Σε μια κρίσιμη καμπή για την πορεία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας και τη διαμόρφωση του νέου στρατηγικού σχεδιασμού για τον κλάδο, πραγματοποιήθηκε την 1η Ιουλίου 2025 στις Βρυξέλλες ο «Στρατηγικός Διάλογος για τη διαμόρφωση των Στρατηγικών για τη Ναυτιλία» (Strategic Dialogue on the EU Industrial Maritime Strategy). Πρόκειται για μια συνάντηση υψηλού επιπέδου, με τη συμμετοχή εκπροσώπων κορυφαίων ναυτιλιακών φορέων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που είχε στόχο την ουσιαστική συμβολή όλων των ενδιαφερομένων μερών στη νέα στρατηγική της ΕΕ για τον ναυτιλιακό τομέα.

Ο διάλογος διεξήχθη με πρωτοβουλία του Επιτρόπου Μεταφορών και Τουρισμού της ΕΕ, Απόστολου Τζιτζικώστα, ο οποίος είχε δεσμευτεί από την έναρξη της θητείας του να οικοδομήσει τη νέα πολιτική της ΕΕ στη ναυτιλία βάσει διαλόγου και συναίνεσης. Όπως τόνισε, στόχος είναι να διαμορφωθεί μια σύγχρονη, ρεαλιστική και αποτελεσματική στρατηγική που θα απαντά στις προκλήσεις της εποχής, ενώ παράλληλα θα ενδυναμώνει τη θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στην παγκόσμια σκηνή.

Η Ελλάδα, με διαχρονικά ισχυρή παρουσία στον ναυτιλιακό τομέα, είχε ενεργή συμμετοχή στον διάλογο. Εκ μέρους της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών συμμετείχε ο Δημήτρης Φαφαλιός, ενώ ο Πρόεδρος του European Shortsea Network, Χαράλαμπος Σημαντώνης, μετέφερε τη φωνή της ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτιλίας μικρών αποστάσεων. Και οι δύο ανέδειξαν τον καίριο ρόλο της ελληνόκτητης ναυτιλίας και τη σημασία ενός ρεαλιστικού και συντονισμένου ρυθμιστικού πλαισίου που να υποστηρίζει την ανάπτυξη και όχι να την περιορίζει.

Στο επίκεντρο της συνάντησης τέθηκαν πέντε κομβικοί άξονες:

1.      Βιωσιμότητα: Η ανάγκη για μια πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, με έμφαση στη μείωση των εκπομπών, τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και την επένδυση σε καθαρές τεχνολογίες. Οι φορείς αναγνώρισαν την πρόκληση, αλλά και την ευκαιρία που προσφέρει η μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη ναυτιλία.

2.      Ανταγωνιστικότητα: Η διατήρηση και ενίσχυση της ανταγωνιστικής θέσης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας ήταν κοινός τόπος όλων των συμμετεχόντων. Εκφράστηκαν ανησυχίες για το αυξανόμενο ρυθμιστικό κόστος, καθώς και για τη μετατόπιση της ναυπηγικής και τεχνολογικής υπεροχής προς τρίτες χώρες, ειδικά στην Ασία.

3.      Ασφάλεια: Τονίστηκε η σημασία της ενίσχυσης της κυβερνοασφάλειας, της ασφάλειας λιμένων και των πληρωμάτων, σε ένα περιβάλλον διαρκώς αυξανόμενων απειλών και γεωπολιτικής αστάθειας.

4.      Ευθυγράμμιση του κανονιστικού πλαισίου της ΕΕ με τον ΙΜΟ: Ένα από τα βασικά ζητήματα που τέθηκαν ήταν η ανάγκη να αποφευχθούν αποκλίνουσες ρυθμίσεις μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης και Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), καθώς αυτό θα οδηγούσε σε πολυπλοκότητα, κόστος και απώλεια συνοχής σε παγκόσμιο επίπεδο.

5.      Επανεκκίνηση της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας: Έγινε εκτενής συζήτηση για την ανάγκη στήριξης των ευρωπαϊκών ναυπηγείων μέσω κινήτρων, επενδύσεων στην καινοτομία και ενίσχυσης των εγχώριων παραγγελιών, προκειμένου να ανακτηθεί μέρος της παραγωγικής ικανότητας που έχει χαθεί τις τελευταίες δεκαετίες.

Η εκδήλωση αυτή αποτελεί την απαρχή ενός διαλόγου που θα συνεχιστεί τους επόμενους μήνες, με στόχο την κατάρτιση της νέας Ευρωπαϊκής Βιομηχανικής Στρατηγικής για τη Ναυτιλία. Όπως υπογράμμισε ο κ. Τζιτζικώστας, «η φωνή της ναυτιλίας είναι κρίσιμη και πρέπει να ακούγεται δυνατά στις Βρυξέλλες. Χωρίς αυτήν, δεν μπορεί να υπάρξει ουσιαστική στρατηγική».

Η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται ενώπιον μιας ιστορικής πρόκλησης: να εξισορροπήσει τους φιλόδοξους περιβαλλοντικούς στόχους με την ανάγκη για βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη και τεχνολογική υπεροχή στον τομέα της ναυτιλίας. Ο στρατηγικός διάλογος στις Βρυξέλλες αποτέλεσε ένα πρώτο, σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Διαβάστε ακόμη

Stellantis: Βουτιά 10% στις πωλήσεις των ΗΠΑ παρά τη ζήτηση για SUV Jeep και φορτηγά Ram

Οικογένεια Αγούδημου: Σε νέο ιδιοκτήτη πέρασε ακίνητό της στα Καλύβια

Μετρό, λεωφορεία, τραμ: Το Σάββατο(5/7) η δοκιμαστική 24ωρη λειτουργία

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα