Για πρώτη φορά στην ιστορία του ΙΜΟ που είναι ο ναυτιλιακός βραχίονας του ΟΗΕ, ανέβηκε στο βήμα Γενικός Γραμματέας, Αρσένιο Ντομίνγκεζ για να πει ότι η διαδικασία είναι εκτός πνεύματος του Οργανισμού, σήμερα Παρασκευή, τελευταία ημέρα των διαπραγματεύσεων στο πλαίσιο της 2ης Έκτακτης Συνόδου της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC.ES/2), με αντικείμενο την προώθηση του Πλαισίου Μηδενικών Εκπομπών (Net-Zero Framework – NZF).

Το κλίμα είναι βαρύ και δύσθυμο. Συνεχές είναι το debate μεταξύ έδρας και ΗΠΑ, ενώ ζητήθηκε η παρέμβαση της διευθύντριας των Legal Affairs του ΙΜΟ επί της ακολουθητέας διαδικασίας. Οι διακοπές της συνεδρίασης είναι συνεχείς για λήψη οδηγιών επί της διαδικασίας που δείχνει να είναι προς το παρόν αδιέξοδη.

«Δεν είναι μία τυπική συνεδρίαση του ΙΜΟ αυτή. Η όλη διαδικασία των διαπραγματεύσεων δεν είναι αυτή που επιθυμούσα. Δεν θέλω να επαναληφθεί στο μέλλον γιατί είναι εκτός πνεύματος του ΙΜΟ. Δεν θέλω να επαναληφθεί στο μέλλον τέτοια συνεργασία και συμπεριλαμβάνω και τον εαυτό μου» ήταν η δραματική τοποθέτηση του.

Σήμερα θα γίνει η ψηφοφορία για τον έγκριση ή όχι του Net Zero Frame στο οποίο εναντιώνονται οι ΗΠΑ, η Σαουδική Αραβία κια η Ρωσία μεταξύ άλλων κρατών με τον Τραμπ να προειδοποιεί-ξεκαθαρίζει ότι θα επιβάλλει κυρώσεις σε όσα κράτη τον ψηφίσουν. Προειδοποίηση που έχει παγώσει πολλούς.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Σαουδική Αραβία πιέζουν για την υιοθέτηση των νέων κανόνων με διαδικασία «ρητής έγκρισης», η οποία απαιτεί την έγκριση των δύο τρίτων των μελών και μπορεί να καθυστερήσει την εφαρμογή τους. Ο εκπρόσωπος της Σαουδικής Αραβίας μιλώντας σήμερα το πρωϊ, ζήτησε αναβολή της διαδικασίας υιοθέτησης των μέτρων.

Εντός της ΕΕ, τα κράτη-μέλη δεν εμφανίζονται ομοιογενή. Η Ελλάδα, με τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία στην Ευρώπη, εξέφρασε σοβαρές επιφυλάξεις, τονίζοντας ότι θα στηρίξει τα μέτρα μόνο υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Παρόμοια, η Κυπριακή Ένωση Πλοιοκτητών ζήτησε από την κυβέρνηση και τα άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ να μπλοκάρουν προσωρινά το νέο πλαίσιο «Net-Zero», ώστε να δοθεί περισσότερος χρόνος για συναίνεση.

Η σιωπή της ΕΕ στις συζητήσεις δημιουργεί κενά στρατηγικής και ενισχύει την εικόνα ότι η συμμαχία ΗΠΑ-Σαουδικής Αραβίας μπορεί να επηρεάσει την πορεία των διαπραγματεύσεων.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ελλάδα, μία από τις ισχυρότερες ναυτιλιακές δυνάμεις παγκοσμίως, αναμένεται να απόσχει από την κρίσιμη ψηφοφορία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) για το Net-Zero Framework (NZF), το σχέδιο που αποσκοπεί στη δημιουργία παγκόσμιου μηχανισμού τιμολόγησης των εκπομπών άνθρακα στη ναυτιλία. Ευθυγραμμίζεται με εκείνη της Μάλτας και της Κύπρου, δύο ακόμη χωρών με ισχυρό ναυτιλιακό αποτύπωμα, που φέρονται έτοιμες να αψηφήσουν τη γραμμή των Βρυξελλών και να απέχουν από τη διαδικασία.

Η πιθανή αποχή των τριών χωρών συνιστά πρωτοφανή εξέλιξη στα χρονικά του ΙΜΟ, καθώς η Ευρωπαϊκή Ένωση πάντοτε ψήφιζε ενιαία στις συζητήσεις της Οργάνωσης. Αν επιβεβαιωθεί, η διαφοροποίηση αυτή θα καταδείξει τις αντιφάσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών κλιματικών στόχων και των ανησυχιών των ναυτιλιακών κρατών-μελών για την ανταγωνιστικότητα του κλάδου.

Ελληνικές πηγές που παρακολουθούν τις διαπραγματεύσεις τονίζουν ότι η Αθήνα στηρίζει μεν τη μείωση των εκπομπών, ωστόσο αντιτίθεται σε μηχανισμούς που θα επιβαρύνουν δυσανάλογα τις ναυτιλιακές εταιρείες, ιδίως χωρίς να υπάρχει παγκόσμια συναίνεση και σαφής μηχανισμός ανακατανομής των εσόδων από την τιμολόγηση του άνθρακα.

Διαβάστε ακόμη 

Αστέρας Βουλιαγμένης: Ομολογιακό-μαμούθ 670 εκατ. για την Αστήρ Παλάς – Ο σχεδιασμός Προκοπίου

Κρήτη – Κύπρος: Στον λαβύρινθο των διαφωνιών παραμένει η ηλεκτρική διασύνδεση

ΔΕΗ: Ισχυρό σήμα εμπιστοσύνης από τις αγορές με «καύσιμα» για τη συνέχιση του business plan

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα