Με φόντο τις πρόσφατες εξελίξεις στον θαλάσσιο τουρισμό και την εφαρμογή του τέλους επιβατών κρουαζιέρας στην Ελλάδα, ο CEO της Celestyal, Κρις Θεοφιλίδης μιας εκ των σημαντικών εταιρειών του κλάδου, τοποθετείται ξεκάθαρα μιλώντας στο newmoney. Αναφέρεται στην ανάγκη ενίσχυσης των λιμενικών υποδομών, υπερασπίζεται τη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, αλλά παράλληλα κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την αιφνιδιαστική εφαρμογή του μέτρου χωρίς επαρκή διαβούλευση και προετοιμασία. Ιδιαίτερα επισημαίνει την υπέρμετρη επιβάρυνση στις οικογένειες, τα προβλήματα διπλής χρέωσης και τις δυσκολίες είσπραξης από τοπικούς πράκτορες. Το κάλεσμα είναι σαφές: σύνεση, διάλογος και στοχευμένη επανεπένδυση των εσόδων.
Κύριε Θεοφιλίδη, ποια είναι η θέση της Celestyal αναφορικά με το νέο τέλος κρουαζιέρας;
– Κατανοούμε την ανάγκη ενίσχυσης των λιμενικών υποδομών και στηρίζουμε κάθε προσπάθεια για βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη. Ο θαλάσσιος τουρισμός οφείλει να συμμετέχει ενεργά στη στήριξη των τοπικών κοινωνιών και των υποδομών που τον φιλοξενούν. Όμως, η εφαρμογή ενός τόσο σημαντικού μέτρου απαιτεί δύο βασικά στοιχεία: σαφή, έγκαιρη ενημέρωση και αναλογικότητα στην επιβάρυνση.
-Ποιος είναι ο βασικός σας προβληματισμός;
Ο κύριος προβληματισμός αφορά τον τρόπο και το timing της θεσμοθέτησης. Ενημερωθήκαμε για το μέτρο λιγότερο από έναν χρόνο πριν τεθεί σε ισχύ, τη στιγμή που ο προγραμματισμός για τη σεζόν του 2025 είχε ήδη ολοκληρωθεί. Αυτό δημιούργησε σύγχυση και πίεση, καθώς έπρεπε να ενσωματωθεί ένα σημαντικό κόστος εκ των υστέρων στην τιμή του προϊόντος.
-Υπάρχει διαφορά στον τρόπο που επηρεάζονται οι επιβάτες σας;
Ακριβώς. Η φύση των δρομολογίων μας, με πολλές προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια, και ιδιαίτερα στις σύντομες κρουαζιέρες, σημαίνει πως οι επιβάτες μας επιβαρύνονται δυσανάλογα. Σε μια τριήμερη κρουαζιέρα, το νέο τέλος μπορεί να φτάσει μέχρι και 55 ευρώ ανά επιβάτη. Για μια τετραμελή οικογένεια, αυτό μεταφράζεται σε 220 ευρώ – ένα κόστος που δεν είχε προβλεφθεί κατά την κράτηση.
– Υπάρχουν ασάφειες στην εφαρμογή του μέτρου;
Δυστυχώς, ναι. Το τέλος εφαρμόζεται καθολικά, ανεξαρτήτως ηλικίας, ακόμη και σε βρέφη. Επίσης, για επιβάτες που διαμένουν σε ξενοδοχεία πριν ή μετά την κρουαζιέρα, δεν είναι ξεκάθαρο αν θα πληρώσουν και τέλος διαμονής και τέλος κρουαζιέρας. Αυτά τα θέματα δημιουργούν απορίες και ρίσκο διπλής επιβάρυνσης, υπονομεύοντας την εμπειρία του επισκέπτη.
– Τι γίνεται με το πρακτικό κομμάτι της είσπραξης;
Εδώ υπάρχει ένα σοβαρό επιχειρησιακό πρόβλημα. Η ευθύνη για την είσπραξη του τέλους μεταφέρεται στους πράκτορες που μας εκπροσωπούν στα λιμάνια. Μιλάμε για μικρά, οικογενειακά γραφεία, που αδυνατούν να καλύψουν προκαταβολικά ποσά εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ. Αν δεν υπάρξει πρόνοια για έναν λογικό μηχανισμό, κινδυνεύει η διάλυση της τοπικής αγοράς και η συγκέντρωση της εκπροσώπησης σε λίγους μεγάλους παίκτες.
– Ποια είναι τελικά η πρότασή σας;
Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Η συμβολή της κρουαζιέρας στον βιώσιμο τουρισμό είναι θεμιτή και αναγκαία. Όμως, το μέτρο πρέπει να εφαρμοστεί με σύνεση και στρατηγική. Ένα σημαντικό μέρος των εσόδων πρέπει να επανεπενδύεται με διαφάνεια, για:
- την ενίσχυση των λιμενικών υποδομών,
- τη δημιουργία περιβαλλοντικών αντισταθμισμάτων,
- και την ουσιαστική προβολή της Ελλάδας ως προορισμού κρουαζιέρας, πέρα από τα καθιερωμένα στερεότυπα.
Μόνο έτσι θα διασφαλίσουμε τη βιωσιμότητα και ανταγωνιστικότητα του προϊόντος και του κλάδου συνολικά.
Διαβάστε ακόμη
Duarte Bello – CEO Ευρώπης της EDP: «Γιατί φεύγουμε από την Ελλάδα»
Helleniq Energy: Πλώρη για 1 δισ. EBITDA από ηλεκτρισμό και ανανεώσιμες πηγές έως το 2030
ESA Security: Σπάει το «φράγμα» των 100 εκατ. – Δικαστική διαμάχη με το υπ. Μετανάστευσης (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.