Το 19ο Greener Shipping Summit ανέδειξε τα μεγάλα ερωτήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η ναυτιλία: πώς θα γίνει η μετάβαση στη μηδενική εκπομπή άνθρακα σε ένα τοπίο αβεβαιότητας και ασάφειας; Πώς μπορούν οι ναυτιλιακές εταιρείες να γίνουν πιο ανθεκτικές απέναντι σε συνεχείς κανονιστικές αλλαγές, ελλείψεις σε πράσινα καύσιμα και αυξανόμενες γεωπολιτικές πιέσεις;
Οι ομιλητές συμφώνησαν ότι η τεχνολογία βελτιώνεται, αλλά η αγορά παραμένει σε μεταβατικό στάδιο: τα εναλλακτικά καύσιμα δεν επαρκούν, το ρυθμιστικό περιβάλλον παραμένει ασταθές και οι εταιρείες χρειάζονται πρακτικές λύσεις, όπως βελτιώσεις στην υπάρχουσα τεχνολογία, ψηφιοποίηση και καλύτερη ενεργειακή απόδοση.
Το συνέδριο κατέγραψε ρεκόρ συμμετοχής με περισσότερους από 700 παρευρισκόμενους, επιβεβαιώνοντας ότι τα θέματα βιωσιμότητας και καινοτομίας βρίσκονται σήμερα στο επίκεντρο της παγκόσμιας ναυτιλιακής ατζέντας.
Με ρεκόρ συμμετοχής και έντονο ενδιαφέρον από την ελληνική και διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, πραγματοποιήθηκε στις 11 Νοεμβρίου στο Ίδρυμα Ευγενίδου το 19ο Greener Shipping Summit, που διοργανώθηκε από τη Newsfront/Naftiliaki υπό την αιγίδα της Martecma. Πάνω από 700 εκπρόσωποι του κλάδου και φοιτητές γέμισαν την αίθουσα, επιβεβαιώνοντας ότι η πράσινη μετάβαση παραμένει κορυφαία προτεραιότητα.
Στην εναρκτήρια ομιλία του, ο Πάνος Κουρκουντής, τεχνικός διευθυντής της Sea Traders και πρόεδρος της Martecma, τόνισε ότι η απόφαση του ΙΜΟ να καθυστερήσει το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών δεν έχει νικητές ή ηττημένους. Όπως είπε, τα καύσιμα που προωθεί ο οργανισμός δεν είναι διαθέσιμα στην απαιτούμενη ποσότητα, με μόλις το 1% των αναγκών της ναυτιλίας να καλύπτεται σήμερα.
Ο Κουρκουντής κάλεσε τη βιομηχανία «να προχωρήσει με αυτό που έχει», αξιοποιώντας τις υπάρχουσες τεχνολογίες, μέσω των οποίων –όπως είπε– μπορούν να μειωθούν οι εκπομπές κατά 50%. Προέβλεψε ακόμα ότι η επόμενη δεκαετία θα φέρει αυξημένη αυτοματοποίηση και τηλεχειρισμό πλοίων, με τις λειτουργίες τους να μεταφέρονται «στο κινητό μας τηλέφωνο».

Συνεδρία 1 – Απανθρακοποίηση: πολλές προοπτικές, λίγη βεβαιότητα
Στο επίκεντρο της πρώτης συνεδρίας βρέθηκε το ερώτημα εάν ο ΙΜΟ μπορεί να ηγηθεί μιας ενιαίας στρατηγικής για την παγκόσμια απανθρακοποίηση.
Ο Λευτέρης Κουκουλόπουλος (DNV) παρουσίασε το τοπίο των νέων τεχνολογιών, υπογραμμίζοντας ότι τα βιοκαύσιμα είναι μια πρακτική λύση, αλλά η διαθέσιμη βιώσιμη βιομάζα δεν επαρκεί.
Ο Νικόλαος Μίχας (RINA) επισήμανε την αβεβαιότητα που έχει προκαλέσει το MEPC 83 και το μεγάλο ερωτηματικό για την επιλογή καυσίμου στα νεότευκτα.
Ο Jakob Gjørtsvang Knudsen και η Sofia Liedholm (Everllence) ανέδειξαν τη δυναμική των dual-fuel κινητήρων και τον ρόλο του Fuel Gas Supply System στη μετάβαση.
Ο Michael Fan (TEN) παρουσίασε πραγματικά δεδομένα από μια ναυτιλιακή εταιρεία, επισημαίνοντας τον κίνδυνο η πορεία προς το net-zero να «εξαφανίσει τα επιχειρηματικά περιθώρια».
Ο Άγγελος Μηνάκης (ABS) τόνισε την ανάγκη ο ΙΜΟ να ξαναχτίσει συναίνεση μεταξύ των κρατών, ενώ ο Βασίλειος Τσαρσιταλίδης (ERMA FIRST) παρουσίασε τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας και δέσμευσης άνθρακα.

Συνεδρία 2 – Η τεχνολογία στο προσκήνιο
Η δεύτερη συνεδρία επικεντρώθηκε στις λύσεις που μπορούν να εφαρμοστούν σήμερα:
Ο Σταύρος Χατζηγρηγόρης (Zodiac Maritime) ανέλυσε τις δυνατότητες των καυσίμων και μηχανών, τονίζοντας την ανάγκη συνεργασίας αντί ανταγωνισμού.
Παρουσιάσεις από Accelleron, AkzoNobel, ActaNonVerba, MarFlex, ABB και LEWA ανέδειξαν πρακτικές εφαρμογές: από turbochargers και fouling control έως shore connection solutions και αντλίες για εναλλακτικά καύσιμα.

Συνεδρία 3 – Το αύριο της ψηφιοποιημένης ναυτιλίας
Στην τρίτη συνεδρία παρουσιάστηκαν τεχνολογίες που μεταμορφώνουν τη διαχείριση στόλων:
Η VAF έδειξε πώς η ψηφιοποίηση μειώνει κατανάλωση και εκπομπές.
Ο Γιάννης Κοκαράκης (Bureau Veritas) αναφέρθηκε στη χρήση AI για πρόβλεψη διάβρωσης.
Ο Αντώνης Τσούρας (Bernhard Schulte) παρουσίασε τα οφέλη της performance compliance monitoring.
Ο Φραντζέσκος Κοντός (Alpha Gas) μίλησε για τις νέες ανάγκες πληρωμάτων σε εποχή αυτόνομων πλοίων.
Ο Νίκος Κακαλής (Lloyd’s Register) υπογράμμισε τον καθοριστικό ρόλο της Condition-Based Maintenance.
Στην τελευταία συνεδρία, οι εκπρόσωποι της αγοράς τοποθετήθηκαν με απόλυτη ειλικρίνεια:
Ο Γιάννης Πλατσιδάκης (επίτιμος πρόεδρος της Intercargo) ανέδειξε τα όρια της επιρροής των Ελλήνων πλοιοκτητών στα διεθνή fora.
Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης (Ναυπηγεία Σκαραμαγκά) είδε ευκαιρίες στην αμερικανική πολιτική για το Net-Zero Framework.
Ο Πάνος Ζαχαριάδης (Atlantic Bulk) άσκησε κριτική στην ΕΕ για αντιφατικές πολιτικές στο LNG.
Ο Παναγιώτης Ζαφέτ (Balthellas) κάλεσε τους μικρότερους πλοιοκτήτες να βρουν «έξυπνες» χρηματοδοτικές λύσεις.
Το 19ο Greener Shipping Summit ολοκληρώθηκε με εντυπωσιακή συμμετοχή και ζωντανό διάλογο. Οι νέοι ήταν παρόντες, έθεσαν ερωτήσεις και επιβεβαίωσαν ότι η επόμενη γενιά της ναυτιλίας είναι έτοιμη να αναλάβει ρόλο σε έναν κλάδο που αλλάζει γρήγορα.
Το μήνυμα που κυριάρχησε: η πράσινη μετάβαση απαιτεί ρεαλισμό, συνεργασία και επενδύσεις σε τεχνολογία – όχι μόνο νέες λύσεις, αλλά και βελτίωση όσων ήδη έχουμε.
Διαβάστε ακόμη
Κατοικία: Παρέμβαση της Κομισιόν για την έκρηξη των τιμών στην Ευρώπη
Morgan Stanley για bitcoin: Ξεκινά η περίοδος της πτώσης – Tι σημαίνει για τους επενδυτές
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.