Το δίμηνο Μαρτίου και Απριλίου 2025 επιβεβαίωσε το έντονο ενδιαφέρον για συναλλαγές στη second-hand αγορά bulk carriers και general cargo πλοίων, σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers. Συνολικά 108 πλοία άλλαξαν ιδιοκτήτη, προσφέροντας πολύτιμα στοιχεία για τις προτιμήσεις των αγοραστών και τις κυρίαρχες τάσεις της αγοράς.Η ανάλυση της Xclusiv καταδεικνύει μια ώριμη, στοχευμένη αγορά, στην οποία οι επενδυτές εξετάζουν προσεκτικά τα μεγέθη, την ηλικία, την καταγωγή και το κόστος των πλοίων. Τα Ultramax εμφανίζονται ως το ταχύτερα ανερχόμενο μέγεθος, ενώ τα μεγαλύτερα πλοία συνεχίζουν να προσφέρονται ως ευκαιριακές επενδύσεις. Οι ναυτιλιακές εταιρείες που διαχειρίζονται έξυπνα το προφίλ του στόλου τους, επενδύοντας σε σωστό timing και μεσοπρόθεσμη απόδοση, φαίνεται ότι θα είναι σε θέση να κερδίσουν έδαφος όταν η αγορά εισέλθει σε φάση ανάκαμψης.
Προτίμηση στα Handysize και Supramax
Τα Handysize πλοία ηγήθηκαν της δραστηριότητας με 31 πωλήσεις, αποδεικνύοντας τη διαχρονική τους ευελιξία και την υψηλή ζήτηση που απολαμβάνουν στις περιφερειακές και λιγότερο εξυπηρετούμενες αγορές. Ακολούθησαν τα Supramax με 26 πωλήσεις, ενώ τα Ultramax και Kamsarmax σημείωσαν από 13 συναλλαγές το καθένα.
Σε αντίθεση, οι κατηγορίες Capesize και Newcastlemax παρουσίασαν πιο περιορισμένη δραστηριότητα, καθώς η εξειδικευμένη χρήση τους και οι μεγαλύτερες ανάγκες διαχείρισης τις καθιστούν αντικείμενο επιλεκτικής επένδυσης.
Ηλικία στόλου και επενδυτική στρατηγική
Η μέση ηλικία των πωληθέντων πλοίων διαμορφώθηκε στα 13 έτη, με τη μεγάλη πλειοψηφία να αφορά πλοία που ναυπηγήθηκαν μεταξύ 2008 και 2014. Παρότι υπήρξαν και περιπτώσεις νεότερων πλοίων, η κυρίαρχη στρατηγική των αγοραστών ήταν η απόκτηση μεσαίας ηλικίας πλοίων, εξισορροπώντας το κόστος επένδυσης με το αναμενόμενο υπόλοιπο επιχειρησιακής ζωής.
Ανά κατηγορία, τα Handysize είχαν μέση ηλικία 12,6 έτη, τα Supramax ήταν σημαντικά πιο ηλικιωμένα (15 έτη), ενώ τα Kamsarmax κινήθηκαν παρόμοια με τα Handysize (12,2 έτη). Αντίθετα, τα Ultramax ξεχώρισαν με μέση ηλικία μόλις 7,8 ετών, γεγονός που υποδηλώνει στροφή σε πιο σύγχρονα και αποδοτικά πλοία.
Τα μεγαλύτερα πλοία, όπως τα Panamax, Capesize και Newcastlemax, είχαν μέση ηλικία 15,5 έως 16,9 έτη, υποδηλώνοντας μια προσέγγιση ευκαιριακής αγοράς σε χαμηλότερες τιμές.
Κυριαρχία ιαπωνικής ναυπήγησης
Από άποψη χώρας κατασκευής, τα πλοία ιαπωνικής ναυπήγησης κυριάρχησαν με 60 από τα 108 πωληθέντα πλοία. Η ισχυρή φήμη των ιαπωνικών ναυπηγείων για ποιότητα, αξιοπιστία και διατήρηση μεταπωλητικής αξίας επιβεβαιώνεται για άλλη μία φορά.
Ακολούθησαν τα κινεζικά πλοία με 36 πωλήσεις, ενώ 12 πλοία ήταν κορεατικής ναυπήγησης. Η σχετική απόσταση τιμής και η διαθεσιμότητα επηρεάζουν σαφώς αυτές τις επιλογές.
Σταθερότητα στις τιμές – premium για νεότερα πλοία
Η αγορά παρέμεινε σχετικά σταθερή τιμολογιακά, με τη μέση τιμή πώλησης να διαμορφώνεται στα 17 εκατ. δολάρια ΗΠΑ. Οι χαμηλότερες τιμές άγγιξαν τα 6,3 εκατ. δολάρια, ενώ οι υψηλότερες έφτασαν τα 37,95 εκατ. δολάρια, κυρίως για νεότερα και μεγαλύτερα πλοία.
Η διάμεση τιμή διαμορφώθηκε στα 15 εκατ. δολάρια, γεγονός που δείχνει ότι τα νεότερα ή τεχνολογικά προηγμένα πλοία εξακολουθούν να προσελκύουν premium αποτιμήσεις.
Διαβάστε ακόμη
ΔΝΤ: Το γερμανικό δημοσιονομικό άλμα δεν αρκεί για να σώσει την ευρωζώνη
ΣτΕ: «Πράσινο φως» στον σεΐχη του Αμπού Ντάμπι για ξενοδοχείο €203 εκατ. στην Ερμιόνη
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
