Με λόγο μεστό, ρεαλιστικό και βαθιά πολιτικό, ο Γιάννης Ξυλάς, Πρόεδρος της INTERCARGO και Ταμίας της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, μίλησε στο 2ο Chios International Shipping Summit, στέλνοντας σαφές μήνυμα σε θεσμούς, αγορά και κοινωνία: Η ναυτιλία του μέλλοντος δεν θα στηριχθεί ούτε σε νομοθετικούς ακτιβισμούς, ούτε σε τεχνολογικές υποσχέσεις χωρίς υποδομή – θα χρειαστεί συλλογική σοβαρότητα, παγκόσμιο συντονισμό και ανθρώπινο κεφάλαιο υψηλής ποιότητας.
Στην ομιλία του, ο κ. Ξυλάς ανέδειξε τον κρίσιμο ρόλο της ξηρής ναυτιλίας στο παγκόσμιο εμπόριο, υπογραμμίζοντας ότι οι bulk μεταφορές βρίσκονται στον πυρήνα της διατροφικής και ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης και του κόσμου.
Παράλληλα, προειδοποίησε ότι η βιασύνη για αποανθρακοποίηση χωρίς τεχνολογική ωριμότητα και υποδομές μπορεί να έχει περισσότερες αρνητικές συνέπειες από τα προβλήματα που προσπαθεί να επιλύσει. Έκανε δε έκκληση για υιοθέτηση ενιαίων, καθολικά αποδεκτών μεθόδων αξιολόγησης των πράσινων λύσεων, προκειμένου να αποφευχθεί το ρυθμιστικό χάος και η σύγχυση στην αγορά.
Τρία ήταν τα κεντρικά του μηνύματα:
- Η ναυτιλία χρειάζεται θεσμική προβλεψιμότητα και όχι αποσπασματικές πολιτικές.
- Η τεχνολογία πρέπει να υπηρετεί την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα, όχι να επιβάλλεται βιαστικά.
- Ο άνθρωπος – και ειδικά ο ναυτικός – είναι ο θεμέλιος λίθος κάθε μετάβασης: χωρίς εκπαίδευση και υποστήριξη, καμία πράσινη πρόοδος δεν είναι εφικτή.
Αναφερόμενος στην Έκθεση Draghi, ο Ξυλάς τόνισε πως χωρίς ναυτιλία, δεν μπορεί να υπάρξει ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, και υπογράμμισε τη σημασία στενής συνεργασίας με την ακαδημαϊκή κοινότητα, ώστε ο κλάδος να προχωρήσει με επιστημονική τεκμηρίωση και κοινωνική ευθύνη.
Η ομιλία του δεν περιορίστηκε σε τεχνικά ζητήματα. Ήταν μια ευθεία παρέμβαση στρατηγικής ευθύνης, σε μια στιγμή που ο κλάδος – και η Ευρώπη – καλούνται να ισορροπήσουν ανάμεσα σε φιλοδοξίες και ρεαλισμό. Από τη Χίο, έναν τόπο-σύμβολο της ελληνικής ναυτιλίας, ο Γιάννης Ξυλάς έδωσε τον τόνο: Η ναυτιλία δεν μπορεί να είναι το εξιλαστήριο θύμα των ρυθμιστικών πειραματισμών. Πρέπει να είναι πρωταγωνίστρια στο αύριο – με ασφάλεια, τεχνογνωσία και συνέπεια. Ξεχωριστή στιγμή της ομιλίας του ήταν η αναφορά στην εκπαίδευση και ενδυνάμωση της ναυτεργασίας ως πυλώνα της βιωσιμότητας του κλάδου.
Ο κ. Ξυλάς προειδοποίησε ότι, χωρίς κατάλληλα καταρτισμένα πληρώματα και στελέχη, η τεχνολογία από μόνη της δεν μπορεί να υποστηρίξει τις μεταβάσεις που επιδιώκονται.
«Η τεχνολογία χρειάζεται ανθρώπους για να αξιοποιηθεί. Και αυτοί οι άνθρωποι πρέπει να είναι εκπαιδευμένοι, προστατευμένοι, και να αισθάνονται ότι αποτελούν μέρος του μέλλοντος της ναυτιλίας.» Παράλληλα, αναφέρθηκε στην ανάγκη για διαγενεακή μετάδοση τεχνογνωσίας, αλλά και στη σημασία της συνεργασίας με τα πανεπιστήμια, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο οικοσύστημα ναυτιλιακής εκπαίδευσης, που θα ανταποκρίνεται στις ραγδαίες τεχνολογικές και κανονιστικές εξελίξεις.
Διαβάστε ακόμη:
Αθήνα – Θεσσαλονίκη τα φετινά success stories στον τουρισμό, πίεση στη Σαντορίνη
Οι Έλληνες αφήνουν στην άκρη τα μετρητά και πληρώνουν ηλεκτρονικά και με κάρτες
Αντώνης Καραδελόγλου (ΣΙΔΜΑ Μεταλλουργική): Leader στον χάλυβα με διαδρομή ενός αιώνα (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.