό χρόνο δεν θα ήταν εφικτό να το πετύχουν».

Υπάρχει όμως και συνέχεια:
«Μια άλλη παράμετρος είναι η εμπορική διάσταση της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης. Η ναυτιλία παραδοσιακά ήταν ένας χώρος όπου οι σχέσεις υπερτερούσαν των αντικειμενικών συνθηκών. Ωστόσο, πλατφόρμες οι οποίες πλέον καταγράφουν και προσφέρουν σε κάθε ενδιαφερόμενο όλα τα δεδομένα είναι κυριολεκτικά ένα ανοιχτό βιβλίο για ναυλομεσίτες, επενδυτές, τράπεζες, διαχειριστές και ιδιοκτήτες ναυτιλιακών εταιρειών, ώστε να κάνουν τις καλύτερες επιλογές όσον αφορά τη διαχείριση των εμπορευμάτων, τη ναύλωση των πλοίων, την επενδυτική τους τοποθέτηση. Και δεν μένουμε μόνο σε αυτό, γιατί οι γενικές προμήθειες, η αγορά των καυσίμων, η επιλογή των πληρωμάτων, η παροχή των τεχνικών υπηρεσιών, η πρόγνωση των μετεωρολογικών συνθηκών κ.λπ., όλα αυτά μπορούν να πραγματοποιηθούν άμεσα και με ασφάλεια με τη χρήση των τελευταίων ψηφιακών μεθόδων».

Νέες ναυπηγήσεις

Και βέβαια από τη ναυτιλιακή αλυσίδα δεν θα μπορούσε να λείπει η καθαρά τεχνολογική της διάσταση.
Ο Managing Director της MAN Energy Solutions Hellas Ltd αναφέρει:
«Οι νέες ναυπηγήσεις και ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες εμπλουτίζονται έτι περαιτέρω με διαδικασίες και μεθόδους που ελαχιστοποιούν το ανθρώπινο λάθος και αυξάνουν την παραγωγικότητα».
Ωστόσο, σε αυτό το σημείο της συζήτησης αναδεικνύεται το πρόβλημα του ψηφιακού αναλφαβητισμού:

«Ταυτόχρονα, όμως, αναδεικνύεται η επιτακτική ανάγκη του δραστικού περιορισμού του ψηφιακού αναλφαβητισμού. Σίγουρα δεν θα πάψει να υφίσταται η ανάγκη για την εμπειρική τεχνογνωσία του κάθε μηχανικού ή εργατοτεχνίτη, ωστόσο  αυτό το σκέλος υπηρεσιών θα αναπτύσσεται σε πλαίσια που θα ορίζονται από ρουτίνες δεδομένων και ψηφιακών επαληθεύσεων/διορθώσεων. Ηδη, για παράδειγμα, παραδοσιακά ναυπηγεία έχουν αντικαταστήσει πλήρως τη λήψη των αποφάσεων με ρομπότ τα οποία λαμβάνουν δεδομένα από αισθητήρες επαυξημένης πραγματικότητας.

Η ναυτιλία έχει όλα τα εχέγγυα, όπως είναι τα κεφάλαια, το ανθρώπινο δυναμικό, η κοινωνικοπολιτική διείσδυση, η πρόσβαση στην καινοτομία, ώστε όχι μόνο να κεφαλαιοποιήσει τα πλεονεκτήματα της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, αλλά να συνδημιουργήσει τις συνθήκες περαιτέρω εμπλουτισμού της και τη βάση για την επόμενη, ακόμα πιο συναρπαστική απαρχή της 5ης Βιομηχανικής Επανάστασης».
Κλείνοντας, ο κ. Χριστοδουλόπουλος έφερε ως παράδειγμα για όσα συζητήσαμε τη MAN Energy Solutions Hellas.
«Ενα παράδειγμα της στροφής στην ψηφιοποίηση είναι αυτό που υλοποιεί η MAN Energy Solutions Hellas από το 2012, με σκοπό τη μετατροπή χειροκίνητων εργασιών και την ψηφιοποίηση πληροφοριών σε απλοποιημένες, αυτοματοποιημένες διαδικασίες που ενισχύουν την αποτελεσματικότητα και την ακρίβεια. Αυτό που η MAN κάνει είναι η μετατροπή αναλογικών διαδικασιών και πληροφοριών σε ψηφιακές μορφές, χρησιμοποιώντας διάφορες τεχνολογίες όπως η ανάλυση δεδομένων και ο αυτοματισμός ρομποτικής διαδικασίας (RPA)»,  αναφέρει και προσθέτει:

«Με την ανάλυση δεδομένων δίνεται η δυνατότητα σε όλο τον οργανισμό να αντλεί σημαντικές πληροφορίες από μεγάλο όγκο δεδομένων, βοηθώντας στη λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων. Το RPA, από την άλλη πλευρά, αυτοματοποιεί επαναλαμβανόμενες εργασίες, μειώνοντας την επιβάρυνση των εργαζομένων και επιτρέποντάς τους να επικεντρωθούν σε πιο σύνθετες και στρατηγικές πτυχές της δουλειάς τους».
Είχε όμως απομείνει μία ερώτηση… εκκρεμότητα! Η ψηφιοποίηση ως απειλή:

«Ενώ ορισμένοι μπορεί να αντιλαμβάνονται την ψηφιοποίηση ως πιθανή απειλή για την ασφάλεια της εργασίας, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι οι τεχνολογίες αυτές είναι εργαλεία που ενισχύουν τις ανθρώπινες ικανότητες αντί να τις αντικαθιστούν. Απελευθερώνουν τους υπαλλήλους από τετριμμένες εργασίες και η ψηφιοποίηση τους δίνει τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε δραστηριότητες με περισσότερη προστιθέμενη αξία, ενισχύοντας την καινοτομία, τη δημιουργικότητα και τη συνολική επαγγελματική ανάπτυξη, καθώς και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πελάτη».

Διαβάστε ακόμη

Cenergy Holdings: Πώς πρωταγωνιστεί στη διαμόρφωση της επόμενης μέρας στην ενέργεια

Grecotel: «Δυνατή» σεζόν και το 2024 παρά τη γεωπολιτική αστάθεια (pic)

Στέλιος Σακαρέτσιος (Κτηματολόγιο): Στόχος το 2024 να ολοκληρωθεί το 80% της κτηματογράφησης

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ