Η παγκόσμια ναυτιλία βρίσκεται μπροστά σε μία από τις σημαντικότερες μεταβάσεις της σύγχρονης εποχής: τη μετάβαση προς την απανθρακοποίηση. Οι πιέσεις για μείωση των εκπομπών, η ανάγκη συμμόρφωσης με νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς και η αβεβαιότητα γύρω από την τεχνολογία και το κανονιστικό πλαίσιο έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον σύνθετο, ρευστό και γεμάτο προκλήσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο, στο πάνελ του Maritime Cyprus 2025 Conference, τέσσερις εξέχουσες προσωπικότητες της ελληνικής και κυπριακής ναυτιλίας —ο Γιάννης Ξυλάς, πρόεδρος της INTERCARGO, ο Πόλυς Β. Χατζηιωάννου, διευθύνων σύμβουλος της Safe Bulkers και αντιπρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, ο Φίλιππος Ευσταθίου της Efnav και ο Στέφανος Αγγελάκος της Angelakos (Hellas) — κατέθεσαν τις απόψεις τους για την επόμενη μέρα της ναυτιλίας, αναδεικνύοντας την ανάγκη ρεαλισμού, συνεργασίας και τεχνολογικής ουδετερότητας. Συντονιστής ήταν ο Νίκος Μπορνόζης της Capital Link.
Ο πρόεδρος της INTERCARGO, Γιάννης Ξυλάς, τόνισε ότι η ναυτιλία δεν μπορεί να προχωρήσει αποτελεσματικά χωρίς σταθερό, παγκόσμιο πλαίσιο κανόνων. «Η απανθρακοποίηση είναι ένας στόχος που όλοι μοιραζόμαστε, αλλά χρειάζεται σαφήνεια, συνέπεια και παγκόσμιους κανόνες», υπογράμμισε.

Ο κος Ξυλάς επεσήμανε ότι οι σημερινοί κανονισμοί του ΙΜΟ, σε συνδυασμό με τις περιφερειακές πρωτοβουλίες όπως το ευρωπαϊκό Emissions Trading System (ETS), δημιουργούν επικίνδυνες στρεβλώσεις. «Αν επιτρέψουμε την ανάπτυξη διαφορετικών καθεστώτων εκπομπών σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική, η διεθνής ναυτιλία θα χάσει τον ενιαίο χαρακτήρα της και οι μικρότερες εταιρείες θα βρεθούν εκτός ανταγωνισμού», ανέφερε.
Σύμφωνα με τον ίδιο, η λύση βρίσκεται στη δημιουργία ενός σταθερού και προβλέψιμου κανονιστικού πλαισίου, που θα επιτρέπει στους πλοιοκτήτες να επενδύουν με ασφάλεια. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι τα έσοδα από τα περιβαλλοντικά μέτρα πρέπει να επανεπενδύονται στον ίδιο τον κλάδο. «Αν οι φόροι και τα τέλη που πληρώνει η ναυτιλία δεν επιστρέφουν σε αυτήν με τη μορφή κινήτρων και χρηματοδότησης για νέες τεχνολογίες, τότε μιλάμε απλώς για μια ακόμη φορολογική επιβάρυνση, όχι για πολιτική βιωσιμότητας», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Πόλυς Β. Χατζηιωάννου
Από την πλευρά του, ο Πόλυς Ν. Χατζηιωάννου, αντιπρόεδρος της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών και επικεφαλής της Safe Bulkers, ανέδειξε τη σημασία της συνεργασίας Ελλάδας και Κύπρου για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής παρουσίας στη διεθνή ναυτιλία. «Η Κύπρος έχει αποδείξει ότι διαθέτει ένα σύγχρονο, ανταγωνιστικό και ευέλικτο νηολόγιο. Όμως, χωρίς τη στήριξη των ελλήνων πλοιοκτητών, δεν θα μπορούσε να σταθεί με την ίδια δυναμική. Η συνεργασία μας είναι κομβική και στρατηγική», ανέφερε.

Ο κ. Χατζηιωάννου άσκησε επίσης κριτική στις ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες που, όπως είπε, «συχνά επιβαρύνουν δυσανάλογα τη ναυτιλία αντί να την ενθαρρύνουν να επενδύσει». Τόνισε ότι ο ΙΜΟ πρέπει να παραμείνει ο μοναδικός θεσμικός πυλώνας χάραξης πολιτικής για την απανθρακοποίηση: «Δεν μπορούμε να έχουμε 27 διαφορετικές πολιτικές για τις εκπομπές στην Ευρώπη και άλλες τόσες στην Ασία. Η ναυτιλία είναι παγκόσμια, και μόνο παγκόσμιοι κανόνες μπορούν να διασφαλίσουν ισότιμο ανταγωνισμό».
Αναφερόμενος στη δική του εταιρεία, σημείωσε ότι η Safe Bulkers ήδη επενδύει σε πλοία τελευταίας τεχνολογίας, με μειωμένες εκπομπές και χαμηλότερη κατανάλωση, ωστόσο τόνισε ότι «οι πλοιοκτήτες δεν μπορούν να επωμιστούν μόνοι τους το κόστος της μετάβασης». Όπως είπε, «αν η ναυτιλία θέλει πραγματικά να πετύχει τους περιβαλλοντικούς της στόχους, πρέπει να υπάρχει κοινή ευθύνη — από τα κράτη, τους ναυλωτές, τους χρηματοδότες και τους τεχνολογικούς προμηθευτές».
Φίλιππος Ευσταθίου
Ο Φίλιππος Ευσταθίου της Efnav τοποθετήθηκε με ρεαλισμό απέναντι στο τεχνολογικό σκέλος της μετάβασης, επισημαίνοντας ότι «η αγορά δεν μπορεί να επενδύσει σε λύσεις που δεν έχουν αποδείξει την αξιοπιστία και τη διαθεσιμότητά τους».

«Πρέπει να θυμόμαστε ότι τα πλοία έχουν κύκλο ζωής άνω των 25 ετών», τόνισε. «Αν σήμερα επενδύσουμε μαζικά σε καύσιμα ή τεχνολογίες που δεν θα επιβιώσουν εμπορικά, τότε σε δέκα χρόνια θα έχουμε έναν στόλο γερασμένο, ακριβό και μη βιώσιμο».
Ο κ. Ευσταθίου υπογράμμισε ότι οι επενδύσεις πρέπει να καθοδηγούνται από δεδομένα, όχι από πολιτικά συνθήματα. «Η αγορά θα προσαρμοστεί, αλλά πρέπει να της δοθεί χρόνος. Η τεχνολογία πρέπει να προηγείται της νομοθεσίας, όχι το αντίστροφο», ανέφερε με νόημα.
Παράλληλα, υπογράμμισε τη σημασία της συνεργασίας όλων των κρίκων της αλυσίδας — από τα ναυπηγεία και τις τράπεζες μέχρι τους ναυλωτές και τις εταιρείες καυσίμων — για να προκύψει μια ρεαλιστική, ασφαλής και χρηματοδοτήσιμη λύση.
Στέφανος Αγγελάκος
Κλείνοντας τη συζήτηση, ο Στέφανος Αγγελάκος της Angelakos (Hellas) αναφέρθηκε στη νέα γενιά πλοιοκτητών και την ανάγκη να συνδυάσει τη ναυτική παράδοση με τη σύγχρονη τεχνολογία. «Η ελληνική ναυτιλία έχει φτάσει εδώ χάρη στην τόλμη, την ανεξαρτησία και την πίστη των προηγούμενων γενεών. Τώρα είναι η σειρά μας να διασφαλίσουμε ότι αυτή η κληρονομιά θα περάσει στο μέλλον, χωρίς να χαθεί η ανταγωνιστικότητά μας», δήλωσε.

«Η πράσινη μετάβαση δεν πρέπει να γίνει αυτοσκοπός», πρόσθεσε. «Πρέπει να παραμείνει συνδεδεμένη με την οικονομική λογική και την ασφάλεια των ναυτικών μας. Θέλουμε μια βιώσιμη ναυτιλία, αλλά και μια ναυτιλία που να μπορεί να λειτουργεί».
Με αυτή την τοποθέτηση, ο πλοιοκτήτης εξέφρασε το πνεύμα της νέας εποχής: ρεαλισμός, τεχνολογική ουδετερότητα και ενότητα ως οι τρεις βασικές προϋποθέσεις για τη ναυτιλία του αύριο.
Διαβάστε ακόμη
Προϋπολογισμός 2026: Λιγότεροι φόροι, περισσότερα έσοδα
Ντομπρόβσκις στο newmoney: Τι θα γίνει όταν τελειώσει το Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.