Σε μία από τις πιο κρίσιμες συνεδριάσεις στην ιστορία του, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) αναμένεται τον επόμενο μήνα να εξετάσει την υιοθέτηση του IMO Net-Zero Framework, ενός πλαισίου που θα καθορίσει την πορεία της διεθνούς ναυτιλίας προς τη μετάβαση στην καθαρή ενέργεια και την επίτευξη μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως ή γύρω στο 2050.
Η Διεθνής Ένωση Βιομηχανίας Καυσίμων (IBIA), εκπροσωπώντας σε παγκόσμιο επίπεδο τη ναυτιλιακή ενέργεια, δήλωσε ότι η απόφαση αυτή είναι καθοριστικής σημασίας όχι μόνο για το μέλλον της απανθρακοποίησης του κλάδου αλλά και για την αξιοπιστία του θεσμικού πλαισίου που έχει ρυθμίσει τη ναυτιλία και στήριξε την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου τις τελευταίες πέντε δεκαετίες.
Η IBIA τάσσεται υπέρ της άμεσης υιοθέτησης του πλαισίου, θεωρώντας ότι μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορεί να διασφαλιστεί ο στόχος της ναυτιλίας για «net-zero» εκπομπές έως τα μέσα του αιώνα. Παράλληλα, τονίζει ότι ο ΙΜΟ πρέπει να παραμείνει ο κύριος ρυθμιστικός φορέας της διεθνούς ναυτιλίας. Σε διαφορετική περίπτωση, υπάρχει κίνδυνος να πολλαπλασιαστούν εθνικά και περιφερειακά συστήματα τιμολόγησης άνθρακα, δημιουργώντας νέα εμπόδια στο παγκόσμιο εμπόριο.
Ιδιαίτερη σημασία αποδίδει η Ένωση στη δημιουργία μηχανισμού που θα ανταμείβει τα πλοία τα οποία χρησιμοποιούν καύσιμα μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών (Zero/Near-Zero – ZNZ). «Είναι κρίσιμο να σταλεί έγκαιρο και σαφές μήνυμα στους παραγωγούς καυσίμων ώστε να προχωρήσουν στις απαραίτητες επενδύσεις», σημειώνει.
Προκλήσεις
Η IBIA στηρίζει τα αποτελέσματα της άτυπης διακυβερνητικής εργασίας που ακολούθησε την τελευταία συνεδρίαση της MEPC σχετικά με την «επιχειρησιακή λειτουργία της αλυσίδας εφοδιασμού καυσίμων». Ωστόσο, υπογραμμίζει ότι απαιτούνται περαιτέρω διευκρινίσεις σε κρίσιμα ζητήματα, όπως η χρήση προκαθορισμένων συντελεστών εκπομπών κατά τον ανεφοδιασμό (bunkering).
Σύμφωνα με την Ένωση, όσο η ναυτιλία στρέφεται σε καύσιμα χαμηλής ή μηδενικής έντασης άνθρακα, τόσο πιο απαραίτητη θα γίνεται η σαφής λογοδοσία, η αυστηρή επαλήθευση και η ιχνηλασιμότητα σε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού.
Η IBIA τονίζει ότι η υιοθέτηση του IMO Net-Zero Framework θα δημιουργήσει το απαραίτητο ρυθμιστικό περιβάλλον για επενδύσεις σε νέα καύσιμα, θα ενισχύσει την αξιοπιστία του κλάδου και θα καταστήσει εφικτή την επίτευξη των στόχων για το κλίμα.
«Η μετάβαση της ναυτιλίας εξαρτάται από ένα σταθερό, παγκόσμιο πλαίσιο κανόνων. Το Net-Zero Framework μπορεί να προσφέρει αυτή τη βεβαιότητα και να κινητοποιήσει την αγορά προς την κατεύθυνση της βιώσιμης ανάπτυξης», επισημαίνει η Ένωση.
Η IBIA εκπροσωπεί τα ενδιαφερόμενα μέρη σε όλο το παγκόσμιο σύστημα αξίας καυσίμων ναυτιλίας. Αντλώντας από τα τεχνικά εξειδικευμένα και αξιόπιστα μέλη της, η IBIA διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην παροχή ειδικών συμβούλων στον IMO. Ως οργανισμός με συμβουλευτική ιδιότητα, η IBIA συνεχίζει να φέρνει κρίσιμα θέματα του κλάδου στην προσοχή της ευρύτερης κοινότητας του IMO για σοβαρή εξέταση.
Αυτή η αλλαγή αποτελεί σημαντικό βήμα προς τη διευκόλυνση της παγκόσμιας μετάβασης στα βιοκαύσιμα ως βιώσιμη εναλλακτική λύση για την αποανθρακοποίηση της διεθνούς ναυτιλίας.
Κεντρική φωτογραφία: Κωνσταντίνος Καπετανάκης, πρόεδρος της ΙΒΙΑ
Διαβάστε ακόμη
Οι αλλαγές στο ΝΟΚ γκρεμίζουν το κυβερνητικό campus στην ΠΥΡΚΑΛ
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.