Σε μια χρονική περίοδο κατά την οποία οι σχέσεις Ελλάδας –Τουρκίας δοκιμάζονται λόγω της επιθετικής πολιτικής που ακολουθεί ο Τούρκος πρόεδρος με στόχο, σε πρώτη φάση, την αμφισβήτηση της κυριαρχίας των ελληνικών νησιών, την ίδια αυτή χρονική περίοδο η ναυτιλία ασκεί τη δική της διπλωματία.

Στο πλαίσιο αυτό, στην Κωνσταντινούπολη, με τιμώμενη χώρα την Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα το πρώτο διεθνές συνέδριο ναυτιλίας με τεράστια συμμετοχή, άνω των 700 στελεχών του κλάδου από όλη την Ευρώπη, ανάμεσά τους και πρόεδροι εφοπλιστικών ενώσεων.

Διοργανωτές ήταν η KOSDER-Ένωση Τούρκων Ακτοοπλόων και Χειριστών και η TSA-Ένωση Τούρκων Εφοπλιστών, υπό την αιγίδα του Ναυτικού Επιμελητηρίου Τουρκίας.

Από ελληνικής πλευράς ξεχώρισαν οι παρουσίες του προέδρου της Inetrcargo, Δημήτρη Φαφαλιού και του προέδρου της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, Χαράλαμπου Σημαντώνη, ο οποίος εκπροσώπησε και το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος.

Μιλώντας στο «business stories» ο Χαράλαμπος Σημαντώνης αναφέρθηκε στην απόφαση των Τούρκων διοργανωτών να τιμήσουν την Ελλάδα ως παγκόσμια δύναμη της ναυτιλίας σε τέτοιες εποχές έντασης:

«Όπως ανέφερα και στην ομιλία μου, δεν πρέπει να ξεχνάμε τους στρατηγικούς δεσμούς και την άμεση γεωγραφική εγγύτητα Ελλάδας και Τουρκίας, που μπορούν να διευκολύνουν την πράσινη μετάβαση του κλάδου. Η Τουρκία ως γειτονικό κράτος της Ε.Ε. είναι μέρος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μικρών Αποστάσεων και ως εκ τούτου αντιμετωπίζει τα ίδια προβλήματα, αλλά έχει επίσης τις ίδιες δυνατότητες με όλα τα κράτη-μέλη του ESN, στην προσπάθεια απεξάρτησης από τον άνθρακα.

Λόγω της γεωγραφικής τους θέσης, οι χώρες μας ήταν για αιώνες ο διάδρομος μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, αποτελώντας τη ραχοκοκαλιά της συνδεσιμότητας των μεταφορών μεταξύ των δύο ηπείρων, φιλοξενώντας τις πιο καθιερωμένες και συχνά χρησιμοποιούμενες διαδρομές μεταφοράς, που εξυπηρετούν τον Δρόμο του Μεταξιού-Silk Rout» και προσέθεσε:

«Επιπλέον, οι χώρες μας είναι η πύλη προς την Ανατολική Μεσόγειο και περαιτέρω στη Διώρυγα του Σουέζ, τοποθετώντας μας στο επίκεντρο του διεθνούς εμπορίου. Οι χώρες μας παραδοσιακά συνεργάζονται στο διεθνές εμπόριο, πλέοντας μαζί στη Μεσόγειο Θάλασσα, δεσμευμένες από ισχυρούς δεσμούς σε όλη την Ιστορία. Πρέπει να ενισχύσουμε αυτούς τους δεσμούς που υπάρχουν εδώ και αιώνες προσδοκώντας να επεκτείνουμε τη συνεργασία μας στον ναυτιλιακό τομέα και το εμπόριο».

Στο περιθώριο του συνεδρίου έγιναν συνομιλίες με αντικείμενο σχεδόν το σύνολο των ζητημάτων που απασχολούν τη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων σε Ελλάδα και Τουρκία και υπήρξε μια κοινή βάση. Οτι «οι δύο γειτονικές χώρες μέσω του shortsea και πλέοντας στις ίδιες ακριβώς θάλασσες μπορούν να συνεργαστούν εποικοδομητικά και να επεκτείνουν τις δυνατότητές τους. Παράλληλα, μπορούν από κοινού να δώσουν την έμφαση που χρειάζεται πρωτοστατώντας στην πράσινη μετάβαση στο πλαίσιο του European Shortsea Network».

Η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων διατηρεί πολυετή και ουσιαστική συνεργασία με την KOSDER και αυτό ήταν εμφανές στη διάρκεια του συνεδρίου από τη φιλική διάθεση των εκπροσώπων των δύο οργανισμών, τη μεγάλη συμμετοχή στην αποστολή της ΕΕΝΜΑ και βέβαια από την έμφαση που έδωσαν οι διοργανωτές στην τιμώμενη χώρα. Η ιδέα της διοργάνωσης του συνεδρίου ήταν στα σχέδια των δύο οργανισμών αρκετό καιρό πριν.

Στην τελετή έναρξης και στην εθιμοτυπική κοπή κορδέλας συμμετείχαν εκτός των διοργανωτών οι: Pinar Kalkavan Sesel, πρόεδρος της KOSDER, Cihan Ergenç, πρόεδρος της TSA, και εκπρόσωποι της τιμώμενης χώρας, Χαράλαμπος Σημαντώνης, πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ, Δημήτρης Φαφαλιός, πρόεδρος της INTERCARGO και εκπρόσωπος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, καθώς και οι Durmus Ünüvar, Director General of Coastal Safety, Tamer Kiran, πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Τουρκίας, Funmi Folorunso, γενική γραμματέας της Αφρικανικής Ένωσης Εφοπλιστών, Figen Ayan, πρόεδρος της Association of Mediterranean Cruise Ports, Dr. Gaby Bornheim, πρόεδρος της Ένωσης Γερμανών Εφοπλιστών, Dott. Lorenzo Matacena, αντιπρόεδρος της Ένωσης Ιταλών Εφοπλιστών.

Η πρόεδρος της KOSDER, Pιnar Kalkavan Sesel, στην εναρκτήρια ομιλία της ανέφερε: «Όλα ξεκίνησαν με μια φιλική επίσκεψη της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων στην έδρα μας πριν από σχεδόν έναν χρόνο. Θα θέλαμε να εκφράσουμε τη βαθιά μας ευγνωμοσύνη στον κ. Σημαντώνη, πρόεδρο της ΕΕΝΜΑ, στο Διοικητικό του Συμβούλιο, η επίσκεψη του οποίου μας ενέπνευσε, στα μέλη της αποστολής που συμμετέχουν στο συνέδριο, στην Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και σε όλους τους φίλους της ελληνικής κοινότητας που είναι εδώ μαζί μας.
Η πρώτη τιμώμενη χώρα είναι η γειτονική Ελλάδα, η οποία έχει βαθιά ριζωμένη ναυτική παράδοση και τον μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο».

Ο πρόεδρος της Ένωσης Τούρκων Εφοπλιστών Cihan Ergenç σημείωσε κατά τον χαιρετισμό του: «Το ISTSHIP διοργανώνεται με στόχο την προώθηση του τουρκικού ναυτιλιακού τομέα παγκοσμίως και την ανάδειξη της Κωνσταντινούπολης σε σημαντικό κόμβο της διεθνούς ναυτιλίας. Η οργανωτική επιτροπή αποφάσισε ότι η Ελλάδα πρέπει να είναι η πρώτη τιμώμενη χώρα, άρα και ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος. Και χάρηκα πολύ που είδα το ενδιαφέρον και την ανταπόκριση των Ελλήνων συναδέλφων σε αυτή την πρόσκληση. Θα ήθελα να τους ευχαριστήσω όλους.

Επιπλέον, οι συμμετοχές από 24 χώρες μάς ενθάρρυναν για τις επερχόμενες εκδηλώσεις μας. Οι ειδικοί ομιλητές, τα πάνελ και οι πρόεδροι και εκπρόσωποι των ενώσεων πλοιοκτητών που συμμετείχαν, έδωσαν επίσης προστιθέμενη αξία με τις γνώσεις τους σε όλους τους συμμετέχοντες. Θα ήθελα λοιπόν να εκφράσω τις ευχαριστίες μου σε όλους τους συμμετέχοντες της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας».

Για τον ρόλο των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων στο εμπόριο της Ευρώπης ο Χαράλαμπος Σημαντώνης επεσήμανε:

«Οι θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων είναι ένας από τους σημαντικότερους τομείς των θαλάσσιων μεταφορών στην Ε.Ε. αφού ουσιαστικά εξυπηρετούν τον βασικό όγκο της διακίνησης εμπορευμάτων.

Οι θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων αντιπροσωπεύουν το 58% της ευρωπαϊκής θαλάσσιας κυκλοφορίας. Και θέλω να υπογραμμίσω την ανάπτυξη σε συγκεκριμένες περιοχές όπως η Ανατολική Μεσόγειος, ενώ στη Δυτική ήταν πιο μέτρια.

Οι θαλάσσιες μεταφορές μικρών αποστάσεων πρέπει τώρα να θεωρούνται όχι απλώς ως εναλλακτική λύση στις οδικές μεταφορές, αλλά επίσης, στο πλαίσιο της συμπληρωματικότητας των τρόπων μεταφοράς, ως ξεχωριστή συνιστώσα ενός ολοκληρωμένου δικτύου μεταφορών με στόχο τη βελτιστοποίηση της αποτελεσματικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας».

Ο πρόεδρος της Intercargo, Δημήτρης Φαφαλιός στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε στη μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία:

«Η ναυτιλιακή βιομηχανία πρέπει να ολοκληρώσει τις προετοιμασίες της στο πλαίσιο του στόχου των μηδενικών εκπομπών. Δεν υπάρχει σύντομος δρόμος στη ναυτιλία. Η αποτελεσματικότητα είναι το κλειδί. Πρέπει να βασιζόμαστε στην αποτελεσματικότητα και να είμαστε ανοιχτοί στα εναλλακτικά καύσιμα».

Στην πρώτη συνεδρίαση «Συζητώντας το δίλημμα της απανθρακοποίησης μεταξύ αβεβαιοτήτων, κανονισμών και διεθνών προσπαθειών», ο δρ Νικόλαος Λιάπης, μέλος Δ.Σ. της ΕΕΝΜΑ, μίλησε για τη διαθεσιμότητα νέων καυσίμων πλοίων και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει μια ενιαία λύση, αλλά εναλλακτική ναυτιλία. Τα καύσιμα θα είναι διαθέσιμα στο εγγύς μέλλον και η υποδομή ανεφοδιασμού τους είναι εφικτή μέχρι το 2040, αλλά χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις και ο βασικός παράγοντας θα είναι η παραγωγή τεράστιων ποσοτήτων πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας.

Στο ίδιο πάνελ ο ναύαρχος ε.α. Ανδρέας Συρίγος, Σύμβουλος Ναυτιλιακών Υποθέσεων της ΕΕΝΜΑ, επικεντρώθηκε στους κανονισμούς του ΙΜΟ και στις οδηγίες της Ε.Ε. σχετικά με το περιβάλλον και την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές. Εξήγησε διεξοδικά τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία, νομοθετικά και οικονομικά.

Διαβάστε ακόμη

Promot-Λαϊνόπουλος: Ξανά στον «αστερισμό» των πλειστηριασμών  

Μύκονος: Πόσο πωλείται το ακριβότερο σπίτι – Δείτε σε ποιον ανήκει 

Forbes: Ποιος εκθρόνισε Κριστιάνο – Μέσι από τη λίστα με τους πιο πλούσιους ποδοσφαιριστές (tweets) (λίστα)