του Μηνά Τσαμόπουλου

Μυστικές υπηρεσίες, πολεμικά πλοία, διπλωματικές επαφές, οι πετρελαϊκές εταιρείες-κολοσσοί και οι ναυτιλιακές εταιρείες συνθέτουν το σκηνικό της επόμενης ημέρας μετά το διπλό κτύπημα σε δύο δεξαμενόπλοια στην περιοχή του Κόλπου του Ομάν. Πρόκειται για έναν τεράστιας σημασίας «δρόμο» της ναυσιπλοΐας από το οποίο κάθε ημέρα μεταφέρεται το 20% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι σε επιφυλακή και στην εικόνα αυτή ξεχωρίζουν οι Έλληνες οι οποίοι ελέγχουν το 25% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων.

Υψηλόβαθμα στελέχη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας εξέφρασαν την ανησυχία τους για την επόμενη ημέρα υπογραμμίζοντας ότι κανείς δεν έχει ξεκάθαρη εικόνα για το τί συμβαίνει.

«Σε κάθε πέντε βαρέλια το ένα από αυτά μεταφέρεται μέσω του συγκεκριμένου θαλάσσιου δρόμου. Τα γεωπολιτικά παιχνίδια είναι πολύ σκληρά και δεν ξέρουμε που θα οδηγήσουν. Η Σαουδική Αραβία βρίσκεται στα “όπλα” με το Ιράν, ενώ στο κάδρο βρίσκεται και η Υεμένη την οποία στηρίζει το Ιράν και έχει απέναντί της τη Σαουδική Αραβία. Στο εκρηκτικό αυτό κοκτέιλ περιλαμβάνονται οι κυρώσεις των ΗΠΑ στο Ιράν αλλά και ο πόλεμος στη Συρία». και συνεχίζουν: «Υπάρχει ανησυχία. Χθες, Πέμπτη μετά τα δύο κτυπήματα ανέβηκε η τιμή του πετρελαίου κατά 4% ενώ στη συνέχεια υποχώρησε στο 2%. Μία μέρα νωρίτερα , την Τετάρτη, την προηγούμενη των εκρήξεων στα δύο δεξαμενόπλοια η τιμή του πετρελαίου είχε υποχωρήσει κατά 4%».

Για το πως αντιδρούν οι ναυτιλιακές τόνισαν: «Αυτές τις ώρες όλοι προσπαθούν να καταλάβουν τι συμβαίνει ώστε να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα. Είτε να ταξιδεύουν τα πλοία με μεγαλύτερη ταχύτητα, είτε να μείνουν μακρυά από τον κόλπο του Ομάν. Για όσα πλοία βρίσκονται μέσα στον κόλπο, υπάρχει αναμονή προκειμένου οι διοικήσεις των ναυτιλιακών εταιρειών να συνεννοηθούμε με τους ναυλωτές, δηλαδή με τις πετρελαϊκές εταιρείες το πετρέλαιο των οποίων μεταφέρουμε. Μας είπαν να περιμένουμε μέχρι να εκτιμήσουν την κατάσταση. Όλα αυτά θα ανεβάσουν το κόστος λειτουργίας ενός πλοίου. Ακόμα δεν μας έχουν πει κάτι, ούτε έχει βγει καμία οδηγία ή ανακοίνωση.

Πιστεύουμε όμως ότι τις επόμενες ημέρες θα δοθούν οδηγίες. Σε κάθε περίπτωση υπήρξαν μικρές αντιδράσεις στη ναυλαγορά» και συνέχισαν:

«Υπάρχουν επαφές και συνεννοήσεις με τις μυστικές υπηρεσίες και αλλά και με τα κράτη που έχουν αναπτύξει στην περιοχή τους πολεμικούς τους στόλους με τις ΗΠΑ να έχουν και βάσεις. Μας ενημέρωσαν ότι υπάρχουν αρκετές ποντισμένες νάρκες στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή. Εχουμε μιλήσει με τα πληρώματα μας και περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει.

Οι Έλληνες ελέγχουν το 25% του παγκόσμιου στόλου των δεξαμενόπλοιων. Στις πρώτες θέση μεταξύ των Ελλήνων πλοιοκτητών δεξαμενόπλοιων είναι ο όμιλος Αγγελικούση, ο όμιλος Τσάκου και η Dynacom του Γιώργου Προκοπίου, η Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου, η Thenamaris Νικόλα Μαρτίνου, η Cardiff του Γιώργου Οικονόμου, η Navios της Αγγελικής Φράγκου, η Eastern Mediterranean του Θανάση Μαρτίνου, η Capital Βαγγέλη Μαρινάκη.

Ο στόλος δεξαμενόπλοιων των Ελλήνων εφοπλιστών ξεπερνάει τα 130 εκατομμύρια τόνους και αυξάνει με ετήσιο ρυθμό 7%, σύμφωνα με διεθνείς αναλυτές.

Περίπου το 50% της αύξησης της χωρητικότητας ελληνικών συμφερόντων από το 2005, οπότε έλεγχαν το 21% του παγκόσμιου στόλου, αποδίδεται στην απόκτηση πλοίων VLCC (Very Large Crude Carrier) που είναι τα μεγαλύτερου μεγέθους δεξαμενόπλοια πάνω από 300.000 dwt.

Τα τελευταία 10 χρόνια οι Έλληνες απέκτησαν από δεύτερο χέρι, τη second hand αγορά, καθαρή χωρητικότητα 10,6 εκατομμυρίων τόνων.