Η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, απηύθυνε μία υψηλής σημασίας ομιλία στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, αναδεικνύοντας τη ζωτική σημασία της ναυτιλίας και την επιτακτική ανάγκη για παγκόσμια συνεργασία στην ενίσχυση της θαλάσσιας ασφάλειας. Η παρέμβασή της κινήθηκε σε τέσσερις βασικούς άξονες:

Οικονομική και κοινωνική σημασία της ναυτιλίας

Τόνισε πως η ναυτιλία αποτελεί “αθόρυβο προστάτη” της παγκόσμιας ευημερίας, μεταφέροντας το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, υποστηρίζοντας τη διανομή βασικών αγαθών και επικοινωνιακών υποδομών, με την Ελλάδα στην ηγετική θέση του παγκόσμιου στόλου.

Ανθεκτικότητα σε κρίσεις και συμβολή σε ανθρωπιστικές αποστολές
Ανέδειξε τη συμβολή της ναυτιλίας σε περιόδους κρίσεων, όπως η πανδημία ή η μεταναστευτική κρίση, επισημαίνοντας τις ανθρώπινες θυσίες των ναυτικών και την αδυναμία του συστήματος να τους στηρίξει επαρκώς.
Απειλές και προκλήσεις στη θαλάσσια ασφάλεια

Περιέγραψε με ρεαλισμό τη νέα εποχή κινδύνων: πειρατεία, γεωπολιτικά χτυπήματα, εγκληματικότητα, και κυβερνοεπιθέσεις – τονίζοντας πως η ναυτιλία στοχοποιείται άδικα και λειτουργεί κάτω από συνεχή απειλή.
Έκκληση για διεθνή δέσμευση και συνεργασία
Προέτρεψε σε παγκόσμια σύμπραξη υπό την αιγίδα του ΟΗΕ, ενσωματώνοντας τη φωνή της ναυτιλίας στις αποφάσεις και μεταβαίνοντας από την αντίδραση στην πρόληψη.

Ο πλήρης λόγος της Μελίνας Τραυλού στον ΟΗΕ

Είναι τιμή και προνόμιο να βρίσκομαι σήμερα εδώ, στην καρδιά της παγκόσμιας ειρήνης και ασφάλειας, για να μιλήσω για ένα ζήτημα που υπερβαίνει σύνορα και ενώνει τα κοινά μας συμφέροντα: την ασφάλεια στη θάλασσα.
Εκφράζω τη βαθιά μου ευγνωμοσύνη προς την ελληνική κυβέρνηση και τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για την ανάδειξη της σημασίας αυτού του θέματος.

1)     Ηγετικός ρόλος της Ελλάδας

Η Ελλάδα είναι ένα έθνος θαλασσινό, στην ταυτότητα και στην ιστορία. Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί το 20% της παγκόσμιας και το 61% της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής δύναμης. Αυτό δεν είναι μόνο εθνική υπερηφάνεια· είναι απόδειξη του διαχρονικού ελληνικού αποτυπώματος στην αριστεία της ναυτιλίας.

2)     Η παγκόσμια σημασία της ναυτιλίας

Η ασφάλεια των θαλασσών μας αφορά όλους. Είναι ένα κρίσιμο, αλλά συχνά παραμελημένο ζήτημα. Οι θάλασσες δεν είναι απλά σύνορα· είναι η αρτηρία του παγκόσμιου εμπορίου και της σταθερότητας.

3) Ναυτιλία και καθημερινή ζωή

110.000 πλοία διακινούν το 90% του παγκόσμιου εμπορίου. Περισσότεροι από 12 δισεκατομμύρια τόνοι αγαθών μεταφέρονται κάθε χρόνο – τρόφιμα, φάρμακα, ενέργεια, πρώτες ύλες.
Ακόμα και τα 1,3 εκατομμύρια χιλιόμετρα καλωδίων επικοινωνίας και ηλεκτροδότησης, πλοία τα έχουν τοποθετήσει.

4) Οι ναυτικοί στο επίκεντρο της παγκόσμιας λειτουργίας

Στην καρδιά της βιομηχανίας μας στέκονται σχεδόν 2 εκατομμύρια ναυτικοί. Χωρίς αυτούς, ο κόσμος μας κυριολεκτικά θα κατέρρεε μέσα σε 90 ημέρες.

5) Η συμβολή της ναυτιλίας σε παγκόσμιες κρίσεις

Η ναυτιλία είναι κάτι περισσότερο από μέσο εμπορίου· είναι αθόρυβος προστάτης της παγκόσμιας ευημερίας.
Στην πανδημία, όταν όλα σταμάτησαν, εμείς κρατήσαμε τις αλυσίδες εφοδιασμού ζωντανές. Όμως, οι ναυτικοί μας απομονώθηκαν και στερήθηκαν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα, όπως η ιατρική περίθαλψη.

6) Ο ρόλος  σε ανθρωπιστικές αποστολές

Σε ανθρωπιστικές κρίσεις, όπως η μετανάστευση, συμμετέχουμε σε διασώσεις. Όμως, τα εμπορικά πλοία δεν είναι ούτε σχεδιασμένα ούτε εξοπλισμένα για τέτοιες αποστολές. Κάνουμε το καθήκον μας, αλλά τα κράτη πρέπει να αναλάβουν τη δική τους ευθύνη.

7) Οι νέες απειλές: από την πειρατεία στην κυβερνοασφάλεια

Σήμερα, οι κίνδυνοι δεν είναι μόνο οι θάλασσες. Η ναυτιλία οπλοποιείται – οικονομικά, πολιτικά και φυσικά.
Η πειρατεία επιστρέφει, με 116 περιστατικά το 2024 – αύξηση 50%. Εμπορικά πλοία πλήττονται από στρατιωτικά όπλα. Μέλη πληρωμάτων σκοτώνονται, καταλήγουν όμηροι.
Ναρκωτικά, όπλα, άνθρωποι διακινούνται από εγκληματικά δίκτυα. Και τώρα, η νέα απειλή: οι κυβερνοεπιθέσεις.

8) Τεχνολογία και απειλές ακριβείας

Η τεχνητή νοημοσύνη και η ψηφιακή παρακολούθηση κάνουν τα πλοία ευάλωτους στόχους. Μια μόνο επίθεση μπορεί να φέρει καταστροφή.

9) Οι προσπάθειες της ναυτιλίας για αυτοπροστασία

Παρόλα αυτά, εμείς συνεχίζουμε. Ανανεώνουμε συνεχώς τις πρακτικές ασφαλείας, συνεργαζόμαστε με ναυτικές δυνάμεις, υιοθετούμε μέτρα προστασίας – ακόμα και οπλισμένους φρουρούς.

10) Δεν μπορούμε να είμαστε μόνοι μας

Όμως, δεν μπορούμε και δεν πρέπει να επωμιζόμαστε το βάρος μόνοι μας. Η ανθεκτικότητά μας δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένη. Πρέπει να διασφαλίζεται.

11) Έκκληση για διεθνή συνεργασία και πρόληψη

Χρειαζόμαστε παγκόσμια δέσμευση. Χρειαζόμαστε συνοχή, ολοκληρωμένη διακυβέρνηση θαλάσσιας ασφάλειας, με συμμετοχή της ναυτιλιακής κοινότητας.
Πρέπει να περάσουμε από την αντίδραση στην πρόληψη. Από τη διαχείριση κρίσεων στην ετοιμότητα.

12)  Η έννοια της «συνέργειες »

Θα χρησιμοποιούσα την ελληνική λέξη “συνέργια” για να περιγράψω την κατεύθυνση που πρέπει να ακολουθήσουμε. Δεν μπορούμε να πετύχουμε χωρίς ενότητα.

13) Στήριξη στο όραμα του ΟΗΕ

Αναγνωρίζουμε και χειροκροτούμε τη σταθερή στάση του ΟΗΕ για την αλληλεγγύη. Επαινούμε προσωπικά τον Γενικό Γραμματέα, Αντόνιο Γκουτέρες. Όλοι μας πρέπει να ενσαρκώσουμε το πνεύμα των Ηνωμένων Εθνών – όχι απλώς με λόγια, αλλά με σκοπό.

14) Καταληκτική έκκληση: Οι θάλασσες πρέπει να μείνουν ανοιχτές

Πρέπει να υπερασπιστούμε συλλογικά την ελευθερία της ναυσιπλοΐας, ως κοινή ευθύνη και θεμέλιο ειρήνης και ανθρωπιάς. Οι θάλασσες πρέπει να παραμείνουν ανοιχτές.»

Διαβάστε ακόμη

Το Empire Wind προχωρά: Τι σημαίνει η απόφαση Τραμπ για την υπεράκτια αιολική ενέργεια

Πλήρης σύνταξη πριν τα 62: Οι ασφαλισμένοι με 25ετία που αποχωρούν νωρίτερα

Επιδότηση ρεύματος: Συνεχίζονται οι αιτήσεις από τις επιχειρήσεις

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα