© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Ο κ. Κωστής Φραγκούλης, ο πρώτος μη Αμερικανός πρόεδρος στην ιστορία του International Propeller Club, αναλαμβάνει την ηγεσία ενός οργανισμού-θεσμού για τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα φέρνοντας μαζί του την εμπειρία και το κύρος της ελληνικής ναυτιλίας. Με διαδρομή 25 ετών στο Propeller και πολυετή παρουσία στον Πειραιά, επιδιώκει να οδηγήσει τον οργανισμό στη νέα εκατονταετία με ανανεωμένο προσανατολισμό και ισχυρότερη διεθνή ταυτότητα.
Σε μια περίοδο όπου η ναυτιλία και η ναυπηγική επανέρχονται στο παγκόσμιο προσκήνιο, ο κ. Φραγκούλης θέτει ως προτεραιότητες το rebranding, την ανάπτυξη του δικτύου και την ενίσχυση των δεσμών με τα μέλη σε Ευρώπη, Αφρική και Αμερική. Παράλληλα, αναδεικνύει τον ρόλο του ελληνικού Propeller Club, που φέτος συμπληρώνει 90 χρόνια ζωής και τιμήθηκε ως «Club της Χρονιάς», επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του ελληνικού ναυτιλιακού cluster.
Επίσης, αναγνωρίζει τη σημασία της ελληνικής ναυτιλιακής εμπειρίας και του cluster του Πειραιά, τονίζοντας ότι η επιτυχία της Ελλάδας στον χώρο αποτελεί πρότυπο διεθνούς αναφοράς.
Με μετρημένο λόγο και δυναμισμό, ο νέος πρόεδρος βλέπει την εκλογή του ως ευκαιρία για περαιτέρω εξωστρέφεια και συνεργασία, ενώ υπογραμμίζει τη σημασία της συμμετοχής των νέων στη ναυτιλία μέσω δράσεων όπως το Student Port Πειραιά. «Η ναυτιλία χρειάζεται ανθρώπους με πάθος και ιδέες», αναφέρει σκιαγραφώντας ένα Propeller Club πιο ανοιχτό, σύγχρονο και διεθνές, που παραμένει πιστό στις αξίες και την παράδοσή του. Η παρουσία του στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία είναι έντονη με πορεία 35 ετών μέσα από την εταιρεία που ίδρυσε, τη Franman.
– Τι σημαίνει προσωπικά για εσάς αυτή η εκλογή σας ως ο πρώτος μη Αμερικανός πρόεδρος στην ιστορία του International Propeller Club;
Με την εκλογή μου ένιωσα χαρά, συγκίνηση αλλά και ευθύνη. Το Propeller είναι ένας οργανισμός που αγαπώ και με τον οποίο έχω δεθεί εδώ και περίπου 25 χρόνια, αρχικά ως μέλος, από το 2017 ως μέλος Δ.Σ. και από το 2019 ως πρόεδρος του Propeller Club Πειραιά, ενώ από το 2021 και ως αντιπρόεδρος του Διεθνούς. Στο Διεθνές υπηρέτησα τρεις αντιπροεδρίες: γ’, β’ και α’. Οταν ξεκίνησα την ενασχόλησή μου με τα κοινά δεν είχα στο μυαλό μου στόχους ή ατζέντα – το ένα έφερε το άλλο. Η πρώτη μου επαφή με το Club ήταν στα βραβεία AMVER, όπου, νεαρός τότε, είχα συνοδεύσει τον πατέρα μου και με είχε εντυπωσιάσει η παρουσία του πρέσβη των ΗΠΑ στη διαδικασία. Δεν μπορούσα να φανταστώ τότε πως κάποιες δεκαετίες αργότερα θα διοργάνωνα τα βραβεία AMVER σε συνεργασία με την αμερικανική πρεσβεία και την Ακτοφυλακή των Ηνωμένων Πολιτείων, δίνοντας εγώ βραβεία ως πρόεδρος του Propeller. Είναι αυτές οι εκπλήξεις της ζωής.
Το ότι έγινα ο πρώτος Ελληνας και μη Αμερικανός πρόεδρος στα 98 χρόνια ιστορίας του οργανισμού είναι βέβαια τιμητικό και μου έδωσε μεγάλη ικανοποίηση, αλλά αμέσως μετά ένιωσα και την ευθύνη της θέσης και της αποστολής. Είναι σίγουρα και μια αναγνώριση για τον ρόλο που έχει διαδραματίσει το ελληνικό Propeller, το εθνικό μας παράρτημα, που φέτος γιορτάζει 90 χρόνια ζωής και προσφοράς τόσο στον κλάδο όσο και στην κοινωνία. Στον Πειραιά γίνονται σημαντικά πράγματα.

– Πόσο σημαντική θεωρείτε την εκλογή σας για το ελληνικό ναυτιλιακό cluster;
Δεν ξέρω αν είναι σημαντική, αλλά θέλω να πιστεύω πως θα είναι θετική. Κάθε ουσιαστική ελληνική παρουσία σε διεθνή φόρα και οργανισμούς προσθέτει αξία στο ελληνικό ναυτιλιακό cluster. Δεν μπορώ να σκεφτώ διεθνή ναυτιλιακό οργανισμό που να μην έχει διατελέσει ή να μη διατελεί υπό την ηγεσία μιας Ελληνίδας ή ενός Ελληνα.
Από τη θέση του αντιπροέδρου του Διεθνούς τα τελευταία τέσσερα χρόνια είχα την ευκαιρία να συμμετάσχω σε συναντήσεις με διεθνείς ναυτιλιακούς φορείς, εντός και εκτός Αμερικής. Πάντα μου δινόταν η ευκαιρία να αναδεικνύω και ελληνικές θέσεις. Η ελληνική ναυτιλία πρωταγωνιστεί παγκοσμίως· είναι φυσικό να βρίσκεται στο επίκεντρο κάθε συζήτησης για το μέλλον του κλάδου.
– Ποιες προκλήσεις και ευκαιρίες βλέπετε στην ανάληψη της ηγεσίας ενός διεθνούς οργανισμού με ιστορία 98 χρόνων;
Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να προετοιμάσουμε τον οργανισμό για την επόμενη εκατονταετία, καθώς σε δύο χρόνια συμπληρώνουμε έναν αιώνα παρουσίας και δράσης. Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να γίνει ένα rebranding το οποίο θα μας προετοιμάσει για την επόμενη μέρα. Είναι κάτι που το χρειαζόμαστε. Το πρώτο Propeller Club ιδρύθηκε το 1922 στη Νέα Υόρκη και από το 1927, με έδρα τη Βιρτζίνια, αναπτύχθηκε ως διεθνές δίκτυο. Σήμερα, σε μια περίοδο όπου το σημερινό administration στην Αμερική επαναφέρει τη ναυτιλία και τη ναυπηγική στο προσκήνιο, το Propeller Club, με έδρα τη Ουάσινγκτον και παρουσία σε 40 λιμάνια των ΗΠΑ και άλλα τόσα στην Ευρώπη, έχει ιδιαίτερο ρόλο να διαδραματίσει – κομβικό, θα έλεγα. Δικό μου καθήκον είναι να ενισχύσουμε αυτή τη θέση με δημιουργικό και αποτελεσματικό τρόπο. Αυτή είναι ταυτόχρονα μια μεγάλη πρόκληση, αλλά και ευκαιρία.
Σημαντική πρόκληση είναι επίσης η περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου: η δημιουργία νέων παραρτημάτων και η επανένταξη ορισμένων διεθνών ports που σήμερα δεν είναι ενεργά. Παράλληλα, θέλω να καταφέρουμε να φέρουμε πιο κοντά τα μέλη μας και να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο την επικοινωνία και τη διάδραση μεταξύ τους.

– Ποιο είναι το όραμά σας για την αναβάθμιση του ρόλου και της αποστολής του International Propeller Club παγκοσμίως;
Οραματίζομαι ένα Propeller Club με ακόμη πιο διεθνή προσανατολισμό, πάντα με σεβασμό στις αμερικανικές του ρίζες και την ταυτότητά του. Από την αρχή, άλλωστε, ο οργανισμός ονομάστηκε The International Propeller Club of the United States, η διεθνής διάσταση ήταν πάντα στον πυρήνα του. Πριν από μερικά χρόνια αφαιρέσαμε το of the United States για να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στη διεθνή μας ταυτότητα. Δεν είναι κάτι που με βρήκε απολύτως σύμφωνο τότε, γιατί για μένα πάντα αυτό είναι και το ισχυρό μας χαρτί. Η κίνηση αυτή όμως είχε συμβολισμό. Θέλω να ενισχύσουμε τη φωνή μας, να αναπτύξουμε την παρουσία μας και να παίζουμε πάντα έναν ουσιαστικό ρόλο στον ναυτιλιακό κλάδο. Να αφήνουμε το στίγμα μας. Στόχος είναι ένας οργανισμός πιο ανοιχτός, συνεργατικός και σύγχρονος, χωρίς να χάσει τον χαρακτήρα και την παράδοσή του.
– Πιστεύετε ότι η εκλογή σας θα ενισχύσει τη διπλωματική και οικονομική θέση της Ελλάδας στον διεθνή ναυτιλιακό χώρο;
Η Ελλάδα είναι παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη και η παρουσία Ελλήνων σε διεθνείς θέσεις λειτουργεί ενισχυτικά. Για να μην υπάρξουν παρεξηγήσεις: δεν είμαστε θεσμικός φορέας. Είμαστε ο μεγαλύτερος οργανισμός δικτύωσης της παγκόσμιας ναυτιλίας – και αυτό έχει τη δική του αξία. Οι συχνές επαφές με το εξωτερικό και το διεθνές μας δίκτυο, όπως και οι συναντήσεις με σημαντικούς φορείς της βιομηχανίας μας, μπορούν να βοηθήσουν στον διάλογο και την αμοιβαία κατανόηση. Για παράδειγμα, ένας διαχρονικός ρόλος του International στην Αμερική είναι η ενημέρωση των νομοθετών, δηλαδή βουλευτών της Γερουσίας και του Κογκρέσου, για θέματα που αφορούν τον κλάδο. Οι Ελληνες αγαπάμε την πατρίδα μας και από οποιοδήποτε πόστο, σημαντικό ή λιγότερο σημαντικό, πάντα θα βρούμε τον τρόπο να βοηθήσουμε. Ας αφήσουμε όμως το αποτέλεσμα να το κρίνει ο χρόνος – προτιμώ τα έργα από τα λόγια.
– Τι μπορεί να μάθει η παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα από την ελληνική εμπειρία στο cluster του Πειραιά;
Από μια χώρα που ελέγχει το 20% του παγκόσμιου τονάζ και το 60% του ευρωπαϊκού μπορεί να μάθει πολλά. Το είπα και στο παγκόσμιο συνέδριό μας στη Λυών πριν από μερικές ημέρες. Η Ελλάδα διατηρεί τα ηνία στη ναυτιλία παγκοσμίως σχεδόν μισό αιώνα τώρα. Είναι κάτι που στη χώρα μας ο πολύς κόσμος δεν το γνωρίζει και πρέπει να το μάθει. Πίσω μας ακολουθούν νούμερο 2 η Κίνα και νούμερο 3 η Ιαπωνία.
Οι Ελληνες εφοπλιστές είναι cross traders· δεν μεταφέρουν το εμπόριο της χώρας τους, όπως κάνουν οι Κινέζοι και οι Ιάπωνες, μας επιλέγουν επειδή απλά είμαστε εξαιρετικά καλοί και ανταγωνιστικοί σε αυτό που κάνουμε. Και η ραχοκοκαλιά της ελληνικής ναυτιλίας είναι μικρομεσαίες ναυτιλιακές εταιρείες με 1-10 πλοία. Ολα αυτά λένε πολλά για μένα, αλλά παρατηρώ ότι στο εξωτερικό δεν μπορούν να αποκρυπτογραφήσουν το θαύμα της ναυτιλίας μας, σίγουρα όμως μαθαίνουν πολλά. Ενα παράδειγμα που γνωρίζω από τη δουλειά μου είναι το πώς πια τεχνικά τμήματα ξένων εταιρειών παρακολουθούν τι κάνουν τα αντίστοιχα ελληνικών εταιρειών σε νέες κατασκευές, κάτι που αποδεικνύει μια υπεροχή σε έναν τομέα από τον οποίο μαθαίνουν οι ξένοι από εμάς.
– Πώς μπορεί το ελληνικό ναυτιλιακό οικοσύστημα να αξιοποιήσει αυτή την ιστορική διάκριση για περαιτέρω ανάπτυξη;
Η εκλογή αυτή προσφέρει ευκαιρία εξωστρέφειας και διασύνδεσης – αυτό πρέπει να είναι το μήνυμα, χωρίς υπερβολές. Μέσα από το Propeller Club μπορούμε να ενισχύσουμε σχέσεις με clubs, μέλη και φορείς από άλλες ναυτιλιακές χώρες, να ανταλλάξουμε τεχνογνωσία και να αναδείξουμε καλές πρακτικές. Η δικτύωση, η συνεργασία και η προβολή επιτυχημένων παραδειγμάτων μπορούν να φέρουν νέες συνέργειες και ανάπτυξη. Εχουμε 8.000 μέλη παγκοσμίως.
Είναι επίσης σημαντική μια στενότερη ναυτιλιακή συνεργασία των ΗΠΑ με τον υπόλοιπο κόσμο, και βέβαια με την Ελλάδα. Τα Propeller Clubs εκτός Αμερικής ιστορικά προβάλλουν και προωθούν τις διμερείς σχέσεις της χώρας τους με τις ΗΠΑ· ο οργανισμός μας μπορεί να παίξει καθοριστικό, αλλά πάντα διακριτικό ρόλο σε αυτό. Στην Ελλάδα το εθνικό μας Club έχει παίξει και αυτό τον ρόλο του στο πολύ υψηλό επίπεδο των σχέσεων Ελλάδας – Αμερικής. Και συμβολικά μόνο να το δούμε, πόσους οργανισμούς γνωρίζετε στην Ελλάδα που για εννέα δεκαετίες, σε κάθε εκδήλωσή τους, στέκονται στο κεντρικό σημείο της αίθουσας οι δύο εθνικές μας σημαίες;
– Το Propeller Club Πειραιά βραβεύτηκε πρόσφατα ως «Club της Χρονιάς». Ποιοι παράγοντες πιστεύετε ότι οδήγησαν σε αυτή την αναγνώριση;
Βραβευτήκαμε στο παγκόσμιο συνέδριό μας στη Λυών στις 15 Οκτωβρίου – μια μεγάλη τιμή και η δεύτερη φορά μέσα σε τέσσερα χρόνια. Το Propeller Club Πειραιά εδρεύει στην καρδιά της μεγαλύτερης ναυτιλίας στον κόσμο και ένα μεγάλο cluster βοηθάει πολύ, αλλά η επιτυχία δεν οφείλεται μόνο σε αυτό. Οφείλεται και στη συλλογική προσπάθεια των κυβερνητών, στην ενεργό συμμετοχή των μελών και την εξωστρέφεια που καλλιεργούμε. Είμαστε το παλαιότερο Propeller εκτός Αμερικής και το μεγαλύτερο διεθνώς, με περίπου 1.100 ενεργά μέλη και 150 νέους στο Student Port, τους αυριανούς επαγγελματίες της ναυτιλίας. Δεν είναι όμως η ποσότητα, αλλά η ποιότητα των μελών μας που κάνει τον Πειραιά ξεχωριστό.
Και φυσικά το έργο που επιτελούμε. Το Club μας έχει αναπτύξει πλούσια φιλανθρωπική και κοινωνική δράση ενισχύοντας ιδρύματα και προσφέροντας υποτροφίες σε νέους που επιθυμούν να ενταχθούν στον χώρο της ναυτιλίας. Παράλληλα, διοργανώνουμε συστηματικά εκδηλώσεις και γεύματα εργασίας με προσκεκλημένους από την πολιτική, τη ναυτιλιακή και την επιχειρηματική κοινότητα, μέσα από τα οποία ανοίγουμε γόνιμο διάλογο για κρίσιμα ζητήματα του κλάδου. Ολα αυτά συνθέτουν ένα Club ζωντανό και δραστήριο, που ενώνει τη ναυτιλιακή κοινότητα του Πειραιά και συμβάλλει ενεργά στην πρόοδο και την εξωστρέφεια του κλάδου.
– Τι σημαίνει για εσάς η ενεργός συμμετοχή και διάκριση πολλών Ελλήνων στο διεθνές διοικητικό συμβούλιο του Propeller Club;
Με χαροποιεί ιδιαίτερα. Η ελληνική παρουσία στο διεθνές διοικητικό συμβούλιο είναι πλέον ισχυρή, με επτά μέλη και συμβούλους από τον Πειραιά. Δύο μέλη στη διοικούσα επιτροπή την καθιστά πολύ σημαντική. Θα ήθελα να κάνω ονομαστική αναφορά: η α’ αντιπρόεδρος Δωροθέα Ιωάννου, ο περιφερειακός αντιπρόεδρος Ακης Τσιριγκάκης, οι At Large Directors Δανάη Μπεζαντάκου, Λουκάς Μπαρμπαρής, Δάνος Τάντρος και ο Director Ex Officio Χρήστος Τιμαγένης αποτελούν μια δυνατή ομάδα. Οταν ασχολήθηκα πρώτη φορά με το διεθνές Propeller το 2021, θεώρησα αδιανόητο το ελληνικό Club να μην έχει την εκπροσώπηση Δ.Σ., αποτελούμενο από 35 μέλη και συμβούλους – απαραίτητο για τη διοίκηση ενός μεγάλου οργανισμού. Σήμερα έχουμε φωνή, ιδέες και ουσιαστική συμμετοχή – είναι τιμή για όλους μας.
– Υπάρχει κάποια στρατηγική για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των παραρτημάτων σε Ευρώπη, Αφρική και Αμερική;
Ναι, ήδη δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Οι 12 περιφερειακοί αντιπρόεδροι θα έχουν κομβικό ρόλο στη διασύνδεση των Clubs κάθε περιοχής. Θέλουμε καλύτερη επικοινωνία, περισσότερες κοινές δράσεις, ανταλλαγές γνώσης και περιφερειακές συναντήσεις που θα φέρνουν τα μέλη πιο κοντά. Η δύναμη του Propeller Club είναι το δίκτυό του – και αυτό το δίκτυο πρέπει να λειτουργεί ζωντανά, με ανοιχτή επικοινωνία και αμοιβαία υποστήριξη.
– Ποιοι ηγέτες ή πρότυπα σας εμπνέουν στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζετε τη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή;
Με εμπνέουν άνθρωποι που ηγούνται με όραμα, ακεραιότητα και σεμνότητα. Θαυμάζω όσους συνδύασαν την επιχειρηματική επιτυχία με το ήθος και έχτισαν σχέσεις εμπιστοσύνης και σεβασμού.
Η πραγματική ηγεσία δεν έχει να κάνει με τίτλους, αλλά με σταθερότητα, συνέπεια και αξίες. Αυτές οι αρχές με καθοδηγούν τόσο στο Propeller όσο και στη διαδρομή μου στη ναυτιλία μέσω της Franman.
– Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε στα νέα μέλη και τους νέους του ελληνικού και διεθνούς ναυτιλιακού χώρου;
Να συμμετέχουν, να τολμούν, να μαθαίνουν και να μοιράζονται. Η νέα γενιά είναι το μέλλον της ναυτιλίας και το Propeller Club θέλει να της δώσει φωνή και ευκαιρίες.
Μέσα από το Student Port του Πειραιά, που αριθμεί σήμερα, όπως προανέφερα, περισσότερα από 150 νεαρά μέλη, στηρίζουμε την επόμενη γενιά της ναυτιλίας με υποτροφίες, mentoring και προγράμματα γνωριμίας με την αγορά.
Η συμμετοχή προσφέρει εμπειρίες, δίκτυο, αυτοπεποίθηση και, πάνω απ’ όλα, την αίσθηση ότι ανήκεις σε μια μεγάλη διεθνή οικογένεια. Η ναυτιλία χρειάζεται φρέσκες ιδέες και ανθρώπους με πάθος· δικό μας χρέος είναι να τους ανοίγουμε τον δρόμο και να τους δίνουμε τα εφόδια να εξελιχθούν.
Διαβάστε ακόμη
Σαρωτικοί έλεγχοι σε παλιές επιδοτήσεις επενδυτικών σχεδίων
Ρολόι Patek Philippe δημοπρατήθηκε στη Γενεύη έναντι 15,2 εκατομμυρίων ευρώ (pics
Τι φέρνει το αμερικανικό LNG στην ΑΚΤOR
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.