Με αιχμηρή ανακοίνωσή της, η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ) καταγγέλλει τον αποκλεισμό της πρότασης του Ομίλου ONEX από τη λίστα των προγραμμάτων που η Ελλάδα προωθεί προς χρηματοδότηση μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού SAFE. Η ΕΕΝ κάνει λόγο για σοβαρή απόκλιση από τις προβλεπόμενες διαδικασίες και ζητεί εξηγήσεις για την απουσία μιας πλήρως τεκμηριωμένης εγχώριας πρότασης από τον κατάλογο των υποβληθέντων έργων.

Η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ) εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία της για τον αποκλεισμό της πρότασης του Ομίλου ONEX Shipyards & Technologies από την επικαιροποιημένη λίστα προγραμμάτων που διαβιβάστηκαν προς χρηματοδότηση μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού SAFE. Όπως τονίζει, η πρόταση δεν καταγράφηκε καν στη λίστα των 25 έργων συνολικής αξίας 3 δισ. ευρώ, παρά το γεγονός ότι ο φάκελος κατατέθηκε σύμφωνα με όλες τις οδηγίες της ΓΔΑΕΕ και κάλυπτε πλήρως τα κριτήρια του SAFE.

Η ΕΕΝ σημειώνει ότι δεν υπήρξε καμία επίσημη ενημέρωση, ούτε προς την Ένωση ούτε προς την ONEX, γεγονός που χαρακτηρίζει «θεσμική απόκλιση». Όπως επισημαίνει, κανείς από τη ΓΔΑΕΕ ή το Πολεμικό Ναυτικό δεν επικοινώνησε για διευκρινίσεις ή συμπληρωματικά στοιχεία, ούτε για να αιτιολογήσει τη μη συμπερίληψη της πρότασης.

Η πρόταση της ONEX αφορούσε τρεις κατηγορίες πλοίων που καλύπτουν υπαρκτές και δημόσια διατυπωμένες ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού: Ταχεία Περιπολικά Κρούσης (ΤΠΚ), modular πλοία από OPV έως κορβέτες πολλαπλών αποστολών, καθώς και κανονιοφόρους. Τα σχέδια αυτά είναι απολύτως συμβατά με την Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική, αλλά και με τη στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης για ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής παραγωγής.

Η ΕΕΝ υπενθυμίζει ότι οι σχετικές προτάσεις εντάσσονται στο πλαίσιο του Συμφώνου Συνεργασίας που υπεγράφη στις 8 Μαΐου 2025 μεταξύ ΕΕΝ και ΕΕΛΕΑΑ, όπου είχε αναδειχθεί η δυνατότητα εγχώριας ναυπήγησης πολεμικών πλοίων 10–15% φθηνότερα και 10–20% ταχύτερα από τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, με συμμετοχή ελληνικών εταιρειών στην κατασκευή έως και του 50% των οπλικών και ηλεκτρονικών συστημάτων.

Παράλληλα, για τις ανάγκες των προτεινόμενων προγραμμάτων, έχουν υπογραφεί μνημόνια συνεργασίας με ελληνικές εταιρείες όπως τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ), αλλά και με αναγνωρισμένες ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως προβλέπει το πλαίσιο του SAFE.

Επιπλέον, η ΕΕΝ παρουσιάζει συγκεκριμένα οικονομικά δεδομένα: η ναυπήγηση δύο κορβετών ενδεικτικής αξίας 1 δισ. ευρώ, με 70% εγχώρια συμμετοχή, σημαίνει ότι 700 εκατ. ευρώ θα παράγονταν από ελληνικές εταιρείες, με αντίκτυπο στο ΑΕΠ που θα έφτανε τα 5 δισ. ευρώ και δημιουργία τουλάχιστον 500 άμεσων και 3.000 έμμεσων θέσεων εργασίας.

Η Ένωση υπενθυμίζει ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Άμυνας έχει επανειλημμένα υπογραμμίσει τη σημασία ανάπτυξης modular πλοίων στην Ελλάδα, επισημαίνοντας πως η χώρα διαθέτει το απαραίτητο ανθρώπινο δυναμικό και τεχνογνωσία για την παραγωγή προηγμένων ναυπηγικών συστημάτων.

Παρά όλα αυτά, η πρόταση της ONEX —ενός ομίλου με καίριο ρόλο στη σύγχρονη ελληνική ναυπηγική βιομηχανία— δεν εμφανίζεται ούτε ως πιθανή επιλογή προς άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ, γεγονός που εγείρει, σύμφωνα με την ΕΕΝ, σοβαρά ερωτήματα για τη διαδικασία κατάρτισης της λίστας.

Η Ένωση διερωτάται πώς προχωρά ένα τέτοιο κατάλογος προγραμμάτων όταν:

-Προτάσεις που καλύπτουν επίσημες ανάγκες του ΠΝ απορρίπτονται σιωπηρά.

-Δεν ενημερώνεται το ΚΥΣΕΑ για προτάσεις που έχουν ήδη ανακοινωθεί δημόσια.

-Περιλαμβάνονται προς εξέταση προγράμματα χωρών που δεν δικαιούνται χρηματοδότησης, ενώ αποκλείονται προτάσεις που πληρούν όλα τα κριτήρια.

Η ΕΕΝ καταλήγει ότι είναι «αδιανόητο» να παραβλέπεται η εγχώρια ναυπηγική παραγωγή σε μια κρίσιμη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία, τη στιγμή που η Ελλάδα διαθέτει αποδεδειγμένο ιστορικό στην κατασκευή πολεμικών μονάδων — από ΤΠΚ και αρματαγωγά έως φρεγάτες, υποβρύχια και το μεγαλύτερο πλοίο του ΠΝ, το ΠΓΥ «Προμηθεύς».