Η τελευταία πρόταση του Γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) για την επιβολή σημαντικών τελών σε κινεζικά πλοία ή πλοία κατασκευασμένα στην Κίνα, που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια, εντάσσεται σε μια ευρύτερη εμπορική στρατηγική των ΗΠΑ. Στόχος αυτής της στρατηγικής είναι η μείωση της εξάρτησης από την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία, η ενίσχυση της εγχώριας ναυπήγησης και η αναθεώρηση των διεθνών εμπορικών σχέσεων. Ωστόσο, η εφαρμογή αυτής της πολιτικής αναμένεται να έχει σημαντικές συνέπειες όχι μόνο για τις κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες, αλλά και για ολόκληρη την παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά. Η απόφαση αυτή φέρνει στο προσκήνιο τις προκλήσεις και ευκαιρίες που προκύπτουν από την αναδιαμόρφωση της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας, με άμεσες συνέπειες για το παγκόσμιο εμπόριο και τη δυναμική των ναυτιλιακών αγορών. Πολλές ναυτιλιακές ενδέχεται να δημιουργήσουν θυγατρικές με μικρότερο ποσοστό κινεζικής ναυπήγησης πλοίων για να μειώσουν το ύψος των τελών. Το θέμα θα είναι σε δημόσια διαβούλευση έως τις 24 Μαρτίου 2024.
Ποιες κατηγορίες πλοίων επηρεάζονται
Η πρόταση του USTR αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά συγκεκριμένες κατηγορίες πλοίων και να οδηγήσει σε ανακατατάξεις στον κλάδο της ναυτιλίας. Σύμφωνα με ναυλομεσιτικά δεδομένα, το 43% των προσεγγίσεων εμπορικών πλοίων στα αμερικανικά λιμάνια το 2024 αναμένεται να πληγεί από τα νέα τέλη. Οι κύριες κατηγορίες πλοίων που επηρεάζονται είναι οι εξής:
- Πλοία που ανήκουν σε κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες
- Πλοία που έχουν κατασκευαστεί σε κινεζικά ναυπηγεία
- Πλοία που ανήκουν σε ναυτιλιακές εταιρείες με ναυπηγικό πρόγραμμα στην Κίνα
Πιο συγκεκριμένα , οι κατηγορίες πλοίων που πλήττονται περισσότερο είναι:
- Containerships (Πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), με το 83% των προσεγγίσεων στα αμερικανικά λιμάνια να προέρχονται από αυτήν την κατηγορία.
- Pure Car Carriers (Πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων), που επηρεάζονται κατά 68%.
- Chemical Tankers (Δεξαμενόπλοια χημικών), με 45%.
- Bulk Carriers (Πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων), με 44%.
- Δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου (20%).
- Product Tankers (Πλοία μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου), με 27%.
- Από τα 6.907 δεξαμενόπλοια άνω των 10.000 dwt, τα 1.548 (22,5%) είναι κατασκευασμένα στην Κίνα. Επιπλέον, το 70% του συνόλου των υπό ναυπήγηση δεξαμενόπλοιων προέρχεται από κινεζικά ναυπηγεία. Αυτό σημαίνει ότι πλοία που θα υπόκεινται στα νέα τέλη θα γίνουν μη ανταγωνιστικά στην αγορά, οδηγώντας τις κινεζικές εταιρείες να αποφεύγουν τα λιμάνια των ΗΠΑ.
Αντίθετα, η κατηγορία των κρουαζιερόπλοιων επηρεάζεται σε πολύ μικρό ποσοστό (μόλις 5%), ενώ καμία ferry εταιρεία που προσέγγισε τα αμερικανικά λιμάνια το 2024 δεν σχετίζεται με κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες ή ναυπηγεία.
Δομή των προτεινόμενων τελών: Η πρόταση περιλαμβάνει τα εξής μέτρα:
Επιβολή τελών έως 1 εκατ. δολαρίων για κάθε προσέγγιση πλοίων που ανήκουν σε κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες.
Τέλος έως 1,5 εκατ. δολαρίων για πλοία που έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα.
Πρόσθετα τέλη για πλοία που βρίσκονται υπό κατασκευή σε κινεζικά ναυπηγεία, με χρεώσεις έως 1 εκατ. δολάρια.
Κίνητρα επιστροφής τελών εφόσον χρησιμοποιούνται πλοία αμερικανικής ναυπήγησης για τις προσεγγίσεις.
Εκτιμήσεις για τις Οικονομικές Επιπτώσεις
Η εφαρμογή των παραπάνω τελών αναμένεται να προκαλέσει αύξηση του κόστους για τις εταιρείες που χρησιμοποιούν κινεζικής ναυπήγησης πλοία, ειδικά για εκείνες που εκμεταλλεύονται containerships και δεξαμενόπλοια, δεδομένου ότι μεγάλο ποσοστό του στόλου τους είναι κατασκευασμένο στην Κίνα. Ωστόσο, η εφαρμογή των τελών ενδέχεται να δημιουργήσει μια ευκαιρία για την ενίσχυση άλλων ναυπηγικών βιομηχανιών, όπως εκείνης της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας, καθώς οι νέες παραγγελίες ενδέχεται να στραφούν προς αυτά τα ναυπηγεία. Η ανακατανομή των ναυπηγήσεων εκτός Κίνας μπορεί να ενισχύσει τη ναυπηγική ικανότητα άλλων περιοχών και να οδηγήσει σε μεγάλες μεταβολές στην αγορά.
Η ενδεχόμενη αναδιοργάνωση των στόλων των ναυτιλιακών εταιρειών θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό για πλοία μη κατασκευασμένα εκτός Κίνας, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει ανατιμήσεις στα ναύλα και να αυξήσει τη ζήτηση για πλοία αμερικανικής κατασκευής, ενισχύοντας τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ. Επίσης, αναμένεται ότι η προσφορά νέων πλοίων θα επηρεαστεί άμεσα, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες θα αναγκαστούν να επανεξετάσουν τα σχέδιά τους για τον εκσυγχρονισμό του στόλου τους.
Η πρόταση του USTR για την επιβολή τελών σε κινεζικά πλοία εντάσσεται σε μια στρατηγική μείωσης της εξάρτησης από την κινεζική ναυπηγική βιομηχανία και ενίσχυσης της εγχώριας ναυπηγικής παραγωγής. Ωστόσο, η εφαρμογή αυτών των μέτρων αναμένεται να προκαλέσει σημαντικές επιπτώσεις στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία, οδηγώντας σε αυξημένα κόστη ναύλωσης, ανακατατάξεις στις στρατηγικές των ναυτιλιακών εταιρειών και αλλαγές στα παγκόσμια εμπορικά πρότυπα. Αν και οι προτεινόμενοι περιορισμοί στοχεύουν στην ενίσχυση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας, οι παγκόσμιες συνέπειες ενδέχεται να οδηγήσουν σε νέες ισορροπίες στην αγορά ναυτιλίας, με ανεξάρτητες επιπτώσεις για τις διεθνείς εμπορικές σχέσεις και την εφοδιαστική αλυσίδα.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Ποια «επώνυμα» και ξενοδοχειακά σφυριά θα χτυπήσουν αυτή την εβδομάδα (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.