search icon

Ναυτιλία

Μαρί-Καρολίν Λοράν: «Αν η βιομηχανία της κρουαζιέρας εξαφανιστεί, η Ευρώπη θα έχει πρόβλημα»

Ολα όσα αποκαλύπτει η γενική διευθύντρια για την Ευρώπη της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA)  σε σχέση με τη συμβολή του κλάδου στην ευρωπαϊκή οικονομία

Με τα κρίσιμα θέματα της ενεργειακής μετάβασης, της πράσινης ατζέντας, του  μεταπανδημικού τοπίου και της λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας εν μέσω γεωπολιτικών προκλήσεων να κυριαρχούν στην καθημερινότητα, η Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) κινείται δυναμικά ώστε ο κλάδος, στον οποίο η Ελλάδα πρωταγωνιστεί ως προορισμός, να πετύχει την κεφαλαιοποίηση της επαναφοράς του σε πλήρη λειτουργία με τα μεγέθη του να επιστρέφουν στα προ πανδημίας επίπεδα.

Τον νέο χάρτη της κρουαζιέρας, με τη συμβολή της στην ευρωπαϊκή οικονομία να είναι πολύ μεγάλη, αποτύπωσε μιλώντας στο «business stοries» η Μαρί-Καρολίν Λοράν, γενική διευθύντρια της CLIA για την Ευρώπη, την οποία συναντήσαμε στην πρόσφατη επίσκεψή της στην Αθήνα. Η συζήτηση άρχισε με τα περιβαλλοντικά θέματα.

– Να αρχίσουμε από το φλέγον ζήτημα που απασχολεί τη ναυτιλία. Είναι βασικός σας στόχος η απανθρακοποίηση της κρουαζιέρας;

Ο κλάδος μας έχει δεσμευτεί στην επίτευξη του στόχου τής ανθρακικά ουδέτερης κρουαζιέρας έως το 2050. Δεν είναι απλώς ένας σημαντικός στόχος που πρέπει να πετύχουμε, αλλά η ίδια η προϋπόθεση για να συνεχίσουμε να δραστηριοποιούμαστε στην Ευρώπη. Παράλληλα, υπάρχει ο στόχος της Ε.Ε. για μείωση τουλάχιστον κατά 40% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.

– Υπάρχει το κατάλληλο νομοθετικό πλαίσιο;

Η κρουαζιέρα είναι ψυχαγωγική δραστηριότητα και πρέπει να είμαστε πρωτοπόροι σε αυτή την προσπάθεια. Χρειαζόμαστε, όμως, ένα σαφές νομοθετικό πλαίσιο για να ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις και την καινοτομία που θα απαιτηθούν ώστε ο κλάδος μας να επιτύχει τους στόχους της Ε.Ε. για το 2030 και τις φιλοδοξίες μας για το 2050.
Ναι μεν είμαστε ένα μικρό ποσοστό της ναυτιλιακής βιομηχανίας -μόλις το 1% του παγκόσμιου στόλου όλων των πλοίων-, όμως επενδύουμε τεράστια ποσά στην Ευρώπη και η συνεισφορά μας στην ευρωπαϊκή οικονομία είναι ιδιαίτερα σημαντική.

– Μπορείτε να μας δώσετε την εικόνα με αριθμούς;

Το 93% των νέων κρουαζιερόπλοιων ναυπηγείται στην Ε.Ε., γεγονός που για τις χρονιές 2022-2027 αντιστοιχεί σε επενδύσεις άνω των 40 δισ. ευρώ σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, με 78 πλοία σε παραγγελία έως σήμερα. Οταν βλέπεις τις επενδύσεις στην ευρωπαϊκή οικονομία, το ποσό αυτό είναι τεράστιο. Αν η βιομηχανία της κρουαζιέρας εξαφανιστεί, τότε η Ευρώπη θα έχει πρόβλημα.
Τα πλοία μας ναυπηγούνται με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στην προσπάθεια επίτευξης των μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Στην ουσία κάθε νέα κατηγορία πλοίου που τίθεται σε λειτουργία είναι 20%- 25% πιο ενεργειακά αποδοτική από αυτή που αντικαθιστά. Η γενικότερη λοιπόν αντίληψη του κόσμου για την υποτιθέμενη χαμηλή συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στην ευρωπαϊκή οικονομία είναι λανθασμένη.

– Πώς θα πετύχετε τον στόχο τής ανθρακικά ουδέτερης κρουαζιέρας, αναλογιζόμενοι ότι ο κλάδος σας δεν είναι μόνο πλοία;

Στην πραγματικότητα, η κρουαζιέρα είναι ναυτιλία και τουρισμός μαζί. Η αειφορία λοιπόν καλύπτει όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων μας και χωρίζεται σε τρεις πυλώνες.
Ο πρώτος είναι οι τελευταίες τεχνολογίες στην κατασκευή και πλοήγηση των πλοίων μας, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων και της ηλεκτροδότησης των πλοίων όταν βρίσκονται στα λιμάνια, του λεγόμενου cold ironing. Μας επιτρέπει να μειώσουμε τις εκπομπές αερίων στα λιμάνια από τα πλοία, στοιχείο που είναι πολύ σημαντικό ώστε να σταματήσει η επιχειρηματολογία ότι τα κρουαζιερόπλοια καταπλέουν στα λιμάνια και μολύνουν τις πόλεις. Το 66% των πλοίων μας θα εξοπλιστεί με συστήματα παράκτιας ηλεκτροδότησης έως το 2025. Χρειάζονται βεβαίως υποδομές στα λιμάνια. Μόνο το 7% των θέσεων κρουαζιερόπλοιων στην Ευρώπη θα διαθέτει τον κατάλληλο εξοπλισμό ηλεκτρικής σύνδεσης για ελλιμενιζόμενα πλοία έως το 2025, παρότι ο στόχος της Ευρωπαϊκής Ενωσης είναι όλα τα κύρια λιμάνια της ηπείρου να έχουν εξοπλιστεί με τέτοιες υποδομές έως το 2030.
Ο δεύτερος πυλώνας είναι οι ξενοδοχειακές δραστηριότητες που έχουν μεγάλη ενεργειακή κατανάλωση με όλες αυτές τις δυνατότητες που παρέχονται εν πλω. Στόχος μας είναι η μείωση της κατανάλωσης της ενέργειας αλλά και των αποβλήτων. Κι αυτό επιτυγχάνεται ήδη με την ολιστική προσέγγισή μας για 100% ανακύκλωση, συμπεριλαμβανομένης της διαχείρισης και ανακύκλωσης νερού, ειδικά σε χώρες όπου υπάρχει έλλειψη νερού στη στεριά. Οπότε θα πετύχουμε την αυτάρκεια στη χρήση νερού χωρίς να επιβαρύνουμε τις πόλεις-λιμάνια.
Ο τρίτος πυλώνας αφορά τους προορισμούς. Θέλουμε να είμαστε μέρος της βιώσιμης ανάπτυξης των περιοχών που επισκεπτόμαστε. Σε κάθε προορισμό θέλουμε οι δραστηριότητες που προτείνουμε και οι εκδρομές μας να είναι βιώσιμες. Θέλουμε να στηρίξουμε την τοπική κοινωνία και οικονομία με όρους αειφορίας.

– Είναι η απάντησή σας σε όσους κατηγορούν την κρουαζιέρα για το πρόβλημα του υπερτουρισμού σε δημοφιλείς προορισμούς;

Ναι. Αναλογιστείτε ότι το ποσοστό των τουριστών κρουαζιέρας είναι πολύ μικρό σε σύγκριση με τον συνολικό αριθμό τουριστών που επισκέπτονται μια πόλη. Στην Πάλμα τον περασμένο μήνα ήταν μόλις 8%. Προφανώς η λανθασμένη αρνητική εικόνα προέρχεται από το γεγονός ότι τα πλοία μας είναι εμφανή. Ωστόσο κάνουμε πολλά παραπάνω απ’ όσα πιστεύει ο κόσμος. Ο στόχος μας είναι η καλύτερη διάχυση του κόσμου σε έναν προορισμό. Και αυτό θα το πετύχουμε με καλύτερα οργανωμένες εκδρομές ώστε να μην επισκέπτονται όλοι μαζί οι τουρίστες την ίδια ώρα το ίδιο αξιοθέατο. Επίσης κάποιοι προορισμοί όπως το Ντουμπρόβνικ χρησιμοποιούν ηλεκτρονικές εφαρμογές που εμφανίζουν σε real time τον αριθμό των τουριστών σε ένα αξιοθέατο και προτείνουν εναλλακτικές λύσεις αν έχει πολυκοσμία. Η συμφόρηση δεν είναι ωραία ούτε για τους τουρίστες ούτε για τους κατοίκους.

– Σε ποιο επίπεδο είναι η συνεργασία της CLIA με τους προορισμούς;

Εχουμε ευθύνη ως κλάδος να συνεργαζόμαστε όσο πιο καλά γίνεται με τους προορισμούς και να βρίσκουμε λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν.
Και συνεργαζόμαστε ήδη με πολλούς από αυτούς τους προορισμούς και ως CLIA αλλά και μεμονωμένα οι εταιρείες κρουαζιέρας-μέλη μας. Στο Ντουμπρόβνικ υπογράψαμε μνημόνιο συνεργασίας το 2019, ενώ στην Πάλμα υπογράψαμε παρόμοιο μνημόνιο τον Μάιο του 2022.

– Στην Ελλάδα;

Στην Ελλάδα εν μέσω κρίσης της πανδημίας συγχρηματοδοτήσαμε τη διεξαγωγή αξιόλογης διαχείρισης προορισμών για το Ηράκλειο και την Κέρκυρα σε συνεργασία με τους δύο δήμους και τις λιμενικές αρχές. Πρόκειται για ένα έργο που πραγματοποιήθηκε από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Αειφόρου Τουρισμού (GSTC) αξιολογώντας το status αειφορίας των προορισμών και προτείνοντας ένα πλάνο δράσεων. Παράλληλα το 2021 δεσμευτήκαμε να στηρίξουμε τη δημιουργία του πρώτου Παρατηρητηρίου για τον Θαλάσσιο Τουρισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, το οποίο σε συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση θα εγκατασταθεί στην Αθήνα. Τέλος, στηρίζουμε τη δημιουργία νέων προορισμών ειδικά σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που με τη νησιωτικότητά της και τη μεγάλη της ακτογραμμή προσφέρει πληθώρα επιλογών.

Διαβάστε ακόμη

Τι περιλαμβάνει το τουριστικό project των 69 εκατ. ευρώ της οικογένειας Τσατσαρωνάκη στη Φαλάσαρνα

Φοιτητική Στέγη: Αυξημένα ενοίκια και μικρή διαθεσιμότητα «οδηγούν» σε συγκατοίκηση και ενδιαφέρον για αγορά

Επιδότηση ρεύματος: Χαμένοι όσοι… δεν είχαν ρήτρα αναπροσαρμογής

 

Exit mobile version