search icon

Ναυτιλία

Συνεχίζεται η ισχυρή τάση στις αγοραπωλησίες δεξαμενόπλοιων και το 2025

Πρωταγωνιστούν οι Έλληνες, οι οποίοι ενισχύουν στοχευμένα τον στόλο τους και τα funds–traders να σαρώνουν αθόρυβα την αγορά

Η αγορά δεξαμενόπλοιων (tanker SnP) στο 2025 συνεχίζει να «συντονίζεται» σε υψηλούς ρυθμούς, με την ισχυρή ναυλαγορά, τα μεγάλα ταξίδια και τις επιπτώσεις των κυρώσεων στο ρωσικό πετρέλαιο να διαμορφώνουν ένα σκηνικό έντονης κινητικότητας. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Xclusiv Shipbrokers, το ενδιαφέρον των αγοραστών είναι διάχυτο, αλλά η εικόνα δείχνει ξεκάθαρα πού βρίσκεται η πραγματική πεποίθηση της αγοράς.

Πρώτοι στον κατάλογο εμφανίζονται οι «undisclosed» αγοραστές, με 152 αγορές, μια κατηγορία που περιλαμβάνει private equity funds, traders και οχήματα συνδεόμενα με τον shadow fleet το οποίο εξακολουθεί να διευρύνεται μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας.

Στους δηλωμένους παίκτες, η Ελλάδα κρατά τα πρωτεία με 64 αγορές, ακολουθούμενη στενά από την Κίνα με 61, ενώ τα ΗΑΕ με 19 επιβεβαιώνουν τον ταχύτατα ενισχυόμενο ρόλο τους τόσο στο crude όσο και στο clean trade. Το «υπόλοιπο του κόσμου» συμπληρώνει την εικόνα με 101 πλοία, αποδεικνύοντας ότι η ρευστότητα στην αγορά παραμένει βαθιά και παγκόσμια.

Στην πλευρά των πωλητών, η Ελλάδα διατηρεί και εκεί την πρωτιά με 74 διαθέσεις, μπροστά από τη Σιγκαπούρη (36) και την Κίνα (40). Η Νότια Κορέα ακολουθεί με 19 πωλήσεις, ενώ άλλα 228 πλοία προέρχονται από τον υπόλοιπο κόσμο, μια ένδειξη συνολικής ανακατανομής στόλων καθώς οι πλοιοκτήτες ρευστοποιούν παλαιότερα assets σε εξαιρετικά υψηλές τιμές.

Η εστίαση στα ελληνικά δεδομένα ενισχύει ακόμη περισσότερο το αφήγημα της διορατικής στρατηγικής. Οι 64 αγορές των Ελλήνων το 2025 YTD δείχνουν καλά ζυγισμένες κινήσεις, με κυρίαρχη την κατηγορία MR2, όπου σημειώθηκαν 31 αγορές — σχεδόν οι μισές του συνόλου. Το ενδιαφέρον συνδέεται με τις δομικές αλλαγές στην αγορά των clean προϊόντων, την αναδιάρθρωση των διυλιστηρίων, την αύξηση των εξαγωγών από Μέση Ανατολή και Ινδία και την επιμήκυνση των διαδρομών.

Ακολουθούν τα Aframax/LR2 (12) και τα Suezmax (11), κατηγορίες που επωφελούνται από τα υψηλά έσοδα χάρη στην αύξηση των εξαγωγών από τον Κόλπο των ΗΠΑ, τις «αναποτελεσματικές» πλέον διαδρομές των ρωσικών barrels και τις γεωγραφικές ανισορροπίες μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού.

Οι τρεις αγορές VLCC μπορεί να φαίνονται λίγες, αλλά είναι ενδεικτικές μιας αγοράς όπου τα σύγχρονα μεγάλα δεξαμενόπλοια σπανίζουν και κοστίζουν ακριβά.

Η ηλικιακή κατανομή υπογραμμίζει τη μεθοδικότητα των ελληνικών κινήσεων:

Στις πωλήσεις, τα 74 δεξαμενόπλοια που διέθεσαν οι Έλληνες δείχνουν καθαρή ανανέωση στόλου και όχι συρρίκνωση. Τα Aframax/LR2 προηγούνται με 26, ενώ ακολουθούν 14 MR2 και 14 Suezmax. Η επιλογή των ηλικιών επιβεβαιώνει τη συστηματική ανακύκλωση στόλου:

Τα θεμελιώδη της αγοράς παραμένουν ισχυρά σε όλα τα μέτωπα:

Τα crude tonne-miles βρίσκονται κοντά σε ιστορικά υψηλά.
Η μετατόπιση των ρωσικών ροών προς την Ασία, η αύξηση των εξαγωγών από τον US Gulf και η ζήτηση των ασιατικών διυλιστηρίων στηρίζουν τα long-haul ταξίδια.

Η αγορά των προϊόντων παραμένει «σφιχτή» λόγω ανακατατάξεων στα διυλιστήρια και της ανάπτυξης στη Μέση Ανατολή.
Με orderbook κάτω από 10%, η πλευρά της προσφοράς παραμένει πειθαρχημένη.
Σε αυτό το περιβάλλον, οι Έλληνες επενδύουν επιλεκτικά, η Κίνα διευρύνει συστηματικά τον στόλο της, ο shadow fleet απορροφά vintage tonnage και η συνολική ρευστότητα επιτρέπει τη συνεχή ανανέωση στόλων.

Διαβάστε ακόμη

Bloomberg: Τεστ υψηλού συμβολισμού για την Ελλάδα η μάχη Πιερρακάκη για την προεδρία του Eurogroup

Έρχεται νέο επίδομα ανεργίας €1.295: Ποιοι θα ωφεληθούν και πώς γίνεται η αίτηση

Κλιματική κρίση: Η ένταση στα ακραία καιρικά φαινόμενα αυξάνεται ανησυχητικά

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version