Η ναυτιλία βρίσκεται μπροστά σε μια μεγάλη πρόκληση: πώς θα πετύχει τη μετάβαση σε πιο “πράσινες” μορφές ενέργειας χωρίς να θέσει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα και τη δικαιοσύνη του κλάδου.
Μιλώντας στο Maritime Cyprus 2025 Conference, ο Γιάννης Ξυλάς, πρόεδρος της Intercargo, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Aristono Navigation Corp, ξεκαθάρισε ότι ο κλάδος της ναυτιλίας είναι απόλυτα δεσμευμένος στη μείωση των εκπομπών άνθρακα. Ωστόσο, όπως τόνισε, «το κρίσιμο ερώτημα είναι πώς θα φτάσουμε εκεί με τρόπο ρεαλιστικό, δίκαιο και ασφαλή».
Ο κ. Ξυλάς σημείωσε ότι η διαδικασία στον IMO έχει γίνει σε μεγάλο βαθμό πολιτική και όχι τεχνική.
Το πλαίσιο για το net zero μέχρι το 2050, είπε, είναι αποτέλεσμα «εντατικών πολιτικών διαπραγματεύσεων» και «απέχει από το τέλειο».
Πολλοί πλοιοκτήτες – πρόσθεσε – θεωρούν ότι οι φωνές τους δεν ακούστηκαν επαρκώς, καθώς υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για:
- την έλλειψη υποδομών για τα νέα καύσιμα,
- το χρονικό πλαίσιο εφαρμογής, και
- τον κίνδυνο προώθησης μη δοκιμασμένων καυσίμων εις βάρος μεταβατικών λύσεων, όπως η ενέργεια ή τα βιοκαύσιμα.
Παρά τις αδυναμίες του πλαισίου του IMO, ο Γιάννης Ξυλάς ξεκαθάρισε ότι η εναλλακτική είναι χειρότερη:
«Αν δεν περάσει το παγκόσμιο πλαίσιο, το πιθανότερο είναι να οδηγηθούμε σε κατακερματισμό – με πολλαπλά εθνικά και περιφερειακά συστήματα άνθρακα, που θα φέρουν διπλά κόστη, στρεβλώσεις ανταγωνισμού και μεγάλη αβεβαιότητα», ανέφερε.
Μια τέτοια εξέλιξη, προειδοποίησε, θα πλήξει ιδιαίτερα τις μικρές και μεσαίες ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες αποτελούν «τη ραχοκοκαλιά της ναυτιλίας χύδην ξηρού φορτίου».
Ο πρόεδρος της Intercargo υπογράμμισε ότι, παρά τις αδυναμίες, το πλαίσιο του IMO προσφέρει μια κοινή βάση και μια παγκόσμια κατεύθυνση:
«Είναι προτιμότερο να έχουμε ένα ενιαίο, έστω και ατελές, παγκόσμιο πλαίσιο, παρά να βρεθούμε αντιμέτωποι με 30 ή 40 διαφορετικά περιφερειακά συστήματα», είπε χαρακτηριστικά.
Πρόσθεσε επίσης ότι η ναυτιλία είναι παγκόσμια βιομηχανία και χρειάζεται παγκόσμιο ρυθμιστή, ώστε να αποφευχθεί ένα “μωσαϊκό” διαφορετικών κανόνων.
Ο κ. Ξυλάς τόνισε ότι το νέο πλαίσιο μπορεί να λειτουργήσει ως βάση για περαιτέρω βελτιώσεις.
«Η ευκαιρία είναι να το χρησιμοποιήσουμε ως πλατφόρμα διαλόγου και εξέλιξης, δουλεύοντας πάνω στις λεπτομέρειες, ώστε να υποστηριχθούν πραγματικά αποτελεσματικές τεχνολογίες και καύσιμα,» σημείωσε.
Παράλληλα, υπογράμμισε τη σημασία της διαφάνειας στον υπολογισμό του πραγματικού αποτυπώματος άνθρακα κάθε εναλλακτικού καυσίμου, αλλά και της σωστής διαχείρισης του “net zero fund”:
«Τα χρήματα που θα συγκεντρώνονται πρέπει να επανεπενδύονται στη μετάβαση της ναυτιλίας – όχι να μετατραπούν σε έναν ακόμη φόρο στα καύσιμα χωρίς ουσιαστικό περιβαλλοντικό όφελος», είπε.
Ο Γιάννης Ξυλάς, με πολυετή εμπειρία στη ναυτιλία και οικογενειακή παράδοση που ξεκινά έναν αιώνα πίσω, υπενθύμισε ότι η πρόοδος απαιτεί ρεαλισμό, συνεργασία και τεχνική σοβαρότητα.
Όπως τόνισε κλείνοντας, «το ζητούμενο δεν είναι απλώς να υιοθετήσουμε νέους στόχους, αλλά να το κάνουμε με τρόπο που διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των εταιρειών και την ασφάλεια του πλοίου, του πληρώματος και του περιβάλλοντος».
Διαβάστε ακόμη
ΦΠΑ, εισοδήματα, cryptos, μετοχές και αναδρομικά στο στόχαστρο της εφορίας
«Εκκλησιαστικό» πωλητήριο στην Τσόχα με ελάχιστο τίμημα 6,4 εκατ. ευρώ
Μείωση τεκμηρίων 30% έως 75%: Φορολογική ανάσα για 477.000 νοικοκυριά (πίνακες)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.