Η μεγαλύτερη εταιρεία Liners στον κόσμο η MSC συνεχίζει να πρωτοστατεί στην αγορά μεταχειρισμένων-second hand πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Το 2024 απέκτησε σχεδόν το 30% της συνολικής χωρητικότητας των πλοίων που πωλήθηκαν. Σύμφωνα με τα δεδομένα της Alphaliner, το 2024 ανταλλάχθηκαν 333 πλοία με συνολική χωρητικότητα περίπου 1,1 εκατομμυρίου teu, έναντι 285 πλοίων και 937.000 teu το 2023, καταγράφοντας μια σημαντική αύξηση.
MSC: Η Πιο Δραστήρια Εταιρεία στην Αγορά
Με 70 πλοία και συνολική χωρητικότητα 330.000 teu αποκτηθέντα το 2024, η MSC παραμένει ο πιο ενεργός παίκτης στην αγορά δεύτερης χειρός. Από τον Αύγουστο του 2020, έχει αποκτήσει 400 πλοία δεύτερης χειρός, συνεχίζοντας μια στρατηγική επέκτασης που έχει καταστήσει την εταιρεία ηγέτη του κλάδου.
Η γκάμα των πλοίων που αποκτήθηκαν το 2024 κυμαίνεται από 1.300 teu έως 14.700 teu, με την πλειονότητα να προέρχεται από προμηθευτές τόνου. Ενδεικτικά, η MSC αγόρασε τρία πλοία τύπου “U” από την Evergreen, κατασκευασμένα στα τέλη της δεκαετίας του 1990, προσθέτοντας τα σε δύο παρόμοια πλοία που είχε ήδη αποκτήσει το 2023.
Στρατηγική MSC: Από την Ενοικίαση στην Ιδιοκτησία
Αν και η MSC ακολουθεί στρατηγική αγοράς second hand πλοίων από την ίδρυσή της το 1970, τα τελευταία χρόνια έχει εστιάσει περισσότερο στην αντικατάσταση των ναυλωμένων σκαφών με ιδιόκτητα. Αυτή η τάση είναι ιδιαίτερα εμφανής μετά το τέλος της συνεργασίας της με τη Maersk στη συμμαχία 2M, με την MSC να στοχεύει στη διασφάλιση μεγαλύτερης αυτονομίας στο στόλο της.
Η Αγορά του 2024: Ενίσχυση της Ζήτησης και Αύξηση Τιμών
Το 2024 ήταν μια από τις πιο δραστήριες χρονιές για την αγορά δεύτερης χειρός, με τις ναυτιλιακές εταιρείες να επωφελούνται από τις ισχυρές ναύλες και τη θετική δυναμική της αγοράς. Η αξία των πλοίων παρουσίασε σημαντική άνοδο, με ορισμένα να αλλάζουν χέρια στο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς σε διπλάσιες τιμές σε σχέση με την αρχή του έτους.
Άλλοι Παίκτες στην Αγορά
Η CMA CGM, η τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, αγόρασε 15 πλοία δεύτερης χειρός το 2024, σημειώνοντας μια μικρή αύξηση σε σχέση με το 2023. Επιπλέον, η νοτιοκορεατική HMM απέκτησε 10 πλοία, ενώ η τουρκική Medkon Lines αγόρασε 8 μικρότερα σκάφη, έως 1.200 teu. Ευρωπαϊκές εταιρείες όπως η γερμανική Peter Doehle και η νορβηγική MPC Container Ships ενίσχυσαν επίσης τα χαρτοφυλάκιά τους με αγορά πλοίων.
Οι Πωλητές του 2024: Γερμανοί και Κινέζοι Ιδιοκτήτες
Από την πλευρά των πωλήσεων, οι πιο δραστήριες ήταν οι γερμανικές μη-λειτουργικές εταιρείες NSB και V Ships Hamburg, οι οποίες πούλησαν 12 πλοία η καθεμία. Η μέση ηλικία των πλοίων που πωλήθηκαν το 2024 ήταν 16 χρόνια, ενώ η ζήτηση για μικρότερα και μεσαία μεγέθη σκαφών παρέμεινε ισχυρή, με τις πωλήσεις να προέρχονται κυρίως από ευρωπαϊκούς και κινέζους ιδιοκτήτες.
Προοπτικές για το 2025: Η Επίδραση της Γεωπολιτικής και της Υπερπροσφοράς
Οι προοπτικές για το 2025 εξαρτώνται από τις γεωπολιτικές εξελίξεις, ιδίως στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και την επιστροφή της χρήσης της Διώρυγας του Σουέζ. Εφόσον η διαδρομή μέσω Σουέζ επανέλθει στη συνήθη λειτουργία της, η αγορά θα μπορούσε να παρουσιάσει σημαντικές μεταβολές.
Αναμένονται επίσης παραδόσεις περίπου 2 εκατομμυρίων teu σε νέες κατασκευές το 2025, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε υπερπροσφορά και πτώση τιμών στην αγορά δεύτερης χειρός, εφόσον η ζήτηση δεν παραμείνει υψηλή. Αυτό πιθανώς θα οδηγήσει σε αυξημένο αριθμό πλοίων προς πώληση, ενώ οι παλαιότεροι και λιγότερο αποδοτικοί κινητήρες θα καταλήξουν για ανακύκλωση, ενισχύοντας τις πωλήσεις διάλυσης.
Διαβάστε ακόμη
Οι προορισμοί που προτίμησαν οι Ελληνες στο εξωτερικό το 2024 (πίνακας)
ΔΝΤ: «Συγκράτηση» στις αυξήσεις μισθών και συντάξεων ζητά το Ταμείο
Μύκονος: Σε νέο σφυρί και με «σκόντο» η βίλα του «mr. Caprice» (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.