Η ναυτιλία, ένας από τους πιο δυναμικούς και παγκοσμιοποιημένους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, βιώνει μια ραγδαία τεχνολογική μετάβαση. Με την ανάπτυξη των ψηφιακών εφαρμογών, των συστημάτων πληροφορικής και των νέων μορφών οργάνωσης οι απαιτήσεις στον ανθρώπινο παράγοντα μεταβάλλονται δραστικά. Στην πρώτη γραμμή της προσαρμογής αυτής βρίσκεται η πανεπιστημιακή ναυτιλιακή εκπαίδευση.
Ο κ. Γιάννης Θεοτοκάς, πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς, μιλά για τις αλλαγές που υλοποιούνται στο πρόγραμμα σπουδών, τις δεξιότητες που απαιτούνται σήμερα και τη στρατηγική σύνδεσης του πανεπιστημίου με τη ναυτιλιακή αγορά και την παγκόσμια ακαδημαϊκή κοινότητα.

– Κύριε Θεοτοκά, ποια είναι η εικόνα της ναυτιλίας σήμερα σε σχέση με τις τεχνολογικές εξελίξεις;
Ζούμε μια εποχή έντονης τεχνολογικής προόδου που επιδρά καθοριστικά στη ναυτιλία. Οι επιχειρήσεις του κλάδου αναπροσαρμόζουν την οργάνωσή τους για να αξιοποιήσουν πλήρως τις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών με στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας και την κάλυψη των απαιτήσεων των πελατών και συνεργατών τους. Η ναυτιλία διανύει μια μεταβατική περίοδο και βρίσκεται μπροστά σε ένα νέο κύμα εξελίξεων, καθώς ενσωματώνει τη ψηφιοποίηση και τις τεχνολογικές καινοτομίες.

– Πώς αντανακλάται αυτή η μετάβαση στον χώρο της πανεπιστημιακής ναυτιλιακής εκπαίδευσης;
Η ναυτιλιακή εκπαίδευση ακολουθεί με ταχείς ρυθμούς αυτή τη μετάβαση. Ανέκαθεν δίναμε έμφαση στις τεχνικές δεξιότητες που σχετίζονται με την επαγγελματική γνώση του ναυτιλιακού κλάδου: ναυτιλιακά οικονομικά, ναυλώσεις, τεχνική και λειτουργική διαχείριση, ασφάλιση κ.λπ. Σήμερα, όμως, μέσω της συστηματικής έρευνας και της παρακολούθησης των εξελίξεων  έχουμε ενσωματώσει νέες θεματικές που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της τεχνολογίας και της ανταγωνιστικότητας.

– Τι είδους νέες δεξιότητες καλλιεργούνται πλέον στο πρόγραμμα σπουδών σας;
Η σύγχρονη ναυτιλιακή εκπαίδευση στοχεύει στον συνδυασμό τεχνικών και ήπιων δεξιοτήτων. Καλλιεργούμε ικανότητες όπως η λήψη αποφάσεων, η δημιουργικότητα, η διαχείριση συγκρούσεων, η διαχείριση της διαφορετικότητας και η ανάπτυξη συναισθηματικής νοημοσύνης. Παράλληλα, ενισχύουμε το ψηφιακό προφίλ των φοιτητών μας εμπλουτίζοντας τις ψηφιακές τους δεξιότητες και την ικανότητά τους να αξιοποιούν δεδομένα και τεχνολογία. Στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε επαγγελματίες με υψηλή αναλυτική και συναισθηματική ευφυΐα, ικανούς να αντιμετωπίζουν την αλλαγή ως μια σταθερή συνθήκη του σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

– Ποια είναι η στρατηγική σας ως προς τη διεθνοποίηση και τη συνεργασία με άλλους φορείς;
Η εξωστρέφεια είναι ακρογωνιαίος λίθος της εκπαιδευτικής μας φιλοσοφίας. Συνεργαζόμαστε με ευρωπαϊκά πανεπιστήμια μέσω του Erasmus και με διεθνή ιδρύματα μέσω διμερών συμφωνιών. Εχουμε εντάξει αγγλόφωνα μαθήματα στο πρόγραμμα σπουδών, διευκολύνοντας τόσο τους εισερχόμενους φοιτητές όσο και τη διεθνή συνεργασία. Παράλληλα, επιδιώκουμε στενή συνεργασία με οργανισμούς, φορείς και ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Επισκέψεις σε πλοία, διαλέξεις από επαγγελματίες, ημερίδες και μνημόνια συνεργασίας εμπλουτίζουν συνεχώς την εκπαιδευτική εμπειρία των φοιτητών.

– Η πρακτική άσκηση πώς εντάσσεται σε αυτό το πλαίσιο;
Η πρακτική άσκηση είναι καθοριστική. Αποτελεί γέφυρα μεταξύ της θεωρητικής γνώσης και των πραγματικών αναγκών της αγοράς. Περισσότεροι από 100 τελειόφοιτοι φοιτητές μας κάθε χρόνο εντάσσονται σε δεκάδες ναυτιλιακές επιχειρήσεις μέσω των προγραμμάτων πρακτικής άσκησης. Ετσι αποκτούν εμπειρία, αλλά και οι επιχειρήσεις μάς παρέχουν ανατροφοδότηση για το περιεχόμενο των σπουδών μας.

– Πώς αξιολογείτε τη θέση της ναυτιλιακής εκπαίδευσης στο σύνολο του ναυτιλιακού κλάδου;
Η ναυτιλιακή εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι αποκομμένη από τον ίδιο τον κλάδο. Η προσέγγισή μας βασίζεται στο stakeholder model – προσανατολισμός στις ανάγκες όλων των εμπλεκομένων. Τα πανεπιστήμια αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του ναυτιλιακού cluster. Η σχέση μας με τις εταιρείες πρέπει να είναι άμεση, ουσιαστική και αμφίδρομη. Παλαιότερα υπήρχε ασυμμετρία, σήμερα όμως διαπιστώνουμε αυξανόμενη αλληλεπίδραση, συνεργασία και εμπιστοσύνη.

– Υπάρχει ανταπόκριση από τους φοιτητές σε αυτό το μοντέλο εκπαίδευσης;
Πολύ μεγάλη. Περίπου το 85% των εισακτέων στο Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών δηλώνουν το τμήμα ως πρώτη τους επιλογή. Πρόκειται για φοιτητές με συνειδητή πρόθεση να σταδιοδρομήσουν στη ναυτιλία, γεγονός που τους καθιστά δεκτικούς στην εξειδίκευση και στην απόκτηση γνώσεων υψηλού επιπέδου. Αυτό το στοιχείο ενισχύει και την απασχολησιμότητά τους – οι απόφοιτοί μας απορροφώνται σε πολύ υψηλά ποσοστά από την αγορά εργασίας.

– Ποιο είναι το όραμα του τμήματός σας για το μέλλον;
Θέλουμε να συνεχίσουμε να διαμορφώνουμε στελέχη υψηλής κατάρτισης, με ισχυρές δεξιότητες και διεθνή προσανατολισμό. Σκοπός μας είναι να προσφέρουμε όχι μόνο επιστημονική γνώση, αλλά και την ικανότητα προσαρμογής, καινοτομίας και ηγεσίας στον ναυτιλιακό χώρο του αύριο. Η επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό είναι το σημαντικότερο κεφάλαιο για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής και παγκόσμιας ναυτιλίας.

Διαβάστε ακόμη

Έρευνα: Χιλιάδες οι θάνατοι στην Ευρώπη από την υπερθέρμανση του πλανήτη (γράφημα)

Λογαριασμοί ρεύματος: Τι αλλάζει με τη νέα κατηγορία των «ευέλικτων» κόκκινων τιμολογίων

Η Metlen γράφει ιστορία στο Λονδίνο – Ηχηρό μήνυμα διεθνοποίησης και δυναμική εκκίνηση της μετοχής

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα