Με ρεαλισμό και σαφή προειδοποίηση ότι «οι γεωπολιτικές εξελίξεις κυβερνούν τις αγορές», ο δρ. Νίκος Τσάκος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation (TEN), περιέγραψε από τη Νέα Υόρκη την εικόνα της παγκόσμιας ναυλαγοράς και τις προοπτικές της εταιρείας του.

Σε συνέντευξή του στο τηλεοπτικό μέσον “Watch List”, εξήγησε πως ο κλάδος της ναυτιλίας που αφορά τη μεταφορά ενέργειας βρίσκεται στο επίκεντρο των διεθνών κρίσεων: από τη δραματική πτώση της ζήτησης την περίοδο της πανδημίας έως την έκρηξη των μεταφορικών αποστάσεων (ton-miles) μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. «Φορτία που κάποτε έκαναν μικρά ταξίδια τώρα διανύουν χιλιάδες μίλια παραπάνω λόγω κυρώσεων και ανακατευθύνσεων εμπορίου. Αυτό δίνει ώθηση στους ναύλους», είπε χαρακτηριστικά.

Η TEN καταγράφει σήμερα 96% απασχόληση στόλου, σταθερή κερδοφορία και άνοδο της μετοχής σχεδόν 40% μέσα στη χρονιά, με ενισχυμένο μέρισμα. Ο Νίκος Τσάκος αποδίδει τις επιδόσεις όχι στην «τύχη της αγοράς», αλλά στη συνέπεια του μοντέλου της εταιρείας: μακροχρόνιες συνεργασίες με τους μεγαλύτερους ενεργειακούς ομίλους, όπως Exxon, Chevron, Total και Equinor.

Μέσα στο 2025 και πιο συγκεκριμένα την περασμένη άνοιξη η ΤΕΝ πέτυχε συμφωνία για ένα εμβληματικό επενδυτικό πρόγραμμα που αφορά 9 υπερσύγχρονα deep-sea πλοία, αξίας άνω των 2 δισ. δολαρίων, με 15ετείς συμβάσεις. Τα πλοία αυτά θα αποφέρουν εγγυημένα έσοδα τουλάχιστον 3 δισ. δολάρια, ενώ θα ανεβάσουν την TEN σε σχεδόν 20% συμμετοχή σε μια  εξαιρετικά εξειδικευμένης αγοράς που αριθμεί λιγότερα από 100 τέτοια πλοία παγκοσμίως.

«Αυτά τα πλοία  προσφέρουν και περιβαλλοντικό πλεονέκτημα — πάνε απευθείας στον πελάτη, μειώνοντας ενδιάμεσες μετακινήσεις και εκπομπές», ανέφερε.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η τοποθέτηση του  για την τιμή του πετρελαίου:
«Για εμάς, οι ιδανικές τιμές είναι στα 50–60 δολάρια το βαρέλι. Φθηνότερο πετρέλαιο σημαίνει περισσότερη ζήτηση, άρα περισσότερες μεταφορές».

Ο ίδιος σχολίασε πως συχνά οι αγορές παρεξηγούν το μοντέλο των εταιρειών μεταφοράς ενέργειας: όταν πέφτει το πετρέλαιο, οι επενδυτές «τιμωρούν» τις μετοχές, ενώ στην πραγματικότητα οι χαμηλότερες τιμές μπορούν να αυξήσουν σημαντικά τον όγκο εργασιών. Γι’ αυτό και η TEN ζητά πλέον ξεκάθαρα να αντιμετωπίζεται από τις κεφαλαιαγορές ως εταιρεία ενεργειακών υποδομών και όχι ως «απλή ναυτιλιακή με χαμηλά πολλαπλάσια».

«Η ναυτιλία δεν είναι σπριντ αλλά μαραθώνιος», τόνισε, υπογραμμίζοντας τη μακροχρόνια φιλοσοφία της εταιρείας.

Στη συνέχεια ανέφερε  ότι 70% του ισολογισμού της TEN στηρίζεται σε μόλις 6–7 ενεργειακούς κολοσσούς, επιλογή που προσφέρει εγγυημένη σταθερότητα:
«Οι μεγάλες εταιρείες δεν καθυστερούν πληρωμές. Το κόστος μεταφοράς είναι μόλις το 1–2% του τελικού κόστους καυσίμου στο πρατήριο».

Παρότι ο Τσάκος τόνισε πως «οι εφοπλιστές είμαστε οι οδηγοί φορτηγών της θάλασσας και δεν θέλουμε φραγμούς στο εμπόριο», αναγνώρισε ότι δεν υπάρχουν σύντομα σημάδια αποκλιμάκωσης στις διεθνείς εντάσεις.

Η TEN, είπε, απαντά με επενδύσεις σε νέα πλοία, αναβαθμίσεις για  μείωση εκπομπών και με σταθερές, μακροχρόνιες συμφωνίες που θωρακίζουν τη ροή εσόδων ανεξαρτήτως γεωπολιτικής συγκυρίας.

Διαβάστε ακόμη

Πότε πληρώνονται συντάξεις, δώρο Χριστουγέννων και επιδόματα – Νωρίτερα οι καταβολές

Τι πρέπει να τακτοποιήσετε στην εφορία πριν φύγει το 2025

ΥΠΕΝ: Πράσινο φως για τις έρευνες στη θαλάσσια περιοχή «Νότια Πελοπόννησος»

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα