Ο κλάδος της κρουαζιέρας βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε μια εντυπωσιακή φάση ανανέωσης και ανάπτυξης. Από τη μία πλευρά, οι υπηρεσίες αναβαθμίζονται συνεχώς και η εμπειρία των επιβατών γίνεται πιο εξατομικευμένη και πολυτελής, ενώ από την άλλη επενδύονται τεράστια κεφάλαια στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των πλοίων.

Ο Θεόδωρος Κόντες, επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) και διευθυντής της Majestic International Cruises INC, μιλάει για τη μετάβαση της βιομηχανίας στην επόμενη μέρα.

Αναλύει:

  • Την εντυπωσιακή αύξηση των υπερπολυτελών πλοίων και super yachts, που από το 2011 έως σήμερα έχουν τριπλασιαστεί.
  • Τις νέες εξερευνητικές κρουαζιέρες σε περιοχές όπως η Ανταρκτική, η Αρκτική, η Ισλανδία αλλά και η Ελλάδα, που καθιερώνεται ως κορυφαίος προορισμός.
  • Την είσοδο μεγάλων ονομάτων όπως η Ritz-Carlton, η MSC και η Explora Journeys στη luxury αγορά.
  • Τη στροφή της ναυτιλίας προς τα φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα και τις τεχνολογίες σχεδόν μηδενικών ρύπων.

Η κρουαζιέρα δεν είναι πια μόνο ταξίδι. Είναι μια εμπειρία υψηλής ποιότητας, σε πλοία που συνδυάζουν την άνεση, τη μοναδικότητα και την περιβαλλοντική υπευθυνότητα.

-Πώς βλέπετε τη γενικότερη εξέλιξη του κλάδου της κρουαζιέρας;

Θα έλεγα ότι ζούμε μια περίοδο μεταμόρφωσης. Η κρουαζιέρα εξελίσσεται συνεχώς, προσφέροντας καλύτερες υπηρεσίες και αναβαθμισμένες εμπειρίες. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή είναι η άνοδος των υπερπολυτελών πλοίων και των super yachts, τα οποία κερδίζουν ολοένα περισσότερο έδαφος. Μιλάμε για πλοία που φιλοξενούν έναν σχετικά περιορισμένο αριθμό επισκεπτών, από 300 έως 500 άτομα, ενώ κάποια φτάνουν και τους 1.000 επιβάτες. Αυτό σημαίνει πιο προσωποποιημένες υπηρεσίες, υψηλότερη ποιότητα φιλοξενίας και μια πιο «ιδιωτική» εμπειρία ταξιδιού.

-Ποιες είναι οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες και προορισμοί γι’ αυτά τα πλοία;

Οι μικρότερου μεγέθους μονάδες έχουν στραφεί σε έναν πιο εξερευνητικό χαρακτήρα. Μιλάμε για κρουαζιέρες που φτάνουν μέχρι την Ανταρκτική και την Αρκτική, περιοχές ιδιαίτερης φυσικής ομορφιάς αλλά και πρόκλησης. Επίσης, η Ισλανδία και φυσικά η Ελλάδα βρίσκονται στο επίκεντρο. Η χώρα μας έχει το πλεονέκτημα της πολυνησίας και μοναδικών προορισμών, κάτι που την καθιστά ιδανική για luxury και boutique κρουαζιέρες. Κάθε χρόνο βλέπουμε να αυξάνεται ο αριθμός αυτών των πλοίων που προσεγγίζουν τα ελληνικά λιμάνια.

-Υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που αποτυπώνουν αυτή την ανάπτυξη;

Βεβαίως. Από το 2011 μέχρι σήμερα ο αριθμός των υπερπολυτελών πλοίων έχει τριπλασιαστεί. Ξεπερνούν πλέον τα 100, με περίπου 36.000 διαθέσιμες κλίνες. Οι εκτιμήσεις μάλιστα δείχνουν ότι έως το 2030 ο στόλος θα ξεπεράσει τα 158 πλοία. Αυτό από μόνο του δείχνει τη δυναμική που έχει αποκτήσει το συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς.

-Ποιες είναι οι εταιρείες που ξεχωρίζουν σε αυτόν τον τομέα;

Στον χώρο της πολυτελούς κρουαζιέρας βλέπουμε μεγάλα και ιστορικά ονόματα. Η Ritz-Carlton Yacht Collection, η Mystic Cruises, η Swan Hellenic, η Scenic Cruises, η Sea Dream, η Ponant, η Windstar, η Seabourn, η Silversea, η Crystal, αλλά και η Orient Express Silenseas έχουν ήδη επενδύσει δυναμικά. Παράλληλα, νέοι παίκτες εισέρχονται στην αγορά, όπως η MSC με πλοία μεσαίου μεγέθους, περίπου 1.000 επιβατών, και η Explora Journeys, που προγραμματίζει έξι luxury cruisers. Ολες αυτές οι εταιρείες διαφοροποιούνται όχι μόνο στην πολυτέλεια, αλλά και στη δέσμευσή τους για περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

-Αναφερθήκατε στο περιβάλλον. Πόσο σημαντικό είναι αυτό το ζήτημα για την κρουαζιέρα σήμερα;

Είναι κομβικής σημασίας. Τα νέα πλοία δεν επικεντρώνονται μόνο στη διακόσμηση και τις υπηρεσίες, αλλά έχουν επενδύσει τεράστια κεφάλαια σε τεχνολογίες που μειώνουν δραστικά το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Χρησιμοποιούν εναλλακτικούς τύπους καυσίμων και ειδικές τεχνικές λύσεις που μειώνουν τις εκπομπές ρύπων σχεδόν στο μηδέν. Είναι μια στρατηγική που δεν βελτιώνει μόνο την εικόνα της βιομηχανίας, αλλά ανταποκρίνεται και στις νέες απαιτήσεις της κοινωνίας και των διεθνών κανονισμών.

-Πόσο επηρεάζει η Ελλάδα αυτήν την παγκόσμια τάση;

Η Ελλάδα παίζει καθοριστικό ρόλο. Η πολυνησία, οι εναλλαγές τοπίου και η μοναδικότητα των προορισμών μας καθιστούν τη χώρα έναν φυσικό προορισμό για luxury και εξερευνητικές κρουαζιέρες. Επιπλέον, υπάρχει διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον από τις εταιρείες να επενδύσουν στη Μεσόγειο – και ιδιαίτερα στην Ελλάδα. Αν καταφέρουμε να βελτιώσουμε τις λιμενικές υποδομές μας και να ανταποκριθούμε στις σύγχρονες περιβαλλοντικές απαιτήσεις, θα δούμε ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη.

-Ποια είναι η σημασία του Πειραιά για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα;

Ο Πειραιάς είναι το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και το σημαντικότερο σημείο αναφοράς για την κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο. Είναι το home port για πολλές εταιρείες, δηλαδή το λιμάνι απ’ όπου ξεκινά και καταλήγει η κρουαζιέρα. Αυτό σημαίνει ότι οι επιβάτες διανυκτερεύουν στην Αθήνα, χρησιμοποιούν ξενοδοχεία, εστιατόρια, αεροδρόμια και ενισχύουν σημαντικά την τοπική οικονομία. Επιπλέον, ο Πειραιάς έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί τα μεγαλύτερα πλοία του κόσμου, κάτι που τον κατατάσσει σε στρατηγικό κόμβο.

-Και το Λαύριο;

Το Λαύριο είναι το λιμάνι που εξελίσσεται, ιδιαίτερα για να εξυπηρετεί την κρουαζιέρα, συμπεριλαμβανομένου και του homeporting. Το Λαύριο είναι το λιμάνι που ανταγωνίζεται το λιμάνι του Πειραιά μέχρι ορισμένου μεγέθους πλοία. Οι εταιρείες δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον λόγω του σημείου που βρίσκεται, ειδικά εταιρείες πλοίων που εκτελούν κρουαζιέρες στο Αιγαίο, στα Δωδεκάνησα κ.λπ. μειώνοντας τις σχετικές αποστάσεις, με αποτέλεσμα να υπάρχουν αντίστοιχα οικονομικά οφέλη για τις εταιρείες αυτές. Ενα επιπλέον πλεονέκτημα είναι και η σχετικά μικρή απόσταση του Λαυρίου από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

-Ποια είναι η εικόνα στα άλλα ελληνικά λιμάνια;

Εκτός από τον Πειραιά, υπάρχουν αρκετά λιμάνια που παίζουν σημαντικό ρόλο. Η Σαντορίνη και η Μύκονος είναι προορισμοί με τεράστια ζήτηση, αν και εκεί οι υποδομές δεν είναι πάντα αντάξιες του όγκου των επισκεπτών. Η Κέρκυρα, το Κατάκολο, η Ρόδος, το Ηράκλειο, η Πάτρα και πιο πρόσφατα ο Βόλος και η Θεσσαλονίκη κερδίζουν επίσης έδαφος. Ορισμένα λιμάνια λειτουργούν κυρίως ως transit ports, δηλαδή προορισμοί ενδιάμεσης στάσης, ενώ λίγα έχουν τις προδιαγραφές για home porting, που είναι και το πιο κερδοφόρο για την τοπική κοινωνία.
-Ποιοι είναι οι αριθμοί για τους επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται την Ελλάδα;

Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει μια εντυπωσιακή αύξηση. Προ πανδημίας, η Ελλάδα ξεπερνούσε τα 5 εκατομμύρια επισκέπτες κρουαζιέρας ετησίως. Μετά το 2021, με την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, οι αριθμοί ανέκαμψαν ταχύτατα. Το 2023 καταγράφηκαν πάνω από 4,5 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ το 2024 αναμένεται να ξεπεράσουν ξανά τα 5 εκατομμύρια. Ο Πειραιάς μόνος του υποδέχεται πάνω από 1,5 εκατομμύριο επισκέπτες ετησίως, ενώ Σαντορίνη και Μύκονος καταγράφουν επίσης πολύ υψηλούς αριθμούς.

-Υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης στον αριθμό των επιβατών;

Σίγουρα. Η τάση δείχνει ανοδική. Με την αύξηση των υπερπολυτελών πλοίων και την είσοδο νέων εταιρειών στην αγορά, η Ελλάδα μπορεί να προσελκύσει ακόμα περισσότερους επιβάτες, εφόσον βελτιώσει τις υποδομές της. Η χώρα έχει τη δυνατότητα να φτάσει τα 6 ή ακόμα και τα 7 εκατομμύρια επισκέπτες ετησίως την επόμενη δεκαετία. Αυτό, όμως, πρέπει να γίνει με σωστή διαχείριση ώστε να προστατευτούν οι προορισμοί από την υπερτουριστικοποίηση και να διατηρηθεί η αυθεντικότητα που αναζητούν οι ταξιδιώτες.

-Πώς συγκρίνεται η Ελλάδα με άλλες χώρες της Μεσογείου;

Η Ελλάδα βρίσκεται σταθερά μέσα στους τρεις κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας της Μεσογείου, μαζί με την Ιταλία και την Ισπανία. Το πλεονέκτημά μας είναι η πολυνησία και η ποικιλία προορισμών. Ενα κρουαζιερόπλοιο μπορεί μέσα σε μία εβδομάδα να επισκεφθεί πέντε διαφορετικά νησιά, κάτι που δεν συμβαίνει εύκολα σε άλλες χώρες. Ωστόσο, σε επίπεδο λιμενικών υποδομών υστερούμε σε σχέση με Ιταλία και Ισπανία, οι οποίες έχουν επενδύσει πιο συστηματικά σε σύγχρονα terminal και πράσινες τεχνολογίες.

-Ποιο είναι το μήνυμα που θα στέλνατε για το μέλλον της κρουαζιέρας στην Ελλάδα;

Το μήνυμα είναι σαφές: η Ελλάδα έχει όλα τα εχέγγυα για να είναι πρωταγωνίστρια στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας. Ο Πειραιάς είναι ο φυσικός μας κόμβος, αλλά πρέπει να επενδύσουμε και στα υπόλοιπα λιμάνια, ώστε να έχουμε ένα δίκτυο σύγχρονων και φιλικών προς το περιβάλλον εγκαταστάσεων. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο θα αυξηθεί ο αριθμός των επιβατών, αλλά θα ενισχυθεί και η ποιότητα της εμπειρίας τους – και αυτό είναι που μετράει περισσότερο.

-Ποια είναι η εικόνα που θα έχει η κρουαζιέρα το 2030;

Θα μιλάμε για μια κρουαζιέρα πολύ πιο εξειδικευμένη. Τα μεγάλα πλοία θα συνεχίσουν να υπάρχουν, αλλά το βάρος πέφτει στα υπερπολυτελή, στα μικρότερα και πιο ευέλικτα πλοία. Θα βλέπουμε περισσότερες εξερευνητικές διαδρομές, πιο προσωποποιημένες εμπειρίες και αυστηρότερη περιβαλλοντική πολιτική. Το 2030, η κρουαζιέρα θα είναι ταυτόσημη με την έννοια της βιώσιμης πολυτέλειας.

Διαβάστε ακόμη 

Από Σύρο μέχρι Χαλάνδρι: Τα «φιλέτα» της ΑΑΔΕ βγαίνουν σε πλειστηριασμό

Πληροφορική: Η «κούρσα» για τα ψηφιακά έργα και το ανεκτέλεστο-μαμούθ των 2,5 δισ. ευρώ

Μητσοτάκης: Ψευδείς οι φήμες για γενικευμένη επιβολή της 13ωρης εργασίας – Ο νέος νόμος ωφελεί τους εργαζόμενους

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα