Η νέα κλιμάκωση της εμπορικής διαμάχης μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, μετά την ανακοίνωση του Προέδρου Τραμπ για δασμό 100% στις κινεζικές εισαγωγές από την 1η Νοεμβρίου 2025, έφερε αναστάτωση στην αγορά αγροτικών προϊόντων και ιδιαίτερα στη διακίνηση σόγιας μέσω bulk carriers. Η ανακοίνωση ήρθε ως απάντηση στους περιορισμούς της Κίνας στις εξαγωγές κρίσιμων μετάλλων, θέτοντας σε κίνδυνο την εύθραυστη εμπορική συμφωνία των τελευταίων μηνών.

Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking. Η αμερικανική σόγια, ιστορικά ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγικούς πυλώνες προς την Κίνα, δέχεται τώρα ισχυρή πίεση. Το πρώτο τρίμηνο του 2025 οι αποστολές προς την Κίνα μειώθηκαν 39% σε όγκο και 51% σε αξία, ενώ η συνολική εξαγωγή σόγιας των ΗΠΑ υποχώρησε κατά 8% σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας τα 18,9 εκατ. τόνους, παρά τη μικρή αύξηση πωλήσεων σε άλλες ασιατικές αγορές όπως Μπαγκλαντές, Βιετνάμ και Αίγυπτο. Η χαμηλή ζήτηση για φορτία από τον Κόλπο των ΗΠΑ και το Ειρηνικό Βορειοδυτικό λιμάνι επηρεάζει αρνητικά τη ναυλαγορά dry bulk, καθώς οι εναλλακτικοί προορισμοί δεν αναπληρώνουν τις χαμένες χιλιομετρικές μεταφορές (tonne-miles).

Στον αντίποδα, η Νότια Αμερική εκμεταλλεύτηκε το κενό που άφησαν οι ΗΠΑ. Η Βραζιλία παρέδωσε πάνω από 90% των κινεζικών εισαγωγών σόγιας τον Σεπτέμβριο, ενώ η Αργεντινή, μετά την προσωρινή αναστολή των εξαγωγικών φόρων, ενίσχυσε την ανταγωνιστικότητα των FOB τιμών της ( Υ.Σ.ο πωλητής αναλαμβάνει όλα τα έξοδα και τους κινδύνους μέχρι το εμπόρευμα να φορτωθεί στο πλοίο στο συμφωνημένο λιμάνι φόρτωσης.), προσελκύοντας φορτία με προορισμό την Κίνα. Οι κινήσεις αυτές ενίσχυσαν τις μακροχρόνιες εμπορικές ροές South Atlantic–Far East, διατηρώντας τη σταθερότητα για τους πλοιοκτήτες bulk carriers, ενώ τα αμερικανικά φορτία βλέπουν χαμηλότερη ζήτηση και πίεση repositioning σε μικρότερους αγοραστές της Ασίας και της Μέσης Ανατολής.

Παρά τις όποιες διαφορές τιμών –καθώς η αμερικανική σόγια είναι ονομαστικά φθηνότερη κατά $0,80–$0,90/bu–, οι δασμοί 23% της Κίνας ακυρώνουν κάθε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αφήνοντας Βραζιλία και Αργεντινή κυρίαρχες στον κινεζικό όγκο. Η Κίνα παραμένει ο βασικός καταναλωτής σόγιας παγκοσμίως, με το 60% των διεθνών εισαγωγών να κατευθύνεται εκεί, και η πολιτική της διαφοροποίησης εισαγωγών ενισχύει τη διαπραγματευτική της θέση έναντι των ΗΠΑ.

Για τη ναυτιλιακή αγορά, η εξέλιξη μεταφράζεται σε σταθερή ζήτηση για φορτία από τη Νότια Αμερική προς την Κίνα, ενώ η αμερικανική πλευρά αντιμετωπίζει αβεβαιότητα και χαμηλότερους ναύλους, ιδιαίτερα στα bulkers που μεταφέρουν σόγια από Κόλπο και Ειρηνικό Βορειοδυτικό λιμάνι.

Διαβάστε ακόμη

Η αγορά «πνίγεται» από ΑΠΕ – Πάνω από 80 GW για έργα σε ένα δίκτυο με μέση κατανάλωση 5,5 GW

Μητσοτάκης: Overplay στις Βρυξέλλες για άμυνα και ενέργεια – Σπριντ στο εσωτερικό για ΟΠΕΚΕΠΕ

Με ΑΙ το νέο πανεπιστημιακό campus και τα 1.000 νέα φοιτητικά σπίτια στο project του Eλληνικού (pic)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα