Μπροστά στον κίνδυνο να χαθεί άλλη μια τουριστική σεζόν χωρίς ουσιαστικά οφέλη για την ελληνική οικονομία και τις τοπικές επιχειρήσεις, οι εκπρόσωποι των εταιρειών εφοδιασμού πλοίων απευθύνουν δραματική έκκληση στην πολιτεία για άμεση λύση στα πολυετή γραφειοκρατικά προβλήματα που εμποδίζουν την ομαλή προμήθεια πλοίων με ελληνικά προϊόντα.

Με επιστολή τους προς τον Διοικητή της ΑΑΔΕ κ. Γιώργο Πιτσιλή, την οποία κοινοποιούν στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών και άλλους αρμόδιους φορείς, οι εκπρόσωποι των εφοδιαστών ζητούν να επιλυθεί άμεσα ένα χρόνιο πρόβλημα που ταλανίζει τον κλάδο σχεδόν δύο δεκαετίες.

Το πρόβλημα ξεκινά από το 2007

Όπως εξηγούν, η δυσλειτουργία ξεκινά από το 2007 και οφείλεται στη στενή και υποκειμενική – όπως την χαρακτηρίζουν – ερμηνεία των τελωνειακών διατάξεων που αφορούν την απαλλαγή από δασμούς και φόρους στα προϊόντα που προορίζονται για εφοδιασμό πλοίων. Η ερμηνεία αυτή, που ακολουθείται μόνο στην Ελλάδα και όχι στα άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε., έχει ουσιαστικά αποκλείσει τις ελληνικές εφοδιαστικές επιχειρήσεις από την προμήθεια των πλοίων, αφήνοντας το πεδίο ανοιχτό σε ξένες εταιρείες.

Σύμφωνα με την επιστολή, οι ελληνικές εφοδιαστικές επιχειρήσεις δεν μπορούν να παραδίδουν προϊόντα με απαλλαγή σε πλοία όταν η αγορά και η κατανάλωση των προϊόντων γίνεται από τρίτες εταιρείες (εστιατόρια, μπαρ, καταστήματα duty free κ.ά.) που δραστηριοποιούνται εντός των πλοίων με τη νόμιμη άδεια του πλοιοκτήτη. Παρότι το τελωνειακό παραστατικό υπογράφεται από τον πλοίαρχο ή εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπο του πλοίου, οι ελληνικές αρχές δεν αναγνωρίζουν τη νομιμότητα της συναλλαγής αυτής ως βάση για απαλλαγή από δασμούς και φόρους.

Η Cruise Lines International Association (CLIA), η οποία εκπροσωπεί το 90% της παγκόσμιας κρουαζιέρας με 303 πλοία, συμφωνεί με τις ελληνικές εφοδιαστικές εταιρείες ότι τέτοια προβλήματα εμφανίζονται μόνο στην Ελλάδα. Όπως επισημαίνει η CLIA, οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν σαφή πολιτική προμήθειας τοπικών προϊόντων, αλλά η ελληνική γραφειοκρατία εμποδίζει την άμεση και ανταγωνιστική τροφοδοσία των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια. Έτσι, τα προϊόντα έρχονται από το εξωτερικό, αυξάνοντας το κόστος και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ενώ χάνονται τεράστιες ευκαιρίες για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Αιτήματα για άμεση παρέμβαση

Οι εκπρόσωποι του κλάδου εφοδιασμού ζητούν από την ΑΑΔΕ:

Να μπορούν τα ελληνικά προϊόντα να παραδίδονται με απαλλαγή στα πλοία για χρήση ή κατανάλωση όταν πληρούνται οι γενικοί όροι (δρομολόγιο, κόροι κ.λπ.).
Να επιτρέπεται η άμεση παράδοση και τιμολόγηση με απαλλαγή σε εταιρείες που εκμεταλλεύονται επί του πλοίου εστιατόρια, μπαρ, κομμωτήρια, καταστήματα duty free κ.λπ.
Να ανακληθεί η Εγκύκλιος Γ 110689 ΕΜΠ/23-2-2017, η οποία — όπως καταγγέλλουν — διαστρεβλώνει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο που ήδη είναι εναρμονισμένο με τις ευρωπαϊκές οδηγίες περί ΦΠΑ, ΕΦΚ και τελωνειακών απαλλαγών.
Η επιστολή τονίζει με έμφαση ότι η Ελλάδα είναι η τρίτη μεγαλύτερη χώρα προορισμού κρουαζιέρας στην Ευρώπη, με σχεδόν 8 εκατομμύρια επιβάτες το 2023 και πάνω από 130 κρουαζιερόπλοια να δραστηριοποιούνται ετησίως στα ελληνικά λιμάνια. Ειδικά στο λιμάνι του Πειραιά, το 70% των πλοίων ξεκινούν το ταξίδι τους από την Ελλάδα (homeporting), γεγονός που προσφέρει ιδανικές συνθήκες για την τροφοδοσία τους με ελληνικά προϊόντα. Παρ’ όλα αυτά, η Ελλάδα παραμένει ουραγός στη διεκδίκηση του μεριδίου αυτού, χάρη στα γραφειοκρατικά εμπόδια.

Ζητούν άμεση σύσκεψη με την ΑΑΔΕ

Τέλος, οι εκπρόσωποι του κλάδου ζητούν την άμεση σύγκληση σύσκεψης με τη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων και την ηγεσία της ΑΑΔΕ ώστε να βρεθεί οριστική λύση, χωρίς περιθώρια διαφορετικών ερμηνειών από υπαλλήλους.

«Η μεγάλη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη χώρα μας αποτελεί μοναδική ευκαιρία για την ελληνική οικονομία, αλλά δυστυχώς παραμένει ανεκμετάλλευτη εξαιτίας γραφειοκρατικών εμποδίων που δεν υπάρχουν σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα» καταλήγει η επιστολή.

Διαβάστε ακόμη

Σεμπάστιαν Σάντσεζ: Το «μανιφέστο» του Αργεντίνου νέου CEO της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας

Τι περιλαμβάνει το νέο 5άστερο project των 100 εκατ. ευρώ στη Ζάκυνθο από τον όμιλο Ξένου

Δεύτερη ζωή για ένα από τα πλέον εμβληματικά κτίρια στην παλιά πόλη της Κέρκυρας (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα