Πρόταση για τη δημιουργία Εθνικού Σχεδίου Ανάπτυξης της Κρουαζιέρας με επενδύσεις και χρονοδιάγραμμα κατέθεσε η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας -CLIA με αφορμή τα εγκαίνια της Έκθεσης της CLIA «Το Ταξίδι -The Voyage» στο Ίδρυμα Ευγενίδου, όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της τελευταίας της περιβαλλοντικής έκθεσης 2025 καθώς και τα αποτελέσματα της μελέτης που ανέθεσε στην Oxford Economics για τη Μύκονο που αποτυπώνει ποσοτικά και ποιοτικά την επίδραση της κρουαζιέρας στην τοπική οικονομία για το έτος 2024.
Πιο συγκεκριμένα, η Μαρία Δεληγιάννη, Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της CLIA δήλωσε: «Προτείνουμε την δημιουργία ενός Εθνικού Σχέδιο Ανάπτυξης της Κρουαζιέρας που θα συνοδεύεται από σαφές χρονοδιάγραμμα για τη δρομολόγηση επενδύσεων και την υποστήριξη νέων προορισμών στην Ελλάδα. Το σχέδιο αυτό, προτείνουμε να δημιουργηθεί από την Ελληνική Κυβέρνηση μαζί με τη βιομηχανία της κρουαζιέρας στα πλαίσια του διαλόγου μας. Η εκτέλεση του σχεδίου θα χρηματοδοτηθεί από τα έσοδα του τέλους κρουαζιέρας, αξιολογώντας τις ανάγκες για λιμενικές υποδομές, ανάπτυξη των προορισμών και τις προωθητικές ενέργειες που απαιτούνται σε κάθε προορισμό».

Αναφερόμενη στην οικονομική συνεισφορά του κλάδου στην Ελλάδα, η Μαρία Δεληγιάννη παρουσίασε ότι το 2023 ο συνολικός αντίκτυπος του κλάδου ανήλθε σε περίπου 2 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 973 εκατ. ευρώ αφορούσαν τη συνεισφορά στο ΑΕΠ, ενώ περισσότερες από 22.000 θέσεις εργασίας διατηρούνται από την κρουαζιέρα στην Ελλάδα. Το οικονομικό αποτύπωμα της κρουαζιέρας στην Ελλάδα βασίζεται κυρίως στις δαπάνες των επιβατών και των εταιρειών κρουαζιέρας, ενώ ακολουθεί η συνεισφορά από τις δαπάνες πληρωμάτων και από τις ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες.
To 2024 και το 2025 αναμένεται περαιτέρω οικονομική αύξηση καθώς από το 2023 στο 2024 σημειώθηκε αύξηση 13,2% στην κίνηση επιβατών κρουαζιέρας ενώ η CLIA προβλέπει ότι το 2025 θα κλείσει με +5,6% συγκριτικά με το 2024.
Επίσης, τόνισε ότι η κρουαζιέρα είναι πλέον «ο πλέον ταχύτερα αναπτυσσόμενος τομέας του παγκόσμιου τουρισμού», με το 2025 να εκτιμάται ότι θα κλείσει με 37,7 εκατομμύρια επιβάτες, αύξηση 9% συγκριτικά με το 2024.
Περιβαλλοντικές δεσμεύσεις
Στο επίκεντρο της παρουσίασης, που έλαβε χώρα στο Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδη, βρέθηκαν οι περιβαλλοντικές δεσμεύσεις του κλάδου.
Παρουσιάζοντας τα ευρήματα της τελευταίας έκθεσης της CLIA για τις περιβαλλοντικές τεχνολογίες και πρακτικές για το 2025, η Μαρία Δεληγιάννη τόνισε ότι σημαντικό πεδίο προόδου αποτελεί η ηλεκτροδότηση των πλοίων από ξηράς, η οποία μειώνει τις εκπομπές και βελτιώνει την περιβαλλοντική απόδοση κατά τον ελλιμενισμό. Ο αριθμός των πλοίων με δυνατότητα σύνδεσης αυξάνεται ραγδαία, από μόλις 5 πλοία το 2005, σε 55 πλοία το 2018, σε 166 πλοία σήμερα, ενώ το 2036 προβλέπεται ότι θα υπάρχουν 273 πλοία με αυτή τη δυνατότητα. Ωστόσο, οι λιμενικές εγκαταστάσεις παραμένουν το αδύναμο σημείο, καθώς μόνο 41 λιμάνια από τα 1.500 παγκοσμίως διαθέτουν πλήρως συμβατές υποδομές. Η CLIAαναγνώρισε τις προσπάθειες των Ελληνικών λιμένων προς αυτή τη κατεύθυνση κάνοντας ειδική μνεία στα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου και Πειραιά που έχουν ολοκληρώσει τη σχετική μελέτη.

Πράσινη μετάβαση
Στη συζήτηση γύρω για τα καύσιμα, εν απουσία εναλλακτικής πηγή καυσίμου διαθέσιμη σε παγκόσμια κλίμακα,η πλευρά της CLIA τόνισε την ανάγκη λειτουργίας κινητήρων πολλαπλών καυσίμων που θα μπορούν να αλλάζουν από συμβατικά καύσιμα σε καύσιμα μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών τόσο στο λιμάνι όσο και στη θάλασσα. Η CLIA ανακοίνωσε oτι ο αριθμός αυτών των πλοίων έχει αυξηθεί από μόλις 1 πλοίο το 2018, σε 23 πλοία μέχρι το τέλος του 2025, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου κρουαζιερόπλοιου με δυνατότητα τριπλού καυσίμου το οποίο είναι παγκόσμια καινοτομία. Μέχρι το 2036, θα υπάρχουν 32 πλοία πολλαπλών καυσίμων.
Η Ευρώπη καρδιά της κρουαζιέρας
Στη συνέχεια, ο Εκτελεστικός Διευθυντής της CLIA για την Ευρώπη, Νίκος Μερτζανίδης, παρουσίασε το ευρωπαϊκό πλαίσιο, αναδεικνύοντας τον ρόλο της ηπείρου ως παγκόσμιου κόμβου καινοτομίας και ναυπηγικής υπεροχής στην κρουαζιέρα.
Όπως σημείωσε, η Ευρώπη παραμένει η «καρδιά» της βιομηχανίας, καθώς το 97% των κρουαζιερόπλοιων παγκοσμίως ναυπηγείται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, ενώ το 80% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών αφορά ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις. Πέρα από την τεχνολογική πρωτοπορία, ο κλάδος έχει τεράστια οικονομική σημασία για την ευρωπαϊκή οικονομία. Ο συνολικός οικονομικός αντίκτυπος ανέρχεται σε 55 δισ. ευρώ, οι μισθοί φτάνουν τα 16,8 δισ. ευρώ, ενώ 440.000 θέσεις εργασίας συνδέονται με την κρουαζιέρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Επίσης, ο κ. Μερτζανίδης ανακοίνωσε την υπογραφή μνημονίου της CLIAμε το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (GSTC) για τη συνεργασία τους στην διεξαγωγή αξιολογήσεων προορισμών (destination assessments)από άποψη βιωσιμότητας. Μάλιστα στην Ελλάδα έχουν ήδη πραγματοποιηθεί 2 τέτοιες αξιολογήσεις για το Ηράκλειο και την Κέρκυρα.
Η μελέτη για τη Μύκονο
Τα συμπεράσματα της μελέτης για την Μύκονο ήταν τα εξής:
Το 2024 το νησί υποδέχθηκε 1,3 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας (όλοι τους transit).
Η έρευνα κάλυψε την περίοδο Απρίλιος 2024 – Οκτώβριος 2024.
Κατέδειξε ότι ο μέσος χρόνος παραμονής των επιβατών ήταν 5,6 ώρες, ενώ οι δαπάνες ανά επισκέπτη ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 107 ευρώ.
Οι συνολικές δαπάνες των επιβατών κρουαζιέρας και των πληρωμάτων ανήλθαν για το 2024 σε 126 εκατομμύρια ευρώ και οι δαπάνες των εταιρειών κρουαζιέρας ανήλθαν σε 33 εκατομμύρια ευρώ.
Η συνολική συνεισφορά, συμπεριλαμβανομένης της έμμεσης και της επαγόμενης επίδρασης, εκτιμάται σε 201 εκατομμύρια ευρώ για το 2024. Παράλληλα, η κρουαζιέρα συνεισφέρει σημαντικά και στην απασχόληση, δημιουργώντας σχεδόν 3.000 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη περιοχή.
Η διαδραστική έκθεση της CLIA – Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας για τις τεχνολογίες και πρακτικές για τη βιωσιμότητα, το «The Voyage», θα βρίσκεται στο Ίδρυμα Ευγενίδου μέχρι τις 9 Ιανουαρίου 2026. Η έκθεση ταξίδεψε στην Αθήνα από το Λονδίνο όπου βρισκόταν στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), και πριν στις Βρυξέλλες στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Την εκδήλωση άνοιξε ο ίδιος Λεωνίδας Δημητριάδης-Ευγενίδης ενώ το «παρών» έδωσε ο Μανώλης Κουτουλάκης, Γενικός Γραμματέων Νησιωτικής Πολιτικής και Αιγαίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Διαβάστε ακόμη
Reddit: Γιατί μηνύει την εταιρεία AI Perplexity
Παπασταύρου: Το 60% του επιδόματος θέρμανσης θα δοθεί πριν τα Χριστούγεννα
Η ΕΕ ενώνει τις δυνάμεις της για τα ρωσικά περιουσιακά στοιχεία – Στήριξη από Σουηδία και Δανία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.