© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η ελληνική ναυτιλία δείχνει για ακόμη μία φορά γιατί παραμένει πρωταγωνιστής στο παγκόσμιο στερέωμα, με κινήσεις που συνδυάζουν στρατηγικό όραμα, τεχνολογική καινοτομία και περιβαλλοντική υπευθυνότητα. Ελληνες πλοιοκτήτες αξιοποιούν το παράθυρο ευκαιρίας που ανοίγει η αγορά, προχωρώντας τόσο σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων υψηλών προδιαγραφών όσο και σε στοχευμένες αγορές και πωλήσεις μεταχειρισμένων μονάδων, με κοινό παρονομαστή την ανανέωση στόλου και την προσαρμογή στις απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης.
Η Tsakos Energy Navigation επενδύει δυναμικά στα υπερ-δεξαμενόπλοια VLCC νέας γενιάς και συνεχίζει το πρόγραμμα απόσυρσης παλαιότερων πλοίων, στοχεύοντας σε έναν «πράσινο» στόλο έως το 2030. Η Dynagas ενισχύει τη θέση της στο LNG με το νεότευκτο «Clean Mistral», που ενσωματώνει κορυφαίες τεχνολογίες ενεργειακής απόδοσης. Η Costamare επιστρέφει έπειτα από επτά χρόνια σε νέες ναυπηγήσεις, τοποθετώντας παραγγελίες σε containerships large feeders, ενώ η Alassia και η Eastmed ενισχύουν το bulk χαρτοφυλάκιό τους με νεότερα και αποδοτικότερα πλοία, η μεν πρώτη μέσω νεότευκτου Kamsarmax, η δε δεύτερη με στοχευμένες αγορές Ultramax από τη δευτερογενή αγορά και νέο ναυπηγικό πρόγραμμα. Παράλληλα, η Performance Shipping υποδέχεται το πρώτο νεότευκτο LR2 Aframax από το ναυπηγικό της πρόγραμμα που έχει σε εξέλιξη με εξασφαλισμένα πολυετή συμβόλαια χρονοναύλωσης.
Η συνολική εικόνα αποτυπώνει μια ελληνική ναυτιλία που δεν αρκείται σε συντήρηση θέσεων, αλλά επανατοποθετείται δυναμικά για την επόμενη δεκαετία. Με παραγγελίες που εκτείνονται έως το 2028, διαφοροποίηση χαρτοφυλακίων, υψηλή απασχόληση στόλων και τεχνολογικές λύσεις που μειώνουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, οι Eλληνες εφοπλιστές στέλνουν σαφές μήνυμα: ηγεσία στην αγορά σημαίνει επένδυση στο μέλλον – και το μέλλον, πλέον, είναι πράσινο, αποδοτικό και ανθεκτικό στις μεταβολές της παγκόσμιας οικονομίας.
Tsakos Energy Navigation
Η Tsakos Energy Navigation (TEN Ltd.), μία από τις πλέον καταξιωμένες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα την Αθήνα και παρουσία στη Νέα Υόρκη (NYSE: TEN), ανακοίνωσε διπλή στρατηγική κίνηση που εντάσσεται στη μακροπρόθεσμη δέσμευσή της για ανανέωση και εκσυγχρονισμό του στόλου.
H εταιρεία προχώρησε στην παραγγελία ναυπήγησης δύο υπερ-δεξαμενόπλοιων VLCC (Very Large Crude Carriers) τύπου eco στα ναυπηγεία Hanwha Ocean της Νοτίου Κορέας, με ημερομηνίες παράδοσης το 2027 και το 2028. Παράλληλα, διατηρεί δικαίωμα προαίρεσης για την κατασκευή και τρίτης μονάδας. Εξάλλου, ολοκλήρωσε την πώληση τριών δεξαμενόπλοιων κατασκευής 2007, δύο handysize product tankers σε συνδεδεμένα συμφέροντα και ενός aframax crude carrier σε ανεξάρτητους αγοραστές. Από τις πωλήσεις αυτές η εταιρεία εισέπραξε περίπου 60 εκατ. δολάρια και κατέγραψε κεφαλαιακά κέρδη 9 εκατ. δολαρίων, τα οποία θα εμφανιστούν στα οικονομικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου.

Με την κίνηση αυτή η ΤΕΝ συνεχίζει να αποεπενδύει από παλαιότερα πλοία και να δίνει έμφαση στην προσθήκη υπερσύγχρονων, περιβαλλοντικά φιλικών δεξαμενόπλοιων. Η στρατηγική αυτή εξυπηρετεί το όραμα της εταιρείας για την απόκτηση ενός ολοκληρωτικά πράσινου στόλου έως το 2030, στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης και των αυστηρότερων διεθνών κανονισμών για τις εκπομπές ρύπων σύμφωνα με το όραμα του ιδρυτή και διευθύνοντος συμβούλου της δρος Νίκου Τσάκου.
Ο πρόεδρος και COO της ΤΕΝ, Γιώργος Σαρόγλου, δήλωσε:
«Η ΤΕΝ συνεχίζει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πελατών της επενδύοντας σε πλοία υψηλών προδιαγραφών, φιλικά προς το περιβάλλον, ενώ σταδιακά αποεπενδύει από τα πρώτης γενιάς περιουσιακά στοιχεία της. Η υπεύθυνη ανάπτυξη του στόλου παραμένει βασικός πυλώνας του επιτυχημένου μας μοντέλου».
Μετά τις πρόσφατες κινήσεις, η TEN πλησιάζει τους 11 εκατομμύρια τόνους deadweight σε προσαρμοσμένη βάση (proforma fleet), με 82 πλοία ενεργά και 21 eco δεξαμενόπλοια υπό ναυπήγηση που θα παραδοθούν έως το 2028. Το διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας περιλαμβάνει crude tankers, product tankers και LNG carriers, με σημαντικό ποσοστό εξοπλισμένο με scrubbers και άλλες τεχνολογίες μείωσης εκπομπών.

Η διπλή κίνηση πώλησης παλαιών μονάδων και παραγγελίας νέων VLCC υπογραμμίζει τη δυναμική ανανέωσης του στόλου, αλλά και την πρόθεση της εταιρείας να παραμείνει στην αιχμή της ναυτιλιακής αγοράς ενέργειας με πλοία που συνδυάζουν αποδοτικότητα, ασφάλεια και περιβαλλοντική υπευθυνότητα.
Dynagas
Ο όμιλος Προκοπίου, μέσα από την Dynagas LNG Partners LP, υποδέχθηκε και επίσημα στον στόλο του το «Clean Mistral», ένα υπερσύγχρονο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), σηματοδοτώντας μία ακόμη σημαντική στιγμή στη στρατηγική ανάπτυξης και περιβαλλοντικής δέσμευσης της εταιρείας.
Το «Clean Mistral», κατασκευασμένο το 2025 στα φημισμένα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries στην Ουλσάν της Νότιας Κορέας, είναι σχεδιασμένο για να ανταποκρίνεται στις αυστηρότερες διεθνείς προδιαγραφές. Με χωρητικότητα περίπου 196.000 κυβικών μέτρων LNG, μήκος 300 μέτρων και πλάτος σχεδόν 49 μέτρων, το πλοίο ενσωματώνει τεχνολογίες αιχμής που εξασφαλίζουν υψηλή ενεργειακή απόδοση, χαμηλές εκπομπές και μέγιστη ασφάλεια κατά τη μεταφορά φορτίων. Η μεταφορική του ικανότητα φτάνει τους 107.386 τόνους deadweight, ενώ ο σχεδιασμός της γάστρας και τα εξελιγμένα συστήματα πρόωσης με MEGA κινητήρες συμβάλλουν στη μείωση της κατανάλωσης και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.
Η ένταξη του «Clean Mistral» δεν αποτελεί μεμονωμένο γεγονός, αλλά μέρος ενός ευρύτερου σχεδίου εκσυγχρονισμού του στόλου και ενίσχυσης της θέσης της Dynagas στον παγκόσμιο χάρτη LNG. Η εταιρεία, εισηγμένη στο χρηματιστήριο των ΗΠΑ και με έδρα την Ελλάδα, διαθέτει πλέον επτά εξειδικευμένα LNG carriers συνολικής χωρητικότητας που ξεπερνά τα 950.000 κυβικά μέτρα. Τα πλοία της λειτουργούν με μακροχρόνιες ναυλώσεις σε κορυφαίες διεθνείς εταιρείες φυσικού αερίου, εξασφαλίζοντας σταθερές ροές εσόδων και ισχυρή παρουσία σε κομβικές αγορές. Η προσθήκη αυτή εντάσσεται σε ένα πρόγραμμα που στοχεύει να ενισχύσει περαιτέρω τον στόλο με νέα πλοία εξοπλισμένα με πράσινες τεχνολογίες, μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων, χωρίς συμβιβασμούς στην ασφάλεια και την αξιοπιστία. Στα επόμενα βήματα, η Dynagas εξετάζει την περαιτέρω αξιοποίηση συστημάτων ενεργειακής βελτιστοποίησης, προηγμένων scrubbers και καινοτόμων λύσεων για τη διαχείριση LNG.
Με το «Clean Mistral», ο όμιλος Προκοπίου κάνει ακόμη πιο ξεκάθαρη την πρόθεσή του να παραμείνει πρωτοπόρος στην πράσινη ενεργειακή ναυτιλία, προσφέροντας υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και χτίζοντας έναν στόλο ικανό να ανταποκριθεί στις προκλήσεις και τις ευκαιρίες της παγκόσμιας αγοράς ενέργειας των επόμενων δεκαετιών.
Eastmed
Η Eastern Mediterranean Maritime (Eastmed), συμφερόντων Θανάση Μαρτίνου, προχώρησε στην αγορά ακόμα ενός μεταχειρισμένου ultramax bulk carrier από την Taylor Maritime, συνεχίζοντας τη στρατηγική ενίσχυσης του στόλου της με σύγχρονα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Το πλοίο της σειράς Oshima-built είναι το τρίτο που αγοράζει η Eastmed από την Taylor Maritime μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα και το πέμπτο συνολικά τα τελευταία δύο χρόνια.
Πριν από λίγες εβδομάδες η Eastern Mediterranean Maritime (Eastmed) είχε προχωρήσει σε μια στρατηγική επένδυση ενισχύοντας τον στόλο ξηρού φορτίου με την απόκτηση δύο μεταχειρισμένων πλοίων τύπου ultramax, ναυπηγημένων το 2019. Τα πλοία, που φέρουν τα ονόματα «IVS Okudogo» και «IVS Prestwick», αγοράστηκαν επίσης από την Taylor Maritime. Η συγκεκριμένη επένδυση έρχεται περίπου δύο χρόνια μετά την προηγούμενη είσοδο της Eastmed στην αγορά μεταχειρισμένων bulkers, όταν είχε αγοράσει δύο ακόμη πλοία μεσαίας χωρητικότητας από την Grindrod, μια εταιρεία που αργότερα περιήλθε επίσης στην Taylor Maritime.
Ταυτόχρονα, η εταιρεία έχει σε εξέλιξη πρόγραμμα ναυπήγησης τεσσάρων νέων ultramax (63.500 dwt), σχεδίασης SDARI, στην Κίνα. Η παράδοσή τους αναμένεται το 2026 από το ναυπηγείο Nantong Xiangyu, ενισχύοντας ακόμη περισσότερο το αποτύπωμα της Eastmed στη συγκεκριμένη κατηγορία.
Η κίνηση της Eastmed αποτελεί ακόμη μία ένδειξη της επιστροφής ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών στην αγορά μεταχειρισμένων σε μια περίοδο όπου οι αξίες των bulk carriers καταγράφουν καθοδική πορεία.
Costamare
Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Costamare επιβεβαίωσε την παραγγελία τεσσάρων νέων containerships από κινεζικό ναυπηγείο, σηματοδοτώντας την πρώτη της είσοδο σε νέες ναυπηγήσεις εδώ και επτά χρόνια, σε μια κίνηση που συνοδεύεται από νέες μακροχρόνιες ναυλώσεις και σημαντική αύξηση εσόδων.

Τα νέα πλοία, χωρητικότητας 3.100 teu, έχει προγραμματιστεί να παραδοθούν το 2027 και θα εισέλθουν σε οκταετή ναύλωση με εταιρεία τακτικών γραμμών που χαρακτηρίζεται ως πρώτης κατηγορίας, σύμφωνα με την ανακοίνωση της Costamare. Η χρηματοδότηση των νέων πλοίων θα γίνει με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Πρόκειται για την πρώτη νέα παραγγελία της εταιρείας μετά τα πέντε containerships των 12.960 teu που είχαν παραγγελθεί το 2018 από την Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding. Σήμερα, ο στόλος των 68 containerships της Costamare έχει μέση υπολειπόμενη διάρκεια ναυλώσεων 3,2 έτη, με το 2025 πλήρως καλυμμένο και το 2026 κατά 75%.
Ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας Γρηγόρης Ζήκος δήλωσε:
«Με λιγότερο από 1% του στόλου να είναι εμπορικά ανενεργό, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι ολόκληρος ο στόλος των containerships είναι πλήρως απασχολημένος. Τα ναύλα παραμένουν σε υγιή επίπεδα, ενώ η περιορισμένη προσφορά διατηρεί την αγορά σε ισχυρή δυναμική». Ο κ. Ζήκος πρόσθεσε ότι η περιορισμένη δραστηριότητα νέων ναυλώσεων οφείλεται περισσότερο στην έλλειψη διαθέσιμου τονάζ και όχι σε μειωμένη ζήτηση. Με τη νέα αυτή κίνηση, η Costamare γίνεται ο τελευταίος παίκτης που τοποθετεί παραγγελίες για πλοία στον αναπτυσσόμενο τομέα των large feeders, επιβεβαιώνοντας τη συνεχιζόμενη εμπιστοσύνη των πλοιοκτητών στην ανθεκτικότητα της αγοράς των containerships.
Alassia
Η Alassia Newships Management Inc., συμφερόντων Νίκου Β. Χατζηιωάννου, ανακοίνωσε την παραλαβή του «MV Cymona Ocean», ενός νεότευκτου πλοίου τύπου Kamsarmax, χωρητικότητας 82.000 DWT, το οποίο ναυπηγήθηκε στα ιαπωνικά ναυπηγεία Oshima Shipbuilding. Η παράδοση του πλοίου αποτελεί ορόσημο για την εταιρεία, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική της δέσμευση στην καινοτομία, στην επιχειρησιακή αριστεία και τη βιώσιμη ναυτιλία. «Αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς την ανάπτυξη του στόλου μας και προς ένα πιο “πράσινο” και αποδοτικό ναυτιλιακό μέλλον», σημείωσε η διοίκηση της Alassia, εκφράζοντας παράλληλα θερμές ευχαριστίες σε όλα τα μέλη της ομάδας και τους συνεργάτες που συνέβαλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση της ναυπήγησης και της παράδοσης.

Performance
Η Performance Shipping, ναυτιλιακή εταιρεία συμφερόντων της κυρίας Αλίκης Παληού, που ειδικεύεται στα δεξαμενόπλοια, ανακοίνωσε την ονοματοδοσία και παράδοση του M/T «P. Massport», του πρώτου από τέσσερα υπό παραγγελία νεότευκτα δεξαμενόπλοια τύπου LR2 Aframax.

Το πλοίο κατασκευάστηκε στο ναυπηγείο Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd. στην Κίνα. Είναι το πρώτο από τρία πανομοιότυπα πλοία που έχει παραγγείλει η εταιρεία, ενώ ένα ακόμη δεξαμενόπλοιο τύπου LR1 αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του 2027. Οπως είχε ήδη ανακοινωθεί, και τα τρία LR2 πλοία έχουν εξασφαλισμένο συμβόλαιο χρονοναύλωσης πέντε ετών με την Clearlake Shipping Pte Ltd., θυγατρική του Gunvor Group, ενός από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους traders εμπορευμάτων παγκοσμίως.
Μετά την παράδοσή του, το M/T «P. Massport» τέθηκε άμεσα σε εμπορική λειτουργία με ημερήσιο ναύλο 31.000 δολάρια, ενώ το συμβόλαιο περιλαμβάνει δικαιώματα επέκτασης για έκτο και έβδομο έτος με βάση επιπλέον κέρδη από διαμοιρασμό (profit-sharing).
Ο CEO της εταιρείας Ανδρέας Μιχαλόπουλος σχολίασε σχετικά:
«Η παράδοση του “P. Massport” σηματοδοτεί την έναρξη μιας στρατηγικής φάσης ανάπτυξης για την Performance Shipping. Η ενίσχυση του στόλου μας με υπερσύγχρονα πλοία αυξάνει την αποδοτικότητα και τη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητά μας. Είμαστε περήφανοι για τη συνεργασία με την Clearlake Shipping και ευγνώμονες στο ναυπηγείο της Σανγκάης για την άρτια κατασκευή αυτού του πλοίου υψηλών προδιαγραφών. Ευχόμαστε στον καπετάνιο και το πλήρωμα του M/T “P. Massport” ούριους ανέμους και ασφαλή ταξίδια».
*κεντρική φωτογραφία: Η Eastern Mediterranean Maritime, συμφερόντων Θανάση Μαρτίνου, προχώρησε στην αγορά ακόμα ενός μεταχειρισμένου ultramax bulk carrier, το τρίτο που αγοράζει μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα και το πέμπτο συνολικά τα τελευταία δύο χρόνια
Διαβάστε ακόμη
Εξωδικαστικός: Κούρεμα για δύο στους τρεις οφειλέτες και 180-312 δόσεις (πίνακες)
Προσωπικός αριθμός: Λήγει η προθεσμία για την έκδοσή του από τους πολίτες
Ozempic: Πώς το χάπι για την απώλεια βάρους θα «αδυνατίσει» και την οικονομία στη Δανία
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.