Με επίκεντρο το λιμάνι του Πειραιά έχει αναπτυχθεί το ελληνικό ακτοπλοϊκό δίκτυο, λειτουργώντας ως δίκτυο αστέρι-star network που ακτινοβολεί προς τα νησιά, αλλά συχνά δεν επαρκεί για να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες των νησιωτικών περιοχών.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΠΑΝΤ) προχωρά σε κλαδική έρευνα, θέτοντας στο μικροσκόπιο τη λειτουργία του δικτύου, τις αιφνίδιες αυξήσεις στα εισιτήρια, τις συνθήκες περιορισμένου ανταγωνισμού και το υπέρογκο κόστος των επιδοτούμενων άγονων γραμμών.
Η Επιτροπή τονίζει ότι το σημερινό μοντέλο – με βασικό κόμβο τον Πειραιά – σε συνδυασμό με τις χρόνιες ελλείψεις στις λιμενικές υποδομές, ειδικά στα νησιά, έχει περιορισμένη αποτελεσματικότητα στην κάλυψη της ζήτησης. Αυτή η συγκεντρωτική δομή περιορίζει την προσφορά, δεν επιτρέπει την ανάπτυξη εναλλακτικών διαδρομών και καθιστά το σύστημα εύθραυστο απέναντι σε αναταράξεις.
Η ΕΠΑΝΤ θα διερευνήσει τις συνθήκες διαμόρφωσης των τιμών, ειδικά στις γραμμές όπου απουσιάζει ανταγωνισμός. Παρατηρείται έντονη αύξηση στις τιμές – κυρίως από τα ταχύπλοα – γεγονός που προκαλεί ανησυχία για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Η Επιτροπή επισημαίνει ότι η έλλειψη ανταγωνίστριας εταιρείας στις περισσότερες γραμμές οδηγεί σε ανεξέλεγκτες τιμολογιακές συμπεριφορές.
Αντικείμενο της έρευνας αποτελεί και η συγκέντρωση της ακτοπλοϊκής αγοράς σε δύο μεγάλους ομίλους – Attica Group, που διαθέτει 47 πλοία (ως επί το πλείστον συμβατικά), και Seajets, με περισσότερα από 30 πλοία, στην πλειονότητά τους ταχύπλοα. Από κοινού ελέγχουν περίπου το 60% του στόλου για δρομολόγια μεσαίων και μεγάλων αποστάσεων, καθιστώντας τον κλάδο έντονα ολιγοπωλιακό.
Το τρίτο σκέλος της έρευνας αφορά το ακριβοπληρωμένο σύστημα των αγόνων γραμμών. Το κόστος επιδότησης έχει εκτοξευθεί από 10 εκατ. ευρώ το 2001 σε 152 εκατ. ευρώ το 2024 – αύξηση της τάξης του 1.400%. Θα εξεταστεί η σκοπιμότητα των επιδοτήσεων, ειδικά για ταχύπλοα δρομολόγια που επιδοτούνται ακόμη και κατά την υψηλή περίοδο.
Η ΕΠΑΝΤ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο οι άγονες γραμμές να προκύπτουν και από πιέσεις τοπικών κοινωνιών ή πολιτικών προσώπων. Παρά τις παρεμβάσεις της στο παρελθόν, όπως κατά την εξαγορά της Hellenic Seaways, ουδέποτε εμφανίστηκε άλλος ενδιαφερόμενος να δρομολογήσει πλοίο σε αυτές τις περιοχές. Έτσι, διατηρείται ένα καθεστώς μονοπωλιακής εξυπηρέτησης που επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό χωρίς αντίστοιχα οφέλη.
Η έρευνα της ΕΠΑΝΤ επιχειρεί να χαρτογραφήσει τις βαθύτερες στρεβλώσεις της ελληνικής ακτοπλοΐας και να υποβάλει προτάσεις που θα ενισχύσουν τον ανταγωνισμό, θα βελτιώσουν την προσβασιμότητα των νησιών και θα συμβάλλουν σε μια πιο δίκαιη και αποδοτική λειτουργία του δικτύου. Το αποτέλεσμα της παρέμβασης αναμένεται να πυροδοτήσει εξελίξεις σε έναν κλάδο που συνδέεται άρρηκτα με την νησιωτική πολιτική και την τουριστική οικονομία της χώρας.
Διαβάστε ακόμη
Goldman Sachs: Ο Τραμπ προτιμά το πετρέλαιο στα 40-50 δολ το βαρέλι
Ταμείο Aνάκαμψης: Aποκαλυπτήρια για το αναθεωρημένο «Ελλάδα 2.0»
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.