Η ναυτιλία είναι βιομηχανία με έντονα αντανακλαστικά αλλά και με ευελιξία προσαρμογής στους «μαύρους κύκνους» που την πλήττουν δηλαδή απρόσμενα γεγονότα και καταστάσεις που αλλάζουν όλο το πλαίσιο λειτουργίας της, όπως συνέβη με την πανδημία.

Την περιγραφή των όσων συνέβησαν και επηρέασαν τη ναυτιλιακή βιομηχανία αλλά και τα μελλούμενα αποτύπωσε με ευκρίνεια και καθαρή σκέψη ο Κώστας Βλάχος, COO της Latsco Marine Management Inc του Ομίλου Λάτση.

Στέλεχος με τεράστια εμπειρία σε θέματα ναυτιλίας επεσήμανε, προσφάτως στη διάρκεια webinar:

«Στην εταιρεία μας, Latsco Marine Managent αντιμετωπίσαμε τις υφιστάμενες προκλήσεις με ρεαλισμό και πλήρη συνείδηση του ότι πρέπει να υποδεχτούμε αυτή τη μεταμόρφωση που επιδέχεται η ναυτιλία, καθώς και να εδραιώσουμε τον όρο resilience-ευελιξία στην ναυτιλία. Εμείς ως εταιρεία δώσαμε ιδιαίτερη βαρύτητα στον ανθρώπινο παράγοντα. Μας δόθηκε η ευκαιρία μέσω των δυσκολιών να επικεντρωθούμε στον άνθρωπο και να σκεφτούμε ότι η προτεραιότητά μας πρέπει να είναι ο άνθρωπος πάνω στο πλοίο.

Δημιουργήσαμε προγράμματα οικονομικής ενίσχυσης για τους ανθρώπους που βρίσκονται πάνω στα πλοία, ανταμείβοντας τους για την παραμονή τους στα πλοία για πάνω από 8-9 μήνες λόγω της αδυναμίας αλλαγής πληρωμάτων. Παράλληλα προσφέραμε βοήθεια και στο προσωπικό ξηράς προκειμένου οι άνθρωποι να είναι σίγουροι, ότι μία εταιρεία είναι στο πλευρό τους σε αυτές τις δύσκολες στιγμές»

Για την τηλεργασία επεσήμανε:

«Η πανδημία μας ανάγκασε να αλλάξουμε τελείως το management της εταιρείας μας. Η τηλεργασία έγινε κάτι καθημερινό και πραγματοποιήθηκε με την εγκατάσταση νέου λογισμικού από τις εταιρείες. Παράλληλα κι εμείς υιοθετήσαμε τις επιθεωρήσεις εξ αποστάσεως, αλλάζοντας τα records που κρατούν οι αρχιμηχανικοί κι οι αρχικαπετάνιοι.

Επίσης, εισάγαμε νέες μεθόδους monitoring με ειδικές κάμερες, ούτως ώστε να δώσουμε τη δυνατότητα στους ναυτικούς υπό τη δική μας καθοδήγηση να διεκπεραιώσουν αυτές τις διαδικασίες που δε θα ήταν δυνατές λόγω των αποκλεισμών των λιμανιών».

Ο Κώστας Βλάχος εστίασε στις νέες ευκαιρίες που δημιουργούνται από τις αλλαγές που επήλθαν λόγω πανδημίας στον τρόπο εργασίας αλλά και διαχείρισης μίας εταιρείας:

«Όλα αυτά έχουν δημιουργήσει κι ευκαιρίες. Αρχικώς έχει μειωθεί ο χρόνος ενασχόλησης και παράλληλα προσπαθούμε τώρα που μας δίνεται η ευκαιρία να εφαρμόσουμε πράγματα που δεν εφαρμόζαμε στο παρελθόν.

Προσπαθήσαμε να αναπροσαρμόσουμε τα λεγόμενα ship-shore safety check lists έτσι ώστε να μη χρειάζεται να γίνεται επίσκεψη στο πλοίο και να γίνεται αντικατάσταση δεδομένων μεταξύ πλοίου και γραφείου. Έτσι αφενός μεν ελαττώνουμε το χρόνο εργασίας των ανθρώπων μας και αφετέρου ελαχιστοποιούμε τον κίνδυνο που θα μπορούσε να προέλθει εξαιτίας της επίσκεψης ανθρώπων από λιμάνια ή από περιοχές υψηλού κινδύνου λόγω Covid-19.

Αυτό σημαίνει ότι στο μέλλον θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας που θα ελαττώσουν το χρόνο ενασχόλησης των ανθρώπων μας με τα προαναφερθέντα ζητήματα, κάτι που θα μειώσει τα επίπεδα κούρασης τους και θα ωφελήσει τις εταιρείες παρουσιάζοντας νέες ευκαιρίες και προοπτικές. Πραγματικά αγκαλιάσαμε σε πολλές περιπτώσεις το transformation και επαναλαμβάνω ότι αυτό ήταν κάτι που για να πραγματοποιηθεί στο παρελθόν θα χρειαζόταν χρόνο, αλλά πλέον λόγω των συνθηκών αναγκαστήκαμε να κινηθούμε πολύ γρήγορα. Επομένως αντιμετωπίζουμε την πρόκληση αυτή με ρεαλισμό και βλέπουμε ότι θα επέλθουν στο process management και στον ανθρώπινο παράγοντα, πολλές αλλαγές προς το καλύτερο».

Για το τι θα αφήσει πίσω του το πρώτο κύμα της πανδημίας δήλωσε:

«Η διάρκεια της κρίσης και ο τρόπος που τα έθνη θα αντιδράσουν σε αυτή, είναι ο άγνωστοι παράγοντες αυτή τη στιγμή που δε μας επιτρέπουν να έχουμε καθαρή εικόνα για το μέλλον. Το σίγουρο όμως είναι ότι αυτή η πανδημία θα επηρεάσει είτε θετικά είτε αρνητικά τρεις τομείς:

– Θα επηρεαστούν τα operational conditions της ναυτιλίας. Ήδη οι νηογνώμονες και δη ο Lloyd’s άρχισαν ήδη να μιλάνε για ελάττωση των επιθεωρήσεων υπό την ομπρέλα του IMO. Θα γίνει αλλαγή δηλαδή των ετήσιων επιθεωρήσεων με επεξεργασία δεδομένων έτσι ώστε να μη χρειάζεται η ετήσια επιθεώρηση.

– Ασφαλώς το trading και το operational profile των πλοίων θα επηρεαστεί ανάλογα με τις αντιδράσεις των εθνών και τι θα κάνουν με την επιβολή δασμών ή ταριφών και τι θα κάνουν με τις εταιρείες που έχουν εγκαταστήσει σε διάφορα ανατολικά μέρη.

– Το τρίτο κομμάτι που αδιαμφισβήτητα θα επηρεαστεί, είναι ο άνθρωπος.