Του Μηνά Τσαμόπουλου

Θεωρείται από τους πιο δυνατούς παίκτες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας. Έχει θαυμαστές αλλά και επικριτές.

Όλοι παρακολουθούν τους τελευταίους μήνες τις κινήσεις που κάνει προκειμένου να αποφύγει την προσάραξη στα αβαθή λόγω της οικονομικής κρίσης που πλήττει τον κλάδο.

Το 2014 βρέθηκε στην 16η συνολικά θέση και τέταρτη για Έλληνα, στη λίστα των 100 πιο ισχυρών παραγόντων της παγκόσμιας ναυτιλίας, την οποία επιμελείται η ηλεκτρονική ναυτιλιακή εφημερίδα Lloyd’s List. Δύο χρόνια νωρίτερα, το 2012, βρισκόταν στο Top 5 της συγκεκριμένης λίστας.

Ο λόγος για τον Γιώργο Οικονόμου ο οποίος είδε τις επενδύσεις του να κλυδωνίζονται. Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο ναυτιλιακή εταιρεία Dryships παρουσιάζει ζημιές που αγγίζουν το 1,5 δισεκατομμύριο δολάρια ενώ αρχίζει να πουλάει τον στόλο της.

Η εταιρεία κινδυνεύει να μείνει χωρίς στόλο με τη ναυλαγορά να μην βοηθάει την κατάσταση αφού κινείται κάτω από τις 1.000 μονάδες.

Τον Γιώργο Οικονόμου τον έχουν χαρακτηρίσει ως τον επιχειρηματία «που σκέφτεται ένα τέταρτο πιο μπροστά από τους ανταγωνιστές του» καθώς και σαν «τον Έλληνα σέρφερ των χρηματαγορών».

Οι δύο αυτοί χαρακτηρισμοί κάνουν πολλούς να περιμένουν να δουν πού το πάει. Άλλοι θεωρούν ότι θα τραβήξει την εταιρεία του, την Dryships από το χρηματιστήριο και άλλοι ότι ετοιμάζει ελιγμό την ύστατη στιγμή μετατρέποντας το μειονέκτημα της πολύ άσχημης αγοράς σε πλεονέκτημα.

«Αν έπαιζαν στο στοίχημα ποια θα είναι η επόμενη κίνηση του Οικονόμου είναι σίγουρο ότι κανείς δεν θα τολμούσε να ποντάρει» επισημαίνει στέλεχος της ναυτιλιακής κοινότητας.

Οι κινήσεις

Το κουβάρι της Dryships άρχισε να ξετυλίγεται την περασμένη άνοιξη οπότε και οι εξελίξεις πήραν μορφή χιονοστιβάδας.

Στις 30 Απριλίου η εταιρεία υπέγραψε συμφωνητικά πώλησης των δεξαμενοπλοίων της, σε θυγατρικές εταιρίες του κ.Γ.Οικονόμου. Πρόκειται για τέσσερα Suezmax έναντι 245 εκατομμυρίων δολαρίων και έξι Aframax έναντι 291 εκατομμυρίων δολαρίων.

Στις 8 Ιουνίου 2015, η Dryships έχασε τον χρηματοοικονομικό έλεγχο της επίσης εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο Ocean Rig που έχει στόλο από drillships-πλοία και εξέδρες θαλάσσιων γεωτρήσεων και εξόρυξης υδρογονανθράκων και μείωσε το ποσοστό της στο 47,2%.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αφαιρεθεί από τη Dryships το δικαίωμα να ενοποιεί την Ocean Rig στις οικονομικές καταστάσεις της.

Από εκείνη την ημερομηνία και μετά, η Ocean Rig θεωρείται ως μια απλή θυγατρική και όχι ως ελεγχόμενη θυγατρική της Dryships.

Στις 30 Ιουνίου το ποσοστό ιδιοκτησίας του Γ.Οικονόμου στην Ocean Rig ήταν 4,7%.

Στις 14 Αυγούστου η Dryships αντάλλαξε το υπόλοιπο του δανείου που όφειλε στην Ocean Rig ύψους 80 εκατομμυρίων δολαρίων με τις 17,8 εκατομμύρια μετοχές που κατείχε η ίδια στην Ocean Rig. Το ποσοστό ιδιοκτησίας της Dryships στην Ocean Rig είναι πλέον 40,4% από 47,2%.

Ζημιές 1,4 δισ. δολ.

Ως αποτέλεσμα της απόσχισης της θυγατρικής Ocean Rig, η DryShips, το δεύτερο τρίμηνο του 2015, παρουσίασε ζημιές που έφθασαν στο αστρονομικό ποσό του 1,44 δισεκατομμυρίων δολαρίων έναντι ζημιών μόλις 5,6 εκατ. δολ. το δεύτερο τρίμηνο του 2014, καθώς δεν ενσωματώνονται πλέον μετά την 8η Ιουνίου 2015 τα αποτελέσματα της Ocean Rig στην Dryships λόγω μείωσης του ποσοστού μετοχών που κατέχει η δεύτερη στην πρώτη κάτω από το 50%, με αποτέλεσμα έκτακτες εφάπαξ ζημιές άνω των 1,3 δισ. δολαρίων.

Αβεβαιότητα

Ο Γιώργος Οικονόμου αναφερόμενος στις προοπτικές της εταιρείας είχε δηλώσει το καλοκαίρι ότι «η πρόσφατη βελτίωση στους ναύλους ξηρού φορτίου δεν σημαίνει σημαντικές αλλαγές επί το θετικότερο για το μέλλον με τις προκλήσεις και τις αβεβαιότητες να παραμένουν για τον κλάδο». Μήνυμα σαφές.

Η πώληση του στόλου

Την περασμένη εβδομάδα και πιο συγκεκριμένα στις 10 Σεπτεμβρίου, η Dryships ανακοίνωσε την πώληση 17 πλοίων (13 Capesize και 4 Panamax) έναντι 377 εκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένων των ναυλοσυμφώνων τους και του δανεισμού τους που ανέρχεται σε 236,7 εκατ. σε εταιρικά σχήματα συμφερόντων του Γιώργου Οικονόμου.

Οι πωλήσεις αναμένεται να ολοκληρωθούν το τέταρτο τρίμηνο του 2015 αφού αναμένονται οι εγκρίσεις από τις δανείστριες τράπεζες. Ως αποτέλεσμα της πώλησης των πλοίων η εταιρεία αναμένεται να επιβαρυνθεί με απομείωση αξίας ενεργητικού ύψους 373 εκατομμυρίων δολαρίων. Η ανακοίνωση της πώλησης είχε ως αποτέλεσμα εκείνη την ημέρα η μετοχή της εταιρείας να πέσει κατά 44%.

Επιπλέον, την ίδια ημέρα η εταιρεία ανακοίνωσε ότι θα πουλήσει και τα υπόλοιπα 22 πλοία του στόλου της (20 Panamax και 2 Supramax) αναμένοντας να επιβαρυνθεί με περαιτέρω απομείωση αξίας ενεργητικού ύψους κατά 422 εκατομμύρια δολάρια.

Τα σχέδια

Σε μια προσπάθεια να εξηγήσουν τις κινήσεις του Γιώργου Οικονόμου με τη Dryships και να προβλέψουν τις επόμενες

Οικονομικοί αναλυτές της Ακτής Μιαούλη τονίζουν: «Η μία σκέψη είναι ότι θέλει να βγάλει την εταιρεία από το χρηματιστήριο διασφαλίζοντας τις σχέσεις του με τις τράπεζες που νιώθουν πιο ασφαλείς με το private. Ή θα περιμένει να απαλλάξει την εταιρεία από όλα της τα βάρη και κάποια στιγμή, που θα κρίνει εκείνος ότι είναι συμφέρουσα, να ζητήσει στήριξη από μετόχους και τραπεζικά ιδρύματα για να ξαναπενδύσει σε πλοία που θα είναι σε ακόμη χαμηλότερες τιμές. Θα περιμένουμε να δούμε γιατί μάντεις δεν είμαστε».