Σε κοινή δήλωση που εξέδωσαν, η Ένωση Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA) και η ένωση ναυπηγείων και κατασκευαστών ναυτιλιακού εξοπλισμού SEA Europe, καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να συμπεριλάβει τον ναυτιλιακό τομέα στη νέα Ευρωπαϊκή Βιομηχανική Ναυτιλιακή Στρατηγική, αλλά και στο Σχέδιο Βιώσιμων Επενδύσεων στις Μεταφορές (Sustainable Transport Investment Plan – STIP).

Οι δύο οργανισμοί επιβεβαιώνουν τη δέσμευσή τους να συνεργαστούν για την επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ε.Ε., διασφαλίζοντας παράλληλα την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού κλάδου σε παγκόσμιο επίπεδο.

«Η ευρωπαϊκή ναυτιλία αποτελεί μια επιτυχημένη ιστορία. Η Ευρώπη αντιπροσωπεύει το 35% του παγκόσμιου στόλου, τη στιγμή που συμμετέχει μόλις με 15% στο παγκόσμιο ΑΕΠ. Η νέα στρατηγική και το σχέδιο επενδύσεων οφείλουν να ενισχύσουν τη διεθνή ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας – κάτι που είναι προϋπόθεση για έναν ισχυρό και ανταγωνιστικό ναυτιλιακό βιομηχανικό πυρήνα στην Ευρώπη», τόνισε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA.

«Η οικονομική ενίσχυση, τόσο από εθνικούς πόρους όσο και από έσοδα του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (EU ETS), πρέπει να ενθαρρύνει την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών και καυσίμων», πρόσθεσε.

Από την πλευρά του, ο Christophe Tytgat, Γενικός Γραμματέας της SEA Europe, σημείωσε: «Η Ευρώπη χρειάζεται ισχυρά, καινοτόμα και ανταγωνιστικά ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού. Διατηρούμε παγκόσμια πρωτοκαθεδρία σε πολύπλοκους τύπους πλοίων και εξειδικευμένο εξοπλισμό, όμως πρέπει να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητα και να μειώσουμε την εξάρτηση από τρίτες χώρες. Χρειαζόμαστε μια ουσιαστική στρατηγική που θα επιτρέψει στην Ευρώπη να εδραιώσει την ηγετική της θέση και να επανακτήσει κρίσιμες αγορές».

Τι προτείνει η κοινή δήλωση

Ενίσχυση της Ανταγωνιστικότητας και Βιωσιμότητας της Ναυπηγικής Βιομηχανίας: Μέσω μιας ουσιαστικής ευρωπαϊκής στρατηγικής, όπως προβλέπεται στην επιστολή εντολής της Προέδρου της Επιτροπής προς τον Επίτροπο Μεταφορών. Ένας ισχυρός ναυπηγικός τομέας είναι καθοριστικός για την επίτευξη των στόχων της Ε.Ε. και του ΙΜΟ για το κλίμα.
Διατήρηση της Διεθνούς Ανταγωνιστικότητας της Ευρωπαϊκής Ναυτιλίας: Μέσω ισότιμων όρων σε ρυθμιστικό και φορολογικό επίπεδο σε διεθνές πλαίσιο.
Οικονομικά Κίνητρα για τα Ευρωπαϊκά Ναυπηγεία και Κατασκευαστές Εξοπλισμού: Ενίσχυση της ζήτησης για καθαρές τεχνολογίες, νέες ναυπηγήσεις μηδενικών ή χαμηλών εκπομπών, μετασκευές πλοίων και επενδύσεις εκσυγχρονισμού της παραγωγικής διαδικασίας.
Δεσμευτικοί Στόχοι για την Παραγωγή Καθαρών Καυσίμων στην Ευρώπη: Σύμφωνα με τους στόχους του Net Zero Industry Act, προσφέροντας ασφάλεια στις επενδύσεις στον τομέα της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Πρόσβαση σε Χρηματοδότηση για την Πράσινη και Ψηφιακή Μετάβαση: Μέσω δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης, αξιοποιώντας τα έσοδα του EU ETS για τη στήριξη πράσινων επενδύσεων και την αναβάθμιση της ναυπηγικής παραγωγής στην Ευρώπη. Χρηματοδοτικά εργαλεία όπως τραπεζικά δάνεια, εγγυήσεις και επενδύσεις από κεφαλαιαγορές προτείνονται για τη στήριξη καινοτόμων έργων.

Η κοινή δήλωση αποτυπώνει την ανάγκη για μια πιο φιλόδοξη, στοχευμένη και συντονισμένη πολιτική της Ε.Ε. απέναντι σε έναν στρατηγικό κλάδο που μπορεί να διαδραματίσει κομβικό ρόλο τόσο στην πράσινη μετάβαση όσο και στην οικονομική ασφάλεια της Ευρώπης.

Διαβάστε ακόμη

Όμιλος Quest: Eπενδύσεις 57 εκατ. ευρώ το 2025 – Ολο το πλάνο, η υψηλή ρευστότητα, τα «χρυσά» EBITDA

Υπερταμείο: Παπαχρήστου – Σταμπουλίδης στο 10ο Delphi Forum

Eurogroup σε διπλό ταμπλό: Ψάχνοντας το “win-win” σε δασμούς και αμυντικές δαπάνες

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα