Με την ανακοίνωση της USTR (Γραμματεία Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ) στις 17 Απριλίου για την επιβολή σημαντικών τελών σε κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες και πλοία που έχουν ναυπηγηθεί στην Κίνα, η ναυτιλιακή βιομηχανία εισέρχεται σε φάση έντονης ανησυχίας και αβεβαιότητας. Τα τέλη, που ενδέχεται να αγγίξουν τα 1,5 εκατομμύριο δολάρια ανά πλοίο, αναμένεται να τεθούν σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου, με πιθανότητα τροποποίησης μετά από δημόσια ακρόαση στις 19 Μαΐου.

Όπως επισημαίνει ο Νίκος Ταγκούλης, Senior Analyst του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal “η χρονική «ανάσα» των 180 ημερών δεν είναι απλώς διαδικαστική, αλλά πιθανότατα εντάσσεται στο γνώριμο παζάρι εξουσίας που ακολουθεί ο Ντόναλντ Τραμπ: απειλή σήμερα, επαναδιαπραγμάτευση αύριο. Η στρατηγική αυτή, παραλλαγή της λεγόμενης “Madman Theory” που εφάρμοσε ο Νίξον στον Ψυχρό Πόλεμο, βασίζεται στην αστάθεια και την απειλή ακραίων ενεργειών ώστε να παρασύρει τους αντιπάλους σε υποχωρήσεις. Η κίνηση, σύμφωνα με τον αναλυτή της Intermodal, αφήνει περιθώρια για διαπραγμάτευση αλλά και για μια ενίσχυση της θέσης των ΗΠΑ πριν από τις εκλογές του 2024”.

Στον κλάδο του dry bulk, οι επιπτώσεις εκτιμώνται περιορισμένες.

Όπως αναφέρει ο Νίκος Ταγκούλης: Οι εισαγωγές ξηρού φορτίου των ΗΠΑ αποτελούν μικρό ποσοστό του παγκόσμιου εμπορίου, ενώ τα πλοία κάτω των 80.000 dwt, που εξαιρούνται των τελών, καλύπτουν σημαντικό μέρος των αφίξεων.

Δεξαμενόπλοια

Σύμφωνα με την ανάλυση και στον τομέα των δεξαμενόπλοιων οι επιπτώσεις αναμένονται περιορισμένες, καθώς:

Εξαιρούνται πλοία κάτω των 55.000 dwt, τα chemical tankers και τα δρομολόγια short-sea δεν υπόκεινται σε τέλη,

Μόλις το 5% των δρομολογίων προς ΗΠΑ για το 2024 εκτιμάται ότι θα επηρεαστεί.

LNG

Τα LNG carriers εξαιρούνται επί του παρόντος από την επιβολή τελών. Όμως, όπως σημειώνει ο Νίκος Ταγκούλης, από το 2028 τίθεται νέα απαίτηση:

Το 1% των εξαγόμενων φορτίων LNG να μεταφέρεται από πλοία που είναι κατασκευασμένα, νηολογημένα και λειτουργούν στις ΗΠΑ, με το ποσοστό αυτό να φθάνει στο 15% ως το 2047.

Η εφαρμογή αυτού του μέτρου τίθεται υπό σοβαρή αμφισβήτηση, λόγω της έλλειψης επαρκών αμερικανικών LNG πλοίων και του μεγάλου χρόνου κατασκευής.

Containerships

Στον κλάδο των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο αντίκτυπος ενδέχεται να είναι ο πλέον ορατός:

Πλοία άνω των 4.000 TEU υπόκεινται σε τέλη, ενισχύοντας τη ζήτηση για μικρότερα πλοία.

Παρατηρείται ήδη μείωση κρατήσεων στα δρομολόγια Κίνα–ΗΠΑ και αύξηση ακυρωμένων δρομολογίων (blank sailings).

Πιθανοί μετασχηματισμοί περιλαμβάνουν:

επιτάχυνση φορτώσεων πριν την εφαρμογή του μέτρου (frontloading), ανακατεύθυνση του εμπορίου με κινεζικά πλοία να αποφεύγουν τις ΗΠΑ, ενίσχυση των hub-and-spoke μοντέλων μέσω λιμένων στην Καραϊβική ή τη Λατινική Αμερική, με ανατροφοδότηση φορτίων (feedering) προς τις ΗΠΑ.

PCTC (car carriers)

Όπως αναλύει ο Νίκος Ταγκούλης, όλα τα πλοία μεταφοράς οχημάτων ξένης ναυπήγησης υπόκεινται σε τέλη, με δυνατότητα τριετούς απαλλαγής αν ο operator παραγγείλει πλοίο ίσης ή μεγαλύτερης χωρητικότητας σε αμερικανικό ναυπηγείο. Ωστόσο:

Οι ΗΠΑ ήταν το μεγαλύτερο λιμάνι εισαγωγής αυτοκινήτων το 2024 (19% των παγκόσμιων εισαγωγών), ο κορεσμός της αγοράς PCTC και το μεγάλο orderbook μετά την άνοδο των EVs καθιστούν απίθανες νέες παραγγελίες, παρά τα κίνητρα.

Ο αναλυτής της Intermodal σχολιάζει: “Οι επιπτώσεις των προτεινόμενων τελών διαφέρουν ανά τομέα, με τις πιο άμεσες συνέπειες να διαφαίνονται στους τομείς της containership και PCTC ναυτιλίας. Η περίοδος των 180 ημερών μέχρι την εφαρμογή και η ανοιχτή διαδικασία ακρόασης στις 19 Μαΐου δίνουν χώρο για πιθανές τροποποιήσεις ή διαπραγματεύσεις”.

Διαβάστε ακόμη 

Φρένο στις αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων – Καμία επιβάρυνση για το επιβατικό κοινό (πίνακες)

ΔΕΗ: Στα 13,6 λεπτά/kWh το πράσινο τιμολόγιο τον Μάιο

McDonald’s: Ισχυρή πτώση 3,6% στις πωλήσεις στις ΗΠΑ – Χαμηλό 4ετίας, μειωμένη κατανάλωση

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα