© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Οι ελληνικοί λιμένες, παρά τη στρατηγική τους σημασία για την οικονομία και τον τουρισμό της χώρας, εξακολουθούν να λειτουργούν σε ένα περιβάλλον με περιορισμένες υποδομές, αυξανόμενες απαιτήσεις και ανάγκη για καλύτερο συντονισμό και διαφάνεια. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός τους δεν αποτελεί πλέον πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ανάπτυξη της πλατφόρμας e.Berth Marine Allocation Platform έρχεται να καλύψει ένα υπαρκτό και πιεστικό λειτουργικό κενό. Πρόκειται για μια σύγχρονη ψηφιακή λύση που στοχεύει στη βελτιστοποίηση της διαχείρισης των θέσεων ελλιμενισμού και στην αποτελεσματικότερη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Για να κατανοήσουμε σε βάθος τις δυνατότητες, τα τεχνικά χαρακτηριστικά αλλά και τη στρατηγική φιλοσοφία πίσω από το e.Berth, μιλήσαμε με τα στελέχη των εταιρειών Network Business Solutions και BEWISE, που πρωταγωνιστούν στην υλοποίηση και την εφαρμογή της πλατφόρμας. Μέσα από τις απαντήσεις τους σκιαγραφείται η πραγματική δυναμική της λύσης αυτής και ο ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει στον εκσυγχρονισμό των ελληνικών λιμένων.
Ο Αρης Ζιάς
Για τις ανάγκες στους ελληνικούς λιμένες που οδήγησαν στην ανάπτυξη της λύσης e.Berth Marine Allocation Platform, ο κ. Αρης Ζιάς, CEO Network Business Solutions, επισημαίνει: «Το μεγαλύτερο ποσοστό των ελληνικών λιμένων χαρακτηρίζεται από την έλλειψη πόρων αλλά και την ανάγκη για την παράλληλη εξυπηρέτηση πλοίων διαφορετικού χαρακτήρα και σκοπού από ενιαία κρηπιδώματα και αρκετές φορές δίχως να υπάρχουν επαρκείς χώροι. Συνέπεια αυτών είναι η μείωση της ικανότητας των υποδομών να ικανοποιήσουν τις αυξημένες απαιτήσεις θέτοντας ως επιτακτική ανάγκη τον καλύτερο προγραμματισμό των αφίξεων/ αναχωρήσεων τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και μεταξύ των λιμένων.

Με γνώμονα την παραπάνω κατάσταση, το e.Berth δεν σχεδιάστηκε για να αποτελεί απλώς μια ακόμη εφαρμογή υποβολής αιτημάτων, αλλά για να διασυνδέσει τους άμεσα εμπλεκόμενους φορείς (φορείς διοίκησης λιμένων, εκπροσώπους ναυτιλιακών εταιρειών και κρατικών αρχών) και να θέσει το πλαίσιο για τη βελτίωση του τρόπου διαμόρφωσης των προγραμμάτων των πλοίων για όλα τα εξυπηρετούμενα είδη κίνησης από τον κάθε λιμένα ξεχωριστά και πάντοτε με κριτήριο τις προβλέψεις του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου».
Ο κ. Mενέλαος Mακρυγιάννης, CEO της BEWISE, εξήγησε πώς συμβάλλουν το μοντέλο Software as a Service (SaaS) και η φιλοξενία στο Microsoft Azure στην ευελιξία και στην ασφάλεια της πλατφόρμας: «Το μοντέλο Software as a Service (SaaS) και η φιλοξενία της πλατφόρμας e.Berth στο Microsoft Azure μας έχουν δώσει μεγάλη ευελιξία και ασφάλεια. Παλαιότερα, πριν από τη μετάβαση στο cloud, αφιερώναμε πολύ χρόνο και πόρους σε θέματα υποδομής: μνήμη, δίσκοι, back-up, updates. Και μόνο όταν όλα αυτά είχαν λυθεί, μπορούσαμε να ασχοληθούμε με το ίδιο το έργο.

Σήμερα, το SaaS μας επιτρέπει να παραδίδουμε την υπηρεσία μέσω Διαδικτύου, χωρίς να χρειάζεται ο κάθε φορέας να εγκαθιστά ή να συντηρεί τίποτα τοπικά. Ετσι μειώνεται το κόστος, εξοικονομείται χρόνος και απλοποιείται η λύση/εφαρμογή και η χρήση.
Η επιλογή του Microsoft Azure έγινε ακριβώς γιατί προσφέρει προηγμένα επίπεδα ασφάλειας, όπως κρυπτογράφηση, έλεγχο ταυτότητας και αυτόματα updates, και μας επιτρέπει να εστιάζουμε στο λειτουργικό κομμάτι της λύσης. Δεν χρειάζεται πλέον να ανησυχούμε για το αν το σύστημα είναι ενημερωμένο ή αν είναι εκτεθειμένο σε κινδύνους. Είναι always updated και always secured. Για εμάς, το Microsoft Azure Cloud και το SaaS δεν είναι απλώς μια επιλογή, είναι μονόδρομος για να μπορούμε να παρέχουμε σύγχρονες, αξιόπιστες και ασφαλείς λύσεις στους συνεργάτες μας.
Ως BEWISE, έχουμε αναπτύξει την πλατφόρμα e.Berth εξ ολοκλήρου με τεχνολογίες Microsoft και ως επίσημος Microsoft Solutions Partner, έχουμε την τεχνογνωσία να αξιοποιούμε στο έπακρο τις δυνατότητές τους – από την ασφάλεια μέχρι την καθημερινή λειτουργικότητα».
Διαφάνεια και συντονισμός
Στον κ. Μαρίνο Κρανιώτη, σύμβουλο Ασφάλειας Λιμένων, υπεύθυνο Διαχειριστικού Συστήματος NBS, απευθύναμε την ερώτηση πώς η πλατφόρμα ενισχύει τη διαφάνεια και τον συντονισμό μεταξύ διαφορετικών Φορέων Διαχείρισης Λιμένων.
«Η πλατφόρμα e.Berth έχει σχεδιαστεί κατά τέτοιον τρόπο ώστε να είναι δυνατόν να παραμετροποιείται σύμφωνα με τις απαιτήσεις του κάθε λιμένα ξεχωριστά, δίνοντας όμως παράλληλα τη δυνατότητα σε όλα τα άμεσα εμπλεκόμενα μέρη να έχουν πρόσβαση σε πληροφορίες όπως το ημερολόγιο αφίξεων/αναχωρήσεων και οι διαθέσιμες θέσεις διασύνδεσης με τεχνικά τους χαρακτηριστικά. Επιπλέον αυτών, η άμεση ενημέρωση των ενδιαφερόμενων μερών μέσω αυτοματοποιημένων μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, όπως και η αυτόματη απόδοση μοναδικού ηλεκτρονικού αριθμού για κάθε αίτημα που καταχωρείται στην πλατφόρμα αποτελούν βασικά λειτουργικά στοιχεία της e.Berth Marine Allocation Platform.
Συνεπώς, η ύπαρξη μιας κοινής βάσης δεδομένων που αφορά τα προγράμματα αφίξεων, τα τεχνικά χαρακτηριστικά των θέσεων διασύνδεσης, της άμεσης ενημέρωσης των χρηστών σε περιπτώσεις νέων αιτημάτων ή και μεταβολών των υφιστάμενων, θεωρούμε ότι είναι “εργαλεία” που υπό προϋποθέσεις μπορούν να βοηθήσουν τόσο στον συντονισμό μεταξύ των εμπλεκόμενων χρηστών όσο και να ενισχύσουν τον βαθμό διαφάνειας των ακολουθούμενων από κάθε φορέα διοίκησης λιμένα διαδικασιών, δίχως όμως να αφαιρεί ή να μειώνει σε καθέναν από αυτούς τη δυνατότητα της αυτόνομης διαχείρισης των κρηπιδωμάτων και των αγκυροβολίων τους».
Η πρόσβαση χρηστών
Στα βασικά πλεονεκτήματα της πολυεπίπεδης πρόσβασης χρηστών και στο πώς διασφαλίζεται η σωστή κατανομή δικαιωμάτων αναφέρθηκε η κυρία Νανά Προκοπίου, Microsoft D365 & Power Platform Solution Architect / Business Applications, BEWISE: «Η πλατφόρμα έχει σχεδιαστεί κατά τέτοιον τρόπο που να διαχωρίζει τους χρήστες ανάλογα με τον ρόλο τους και τα δικαιώματα πρόσβασης που απορρέουν από αυτόν. Μάλιστα, σε ορισμένους φορείς διοίκησης λιμένων ή και εταιρειών η εσωτερική διάρθρωση είναι τέτοια που απαιτεί την περαιτέρω κατηγοριοποίηση των ρόλων και των συνεπαγόμενων δικαιωμάτων.

Παραδείγματος χάριν, είναι δυνατόν ένας φορέας διοίκησης λιμένα να έχει ορίσει ξεχωριστό τμήμα για τη διαμόρφωση του προγράμματος και την κατανομή στις διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού και ξεχωριστό για την αποδοχή των απαιτούμενων πιστοποιητικών των πλοίων. Επίσης, μια ναυτιλιακή εταιρεία μπορεί να θέλει να διατηρεί τα δικαιώματα των πλοίων και των προγραμμάτων που διαχειρίζεται, αλλά παράλληλα να συνεχίσουν οι κατά τόπους ναυτιλιακοί πράκτορες που συνεργάζεται να υποβάλουν εκείνοι τα προγράμματα κατάπλου/απόπλου και να διαχειρίζονται τα θέματα που προκύπτουν με τους κατά τόπους φορείς διοίκησης των λιμένων.
Στις περιπτώσεις αυτές, η πολυεπίπεδη πρόσβαση των χρηστών με τα ανάλογα δικαιώματα πρόσβασης είναι δυνατή, προσδίδοντας έτσι μεγαλύτερο βαθμό λειτουργικότητας, κατανομής ρόλων και ευελιξίας στο εσωτερικό ενός οργανισμού διοίκησης. Ολα τα ανωτέρω διασφαλίζονται μέσω της διαρκούς επικοινωνίας με τους εκπροσώπους των λιμένων και των εταιρειών και τη διαρκή χαρτογράφηση των αναγκών τους».
Στη συνέχεια απάντησε στο πώς επιτυγχάνεται η αρχική κατανομή πλοίων στις θέσεις ελλιμενισμού και ποια δεδομένα λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία αυτή. «Η πλατφόρμα, μέσω της λειτουργίας ενός αλγορίθμου που συνδυάζει τα τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά της κάθε θέσης ελλιμενισμού με αυτά των πλοίων, έχει τη δυνατότητα να διαμορφώνει το αρχικό πλάνο κατανομής ανά ημέρα στις διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού (είτε αφορά κρηπίδωμα είτε αγκυροβόλιο).
Κατά αυτόν τον τρόπο δίνεται στον διαχειριστή του λιμένα μια αρχική εικόνα για το πώς μπορεί να κατανείμει τα πλοία στις προβλήτες του, δίχως όμως να του αφαιρεί τη δυνατότητα παρέμβασης και διαμόρφωσης του ημερήσιου πλάνου αφίξεων σύμφωνα με τις ανάγκες της κάθε ημέρας».
Τα στατιστικά στοιχεία
Ο κ. Χάρης Γκεβρέκης, Business Development Manager της BEWISE, εξήγησε τι είδους στατιστικά δεδομένα μπορούν να εξαχθούν μέσω της πλατφόρμας και πώς αξιοποιούνται στην καθημερινή λειτουργία ενός λιμένα.
«Τα στατιστικά στοιχεία αποτελούν μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους για την παραγωγικότερη παρακολούθηση της λειτουργίας ενός λιμένα. Πληροφορίες όπως ο συνολικός αριθμός διακινούμενων επιβατών ή εμπορευμάτων, ο αντίστοιχος των διασυνδέσεων ανά εταιρεία και ανά πλοίο, οι προηγούμενοι και οι επόμενοι σταθμοί (λιμένες) είναι, μεταξύ άλλων, στοιχεία που συλλέγει το e-Berth και δίνει τη δυνατότητα εξαγωγής σε διάφορες μορφές (ραβδογράμματα, πίτες, διαγράμματα κ.λπ).
Πέραν αυτών, η πλατφόρμα e.Berth αναπτύσσεται και επεκτείνεται για τη συγκέντρωση και άλλων δεδομένων, τόσο οικονομικού όσο και λειτουργικού χαρακτήρα, όπως διάφοροι οικονομικοί δείκτες και εξαγωγή διαθέσιμων χρονοθυρίδων (time slots) ώστε να είναι διαθέσιμα, από ένα μοναδικό σημείο, όλα εκείνα τα στοιχεία που συμβάλλουν στην ομαλή κίνηση πλοίων και εμπορευμάτων στους λιμένες αναφοράς».

«Μια εικόνα, χίλιες λέξεις!»
Για το όφελος της χρήσης γεωγραφικών συστημάτων πληροφοριών (GIS) στη διαχείριση των λιμένων μίλησε ο κ. Ζιάς:
«Η γραφική απεικόνιση των θέσεων ελλιμενισμού πλοίων σε ένα λιμάνι είναι πολύ σημαντική για όλους τους εμπλεκόμενους. Δίνει, με μια ματιά, πάρα πολλές πληροφορίες για την ημερήσια κατανομή τους. Βοηθά τους διαχειριστές του λιμένα να εξετάσουν, πάνω σε ένα γραφικό περιβάλλον, τις πιθανές λύσεις για την τελική θέση του πλοίου. Αυτό επιτυγχάνεται με την ακριβή αποτύπωση σε χάρτη των θέσεων ελλιμενισμού (κρηπιδώματα και αγκυροβόλια) και του εκτοπίσματος που καταλαμβάνει κάθε πλοίο, σε συνδυασμό με λειτουργίες drag & drop και rotation. Ετσι συνίσταται η όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματική κατανομή των πλοίων στις θέσεις ελλιμενισμού.
Επιπλέον, η ακριβής αποτύπωση των θέσεων ελλιμενισμού σε ένα γραφικό περιβάλλον GIS μπορεί, υπό προϋποθέσεις, να αποτελέσει ένα χρήσιμο εργαλείο τόσο για τους πλοηγούς όσο και τους πλοιάρχους για να δουν την τελική θέση του πλοίου που αυτό θα καταλάβει σε ένα κρηπίδωμα ή ένα αγκυροβόλιο.
Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειώσουμε ότι στην εφαρμογή υπάρχει η δυνατότητα ανάρτησης του βυθομετρικού χάρτη του λιμένα, η συμπλήρωση πεδίων που αφορούν τον αριθμό δεστρών (μπίντες) ανά κρηπίδωμα, τα διαθέσιμα fenders κ.λπ. με σκοπό να παρέχονται όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες προς τους εμπλεκόμενους με την πρόσδεση του πλοίου».
Οσο για το πώς αντιμετωπίζει η πλατφόρμα τις διαφορετικές πολιτικές κατάπλου / απόπλου των λιμένων, όπως το μοντέλο First Come – First Serve, ο κ. Γκεβρέκης επεσήμανε:
«Οπως αναφέρθηκε και σε προηγούμενη ερώτησή σας, η πλατφόρμα e.Berth δύναται να παραμετροποιηθεί ανάλογα με τις ανάγκες του εκάστοτε λιμένα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο μπορεί να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τις διαφορετικές πολιτικές κατάπλου / απόπλου των πλοίων στους λιμένες. Επιπλέον, η πλατφόρμα παρέχει τη δυνατότητα προτεραιοποίησης των αιτημάτων (ranking) συμμορφούμενη με τους στόχους που έχουν τεθεί, λαμβάνοντας υπόψη αντικειμενικούς παράγοντες, όπως είναι η πραγματοποίηση homeporting, η προσέγγιση σε περιόδους χαμηλής ζήτησης ή ο συνολικός αριθμός αφίξεων/αναχωρήσεων ανά εταιρεία. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται σημαντικά η αποτελεσματικότητα στη λήψη κρίσιμων αποφάσεων με απόλυτη διαφάνεια, ενώ παράλληλα τίθεται και ένα σαφές πλαίσιο λειτουργίας του εκάστοτε λιμένα».
Με βάση την εμπειρία τους από τη λειτουργία της πλατφόρμας σε Λαύριο και Ρόδο, ο κ. Κρανιώτης ανέφερε ποια είναι η ανταπόκριση των χρηστών και ποια σημεία χρήζουν βελτίωσης: «Η πλατφόρμα e. Berth σχεδιάστηκε λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες τόσο των φορέων διοίκησης των λιμένων όσο και των ναυτιλιακών πρακτόρων. Η έως τώρα αποδοχή είναι θετική και από τις δύο πλευρές. Ωστόσο, όσο αυξάνεται ο αριθμός των χρηστών αυξάνονται και οι απαιτήσεις που μας οδηγούν σε περαιτέρω βελτιώσεις.
Κύρια σημεία των βελτιώσεων είναι να γίνει η εφαρμογή πιο άμεση στους χρήστες και να δώσουμε τη δυνατότητα να μειωθούν στον ελάχιστο βαθμό οι επικοινωνίες που αφορούν τη διαχείριση των αιτημάτων. Επιπλέον, όπως αναφέρθηκε και σε προηγούμενη ερώτηση σας, η εξαγωγή αναλυτικών στατιστικών στοιχείων αποτελεί ένα ακόμη πεδίο εξέλιξης της πλατφόρμας».
Επέκταση
Για τους μελλοντικούς τους στόχους όσον αφορά την επέκταση της πλατφόρμας σε περισσότερους λιμένες και την εξέλιξή της, ο κ. Mακρυγιάννης είπε: «Μετά και την επιτυχημένη παρουσία μας στο Posidonia Sea Tourism Forum 2025, διαπιστώσαμε έντονο ενδιαφέρον από φορείς διοίκησης λιμένων για την προμήθεια της πλατφόρμας e.Berth. Το γεγονός αυτό όχι μόνο ενισχύει την αισιοδοξία μας για την περαιτέρω πορεία της, αλλά επιβεβαιώνει και τη γενικότερη τάση των λιμενικών αρχών και των επιχειρήσεων να αναζητούν και να υιοθετούν καινοτόμες λύσεις.
Θέλουμε πολύ να δούμε την e.Berth πλατφόρμα να λειτουργεί σε όλους ελληνικούς λιμένες γιατί πιστεύουμε πολύ στις δυνατότητες και τα οφέλη της. Η υιοθέτηση του e.Berth μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην αντιμετώπιση του φαινομένου του υπερτουρισμού που παρατηρείται σε αρκετές περιοχές της χώρας, προσφέροντας καλύτερη οργάνωση, αποδοτικότερη διαχείριση πόρων και αναβαθμισμένες υπηρεσίες προς επισκέπτες και τοπικές κοινωνίες.
Παράλληλα, συνεχίζουμε να εξελίσσουμε την πλατφόρμα ενσωματώνοντας τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης (AI) και επεξεργασίας δεδομένων. Στόχος μας είναι οι φορείς διοίκησης λιμένων να μπορούν να παρακολουθούν κρίσιμους δείκτες απόδοσης, να ενισχύουν τη λήψη στρατηγικών αποφάσεων και να ανταποκρίνονται πιο αποτελεσματικά στα πρότυπα ESG.
Αλλωστε, ο τουρισμός ήταν και παραμένει το “εθνικό μας προϊόν”, θεμέλιο της οικονομίας και της διεθνούς εικόνας της χώρας μας. Η διασφάλιση ποιοτικών υπηρεσιών σε κάθε επίπεδο είναι πλέον επιτακτική. Με σύγχρονα εργαλεία, καλή οργάνωση και άμεση εξυπηρέτηση, διαμορφώνουμε ένα σύστημα που ωφελεί ταυτόχρονα τον επισκέπτη, τον επιχειρηματία και το περιβάλλον. Οφείλουμε να διασφαλίσουμε με κάθε τρόπο ότι οι υπηρεσίες προς τους επισκέπτες είναι άριστες, προωθώντας λύσεις που δεν εξυπηρετούν μόνο το σήμερα, αλλά στηρίζουν μακροπρόθεσμα τη βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού και της χώρας συνολικά».
Διαβάστε ακόμη
Προϋπολογισμός 2026: Το παζάρι ξεκινά – Οι νικητές και οι χαμένοι του νέου συστήματος
Αννα Μιχαΐλοβα (Αντιπρόεδρος Nestlé): «Οι Ελληνες κάνατε… σέξι τον κρύο καφέ» (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.