Με στόχο την ενίσχυση του διαλόγου ανάμεσα στην ακαδημαϊκή κοινότητα και τους ηγέτες της παγκόσμιας ναυτιλίας, το Τμήμα Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών του Πανεπιστημίου Αιγαίου διοργάνωσε για δεύτερη φορά το Chios International Shipping Summit, καθιστώντας τη Χίο και τις Οινούσσες επίκεντρο διεθνών ζυμώσεων γύρω από το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας.
Καταγράφηκε ότι η ναυτιλία δεν μπορεί να πορευτεί χωρίς επιστημονική στήριξη, τεχνολογική καινοτομία και κοινωνική ενσυναίσθηση. Οι φωνές από τη Χίο και τις Οινούσσες υπενθυμίζουν πως η βιώσιμη και ανταγωνιστική ναυτιλία του αύριο προϋποθέτει όραμα, γνώση, συνεργασία και σταθερό θεσμικό περιβάλλον. Το συνέδριο δεν ήταν απλώς ένα βήμα διαλόγου — ήταν μια κατάθεση στρατηγικής, μέσα από τη σύμπραξη εμπειρίας και επιστήμης, σε έναν κόσμο που αλλάζει ταχύτατα.

Τελούσε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, συμμετείχαν πάνω από 350 σύνεδροι και 46 ομιλητές κύρους από την Ελλάδα, την Ευρώπη και την Ασία. Ανάμεσά τους, εκπρόσωποι διεθνών φορέων, ακαδημαϊκοί, επιχειρηματίες, πολιτικοί και στελέχη της ναυτιλίας.
Η θεματολογία του Summit αγκάλιασε όλες τις κρίσιμες διαστάσεις της σύγχρονης ναυτιλίας:
- Αποανθρακοποίηση και Ενεργειακή Απόδοση
- Γεωοικονομία και Επιπτώσεις στη Ναυτιλία
- Ευρωπαϊκή Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων
- Εκπαίδευση και Ευημερία Ναυτικών
- Ακτοπλοΐα και Βιωσιμότητα στη Νησιωτικότητα
- Τεχνητή Νοημοσύνη και Τεχνολογική Καινοτομία

Ο Πρόεδρος της INTERCARGO Γιάννης Ξυλάς, στην εναρκτήρια ομιλία του, αναφέρθηκε στον καθοριστικό ρόλο της ναυτιλίας στην ενεργειακή ασφάλεια και ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης, ασκώντας παράλληλα κριτική στον βιαστικό νομοθετικό ακτιβισμό που αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα. Ο ίδιος προειδοποίησε πως, χωρίς τεχνολογική πρόοδο και επένδυση στην εκπαίδευση, οι στόχοι για net-zero εκπομπές παραμένουν «ευχολόγιο».
Μια από τις πιο συμβολικές στιγμές ήταν η συζήτηση «The Power of Shipping» μεταξύ του Συμεών Παληού, ιδρυτή της Diana Shipping, και του Lucien Arkas, επικεφαλής της Arkas Holding. Οι δύο ναυτιλιακοί ηγέτες αναφέρθηκαν στις προκλήσεις του κλάδου, την ανάγκη διατήρησης «critical mass» και τις μεταβολές στις αγορές. Ο κος Παληός αναφέρθηκε με ρεαλισμό στην προοπτική χρήσης της πυρηνικής ενέργειας, ενώ ο κος Arkas, σε συγκινητική προσωπική αφήγηση, υπογράμμισε ότι «η ναυτιλία θέλει υπομονή – τίποτα δεν έρχεται σε έναν χρόνο».
Στην πρώτη θεματική ενότητα, «Geo-economics and the Impact on Shipping», οι ομιλητές –μεταξύ των οποίων ο Πρέσβης του Ην. Βασιλείου Matthew Lodge– ανέλυσαν την επίδραση των γεωπολιτικών εντάσεων στη Μέση Ανατολή, την ασφάλεια πλόων και τις μετατοπίσεις στις ναυλαγορές. Η ναυτιλία, συμφώνησαν, είναι πρότυπο ευελιξίας και διαχείρισης κρίσεων.
Ο Ομ. Καθηγητής Chengi Kuo ανέπτυξε τις δυνατότητες αξιοποίησης της AI για την προστασία του περιβάλλοντος και την απόδοση των πλοίων, σημειώνοντας ότι η τεχνολογική πρόοδος πρέπει να βασίζεται στην εμπειρία, τη συνεργασία των επιστημών και την ηθική. Ο CEO της Chartworld Shipping, Αντώνιος Φαράκλας, ανέδειξε τις εφαρμογές της καινοτομίας σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας.

Στη θεματική για τη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων- European Shortsea Shipping, ο Πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ Χαράλαμπος Σημαντώνης και άλλοι ειδικοί παρουσίασαν τις προκλήσεις για το συγκεκριμένο υποκλάδο, όπως η απουσία χρηματοδότησης, η υπερβολική ρυθμιστική πίεση και η δαιμονοποίηση του ρίσκου από τις τράπεζες. Παρά τα εμπόδια, εκφράστηκε συγκρατημένη αισιοδοξία για τη μετάβαση στην πράσινη ναυτιλία, υπό την προϋπόθεση στοχευμένων ευρωπαϊκών πολιτικών.
Η τέταρτη θεματική συνεδρία έθεσε στο προσκήνιο τον ναυτικό ως πυλώνα της ναυτιλιακής αλυσίδας. Ο Δημήτρης Πατρίκιος (V. Ships) και η Άννα Γιατρά (WISTA Hellas) αναφέρθηκαν στην ανάγκη για ηγεσία με ενσυναίσθηση, ανθρωποκεντρική εκπαίδευση, πρόληψη φαινομένων βίας και ενίσχυση της γυναικείας παρουσίας στον κλάδο, με την τεχνολογία ως καταλύτη για ισότητα.

Το Summit κορυφώθηκε στις Οινούσσες, με συνεδρία αφιερωμένη στη βιωσιμότητα της ακτοπλοΐας, παρουσία του Δημάρχου Γιώργου Δανιήλ. Οι ομιλητές ανέδειξαν την έλλειψη ρεαλιστικού πλαισίου για την ανανέωση του στόλου, την ανισότητα κόστους μεταξύ ευρωπαϊκών και ασιατικών ναυπηγείων, τις ελλείψεις στις υποδομές και τη χαμηλή χρηματοδότηση των άγονων γραμμών. Προτάθηκε η δημιουργία ενεργειακών κοινοτήτων στα νησιά, καθώς και η ενίσχυση της ακτοπλοΐας ως εργαλείου δημόσιας υγείας, εθνικής ασφάλειας και συνοχής.
Η καταληκτική συνεδρία «Maritime Transport: The Way Ahead» ανέλυσε τις μελλοντικές εξελίξεις της ναυτιλίας υπό το πρίσμα της τεχνολογίας και της τεχνητής νοημοσύνης, με τη συμμετοχή πανεπιστημιακών και στελεχών της αγοράς. Τονίστηκε η σημασία της διατήρησης της επιστημονικής ανεξαρτησίας και της ενίσχυσης των soft skills στον κλάδο, προκειμένου να διαχειριστούν τις αλλαγές με επάρκεια και ανθρωποκεντρική προσέγγιση.
Διαβάστε ακόμη
Ανεβαίνει ο λογαριασμός ρεύματος – Τι θα κρίνει το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας το καλοκαίρι
Σφίγγει ο κλοιός στις μισθώσεις τύπου Airbnb
Η Ελληνίδα που διαχειρίζεται τα πιο iconic διαμερίσματα στη Ρώμη (pics+vid)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.