Του Μηνά Τσαμόπουλου

Στην ψηφιακή εποχή πέρασε η ναυτιλιακή χρηματοδότηση, με «μπροστάρισα» μια Ελληνίδα τραπεζικό. Πρόκειται για την Μαρίνα Τζουτζουράκη η οποία είναι συνιδρυτής του eShipfinance, το οποίο προσφέρει την παραδοσιακή χρηματοδότηση πλοίων σε μια ψηφιακή πλατφόρμα, κατά τρόπο εύκολο, γρήγορο και ασφαλή.

«Το eShipfinance.com έχει ως σκοπό να φέρει σε επαφή εκείνους που θέλουν αν επενδύσουν στη ναυτιλία με τις πηγές χρηματοδότησης. Η πλατφόρμα επίσης διαχειρίζεται όλα όσα απαιτούνται για να ολοκληρωθεί η συμφωνία και η έγκριση ενός δανείου. Η απευθείας σύνδεση με την ηλεκτρονική πλατφόρμα διευκολύνει τις υποθήκες σκαφών με έναν «ευκολότερο», «γρηγορότερο» και περισσότερο «ασφαλή» τρόπο» επισημαίνει στο newmoney.gr η Μαρίνα Tζουτζουράκη: «Τα προγράμματα εξασφαλίζονται με μια υποθήκη όχι περισσότερο από 50% LTV με ευνοϊκό κόστος για τον πλοιοκτήτη, υποστηριζόμενα από μια πεπειραμένη ομάδα και με μια ελκυστική αποπληρωμή της για τον επενδυτή.»

Η σύλληψη της ιδέας έγινε πριν από τέσσερα χρόνια:

«Τον Ιανουάριο του 2014 ολοκληρώθηκε η 20χρονη καριέρα μου στην Eurobank. στην οποία με είχαν προσλάβει για να δημιουργήσουμε από το μηδέν το Ναυτιλιακό της Τμήμα- λογαριασμούς, policy, σχέσεις με δικηγόρους, μεσίτες αγοραπωλησίες κα.» διηγείται η Μαρίνα Tζουτζουράκη

« Όταν έφυγα από την τράπεζα με εθελουσία έξοδο, τον ίδιο μήνα ιδρύσαμε την εταιρεία DAGMAR NAVIGATION LIMITED με τον Dagfinn Lunde. Και οι δυο είχαμε μακρόχρονη καριέρα στην ναυτιλία, εγώ 30 χρόνια και εκείνος αρκετά παραπάνω. Στόχος μας ήταν να ενώσουμε τις δυνάμεις μας και να συνεχίσουμε να συμβουλεύουμε τους πελάτες μας στο κόμματο των χρηματοδοτήσεων.

Μετά από δυο επιτυχημένα χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων η χρηματοδότηση ήταν εφικτό να βρεθεί από τράπεζες, σε μορφή δάνειων και από funds σε μορφή sale and lease back, ήρθε το 2016, οπότε πάγωσαν όλα. Αν και η ναυλαγορά ήταν σε ιστορικά χαμηλά, το ίδιο και οι τιμές των πλοίων, κατάσταση που δημιουργούσε ιδανικές συνθήκες για χρηματοδότηση απόκτησης πλοίων, ακριβώς εκείνη την περίοδο οι στρόφιγγες προς την ναυτιλία έκλεισαν» και συνεχίζει:

«Τότε σκεφτήκαμε ότι πρέπει να υπάρχει ένας πιο γρήγορος, εύκολος και αποτελεσματικός τρόπος να φέρνουμε σε επαφή όλους όσοι ασχολούνται με τη ναυτιλία και θέλουν να αγοράσουν σε πλοία με αυτούς που θέλουν να επενδύσουν σε ναυτιλιακά project ή σε χρηματοδοτήσεις οι οποίες είναι εξασφαλισμένες με υποθήκη και έχουν μια καλή απόδοση.

Άρχισα να ψάχνω στο διαδίκτυο όπου βρήκα αρκετές πλατφόρμες οι οποίες έκαναν τον μεσάζοντα. Πολύ απλά συμπλήρωνες τα στοιχειά σου , την οικονομική σου κατάσταση και σου έδιναν τους όρους χρηματοδότησης για να αγοράσεις σπίτι, αυτοκίνητο, ή να κάνεις μετασκευή ή επισκευή. Επίσης έδιναν όρους χρηματοδότησης για εταιρείες».

Η Μαρίνα Τζουτζουράκη μαζί με τους Dagfinn Lunde, Tarun Gulati και Aparna Gulati, άρχισαν να σχεδιάζουν την πλατφόρμα που θα μπορούσε αυτός που θέλει να αγοράσει πλοίο ξηρού ή υγρού φορτίου να δώσει τα στοιχεία του πλοίου, να ετοιμάσει ένα πενταετές πλάνο -5 year business plan- χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που χρησιμοποιούν και οι Τράπεζες. Θα μπορούσε να γίνει ανάλυση της επένδυσης και να το προβάλουν σε μια πλατφόρμα όπου οι επενδυτές θα είχαν τη δυνατότητα να δουν τις επενδυτικές προτάσεις και το ρίσκο κάθε πρότασης η όποια είχε εκτιμηθεί βάσει διεθνών προτύπων.

«Κάθε επενδυτική πρόταση μπορεί να δανειοδοτείται μέχρι 50%. Οι επενδυτές μπορούν να επενδύσουν σε αυτή με ποσοστό από 10-100%» επισημαίνει η Μαρίνα Τζουτζουράκη:

«Η μεθοδολογία που χρησιμοποιείται για να αξιολογηθεί το επενδυτικό ρίσκο και βάσει με αυτή οι Επιτροπές δανείων εγκρίνουν τα δάνεια είναι παρόμοια με εκείνη των Τραπεζών. Όποτε είμαστε σίγουροι για την πρόταση που καταθέτουμε στους επίδοξους επενδυτές οι οποίοι από την πλευρά τους έχουν στη διάθεσή τους την πλήρη ανάλυση του επενδυτικού σχεδίου και μπορούν να κάνουν και τη δική τους αξιολόγηση».

Στο μεταξύ, οι κανονισμοί (regualtions) και οι κανόνες συμμόρφωσης (compliance) για τις τράπεζες έχουν σε τέτοιο βαθμό ώστε καθίσταται αδύνατον να προχωρήσουν σε χρηματοδότηση πολλών projects, τα οποία στο παρελθόν θα χρηματοδοτούσαν και θα ήταν κερδοφόρα.

«Δεν είναι τυχαίο ότι η νέα πλατφόρμα του Τζακ Μα (alibaba) ολοκλήρωσε πέρυσι συναλλαγές ύψους 8 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Πλατφόρμα η όποια επιτρέπει στους πολίτες την αγορά χρηματοοικονομικών προϊόντων. Η ευκολία και η ταχύτητα είναι που τους προσελκύουν» υπογραμμίζει η Μαρίνα Τζουτζουράκη:

«Οι τράπεζες κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση επενδύοντας στην τεχνολογία είτε αγοράζοντας έτοιμα applications ή προσλαμβάνοντας ΙΤ experts.

Όταν μια τράπεζα για να αξιολογήσει μια καινούργια επένδυση και να δώσει ναυτιλιακό δάνειο έχει ένα κόστος 250,000 ευρώ καταλαβαίνει κανείς ότι η επένδυση και το δάνειο στα οποία μπορεί να προχωρήσει είναι περιορισμένα.

Για αυτούς τους λογούς μας έχουν προσεγγίσει τράπεζες θέλοντας να βρουν έναν τρόπο συνεργασίας» και καταλήγει λέγοντας:

«Η πλατφόρμα που δημιουργήσαμε περιορίζει τόσο το κόστος ανάλυσης όσο και προετοιμασίας του πενταετούς σχεδίου. Επίσης μπορούν να περιοριστούν και τα δικηγορικά έξοδα αφού εφοσων οι συμβάσεις θα είναι συγκεκριμένες (standardized), καθώς και όλες οι διαδικασίες κατά το μέγιστο δυνατόν.

Βέβαια γνωρίζουμε ότι θα χρειαστεί χρόνος, υπομονή και επίμονη να ενημερώσουμε τους επενδυτές για την ναυτιλιακή βιομηχανία και να τους πείσουμε για το μειωμένο ρίσκο και την ασφάλεια που παρέχει μια ναυτιλιακή υποθήκη που ανάλογη με την ασφάλεια υποθήκης στεγαστικού δανείου».

Ο Dagfinn Lunde εκ των συνιδρυτών πρόσθεσε:

«Έχοντας εργαστεί για περισσότερα από 30 χρόνια στις τράπεζες και έχοντας ζήσει όλες τις φάσεις των εξελίξεων του τραπεζικού τομέα και της χρηματοδότησης αποφάσισα μαζί με τον Tarun Gulati και την Μαρίνα Τζουτζουράκη ότι είχε έρθει ο καιρός να προσφέρουμε μία νέα υπηρεσία στους πλοιοκτήτες όσον αφορά την ναυτιλιακή χρηματοδότηση»

Με τη σειρά του ο Tarun Gulati υπογράμμισε:

«Το πρόβλημα στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση σήμερα, είναι ότι οι μικρομεσαίοι και μεσαίοι πλοιοκτήτες δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στην άντληση των αναγκαίων κεφαλαίων για τη λειτουργία της εταιρείας και του στόλου τους. Ο λόγος είναι ότι ο αριθμός των τραπεζών με ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο είναι πλέον περιορισμένος χρηματοδότηση σκαφών εύκολα. Αυτό είναι επειδή ο αριθμός τραπεζών που προσφέρουν τη χρηματοδότηση σκαφών είναι περιορισμένος ενώ υπάρχουν και άλλες μορφές χρηματοδότησης. Ως εκ τούτου, είδαμε ότι υπήρχε ένα κενό και η ανάγκη για μια αλλαγή. Είμαστε βέβαιοι ότι το eShipfinance.com θα ξαναζωντανέψει τη δυνατότητα πρόσβασης στα δάνεια και θα βελτιώσει την κατανόηση των δανείων ναυτιλίας, θα διατηρήσει σε χαμηλό κόστος τη διαφάνεια και τη διαχείριση.»

Η έναρξη αυτής της ψηφιακής πλατφόρμας έγινες τη διάρκεια της Παγκόσμιας Ναυτιλιακής Έκθεσης «Ποσειδώνια 2018» προκάλεσε το τεράστιο ενδιαφέρον στη ναυτιλιακή κοινότητα.