Αυξάνονται οι ελπίδες στη ναυτιλιακή βιομηχανία ότι το αυστηρό σχέδιο των ΗΠΑ για την επιβολή τελών σε πλοία κινεζικής κατασκευής ή σημαίας θα μετριαστεί, ύστερα από σημαντική αλλαγή γλώσσας στην τελική εκδοχή σχετικού προεδρικού διατάγματος του Προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.

Το αρχικό προσχέδιο του διατάγματος, που διέρρευσε τον Μάρτιο, περιείχε ρητή αναφορά στην επιβολή τελών βάσει χωρητικότητας σε όλα τα πλοία που έχουν κατασκευαστεί ή φέρουν σημαία της Κίνας, καθώς και σε κάθε πλοίο που ανήκει σε στόλο που περιλαμβάνει τέτοια πλοία. Ωστόσο, στην τελική έκδοση που υπογράφηκε στις 9 Απριλίου, η συγκεκριμένη διατύπωση απουσίαζε. Αντ’ αυτού, το διάταγμα αναθέτει στον Αμερικανό Εμπορικό Αντιπρόσωπο (USTR) να συνεργαστεί με άλλες υπηρεσίες για πιθανές ενέργειες, χωρίς υποχρεωτικές δεσμεύσεις.

Η Κάθι Μέτκαλφ, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ναυτιλίας της Αμερικής, εξέφρασε αισιοδοξία, λέγοντας πως η αλλαγή δείχνει ότι «κάποιος στον Λευκό Οίκο άκουσε τις ακροάσεις». Παρομοίως, ο Νίκολας Ταμπόρι από το World Shipping Council επισήμανε ότι το USTR φαίνεται να έχει αντιληφθεί τον πιθανό οικονομικό αντίκτυπο των προτεινόμενων μέτρων.

Κατά τη διάρκεια ακροάσεων στα τέλη Μαρτίου, πάνω από 70 εμπειρογνώμονες και περισσότερες από 500 γραπτές τοποθετήσεις εξέφρασαν στην πλειοψηφία τους αντίθεση στο μέτρο. Εκπρόσωποι από διάφορες ομοσπονδιακές υπηρεσίες (Γεωργία, Ενέργεια, Εμπορίου κ.ά.) συμμετείχαν ενεργά, υποβάλλοντας ερωτήσεις και συνεχίζοντας τον διάλογο μετά τις ακροάσεις.

Εν αναμονή της τελικής απόφασης του USTR, που αναμένεται να δημοσιευθεί έως τις 17 Απριλίου, τα ενδιαφερόμενα μέρη εστιάζουν πλέον στη φάση εφαρμογής. Εκεί θα συζητηθούν κρίσιμες λεπτομέρειες όπως ο ορισμός του «χειριστή» πλοίου, ο τρόπος υπολογισμού του ποσοστού κινεζικών πλοίων σε στόλους και η μέθοδος συλλογής των τελών.

Η ναυτιλιακή κοινότητα ζητά εξαιρέσεις για μικρές αγορές και προτείνει τα τέλη να ισχύουν μόνο για νέα πλοία παραγγελμένα μετά από συγκεκριμένη ημερομηνία. Αν και ένα πιο ήπιο πλαίσιο φαίνεται πιθανό, η επιτυχία του θα κριθεί από την ποιότητα των κανόνων εφαρμογής.

Όπως τονίζει η Μέτκαλφ, το επόμενο κρίσιμο στάδιο είναι η ακρόαση για την εφαρμογή στα μέσα Μαΐου, καλώντας όλους τους εμπλεκόμενους να συμμετάσχουν ενεργά στον διάλογο.

Διαβάστε ακόμη:

ΑΑΔΕ: Από 1η Ιουλίου τα πρόστιμα… γράφουν 100άρια για όποιον δεν κρατά «βιβλίο πελατών»

Γιώργος Κιμούλης: Τα εκ παραδρομής σφυριά και το… κανονικό για οικόπεδο στο Πήλιο (pic)

Έρευνα CNBC: Οι δασμοί του Τραμπ δεν θα φέρουν τις εταιρείες πίσω στις ΗΠΑ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα