του Μηνά Τσαμόπουλου

Για 7η συνεχή χρονιά, η Marine Tours διοργάνωσε το Συνέδριο Ναυτιλίας “Maritime Trends Conference”. Η θεματολογία αφορούσε το παρόν και το μέλλον της Ναυτιλίας, με ιδιαίτερη έμφαση στα σύγχρονα πρότυπα της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού.

Το Συνέδριο έχει αναχθεί πλέον σε Θεσμό στο χώρο της Ναυτιλίας, έχοντας ταυτίσει το όνομά του με την ποιοτική και έγκριτη ενημέρωση σχετικά με τις εξελίξεις του Κλάδου.

Στο πρώτο πάνελ του Συνεδρίου, με τίτλο Market Trends & Conditions παρουσιάστηκαν τόσο οι υπάρχουσες συνθήκες όσο και οι μελλοντικές τάσεις της αγοράς ξηρού και υγρού φορτίου- τόσο από χρηματοοικονομική, όσο και από νομική και περιβαλλοντική σκοπιά. Το «παρών» έδωσαν οι Γιάννης Κοτζιάς, Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Πλοιοκτητών και συνιδρυτής της Xclusiv Shipbrokers Inc., κάπτεν Δημήτριος Ματθαίου, Διευθύνων Σύμβουλος της Arcadia Shipmanagement & Aegean Bulk και Πρόεδρος του Green Award Foundation, Dr. Γιώργος Δημόπουλος, Επικεφαλής του Tμήματος R&D & Advisory της DNV GL και Γιάννης Γ. Τιμαγένης, Συνεργάτης της Timagenis Law Firm και Καθηγητής στο Deree – Αmerican College of Greece.

Ο Γιάννης Κοτζιάς επεσήμανε: Η αγορά του ξηρού έχει μεγαλώσει. Έχει διπλασιαστεί ο αριθμός των πλοίων και έχει τριπλασιαστεί η χωρητικότητα. Υπάρχει αυξημένη ζήτηση για μεταφορά φορτίων. Η αγορά ενός πλοίου σήμερα θεωρείται καλή επένδυση αφού ανεβαίνει η αξία τους. Στα δεξαμενόπλοια έχουμε διπλασιασμό τόσο του αριθμού πλοίων όσο και της χωρητικότητας.

Η ναυλαγορά έχει ανοδικές τάσεις ενώ υπάρχει αισιοδοξία για την επόμενη ημέρα. Η ζήτηση θα είναι αυξητική τα επόμενα 2-3 χρόνια.

Πέρυσι ήταν χρονιά ρεκόρ στις διαλύσεις τάνκερ και το 2016 χρονιά ρεκόρ στις διαλύσεις φορτηγών.

Φέτος οι διαλύσεις είναι μοιρασμένες 13 και 11% αντίστοιχα.

Στα δεξαμενόπλοια όσα νεότευκτα έπεσαν στο νερό άλλα τόσα πήγαν στα διαλυτήρια. Υπήρχε ένα ισοζύγιο που βοήθησε τον τομέα των δεξαμενόπλοιων ώστε να υπάρξει μία άνοδος.

Πέρσι το παγκόσμιο ΑΕΠ ήταν 3,6%. Φέτος η εκτίμηση του ΔΝΤ είναι χαμηλότερη 3,3%. Επίσης το ΑΕΠ της Κίνας ήταν 6,6 και για φέτος υπολογίζεται στο τώρα 6,4.

Στο ξηρό φορτίο τα capes έχουν χτυπηθεί από το συμβάν της Vale που επηρέασε τα ναύλα. Είδαμε ιστορικά χαμηλό των capes. Έσπασε το χαμηλό των 100 πήγε στις 90 μονάδες. Τα ημερήσια ναύλα ήταν 2 χιλιάδες δολάρια. Έχει να κάνει και με τον εμπορικό πόλεμο που βιώνουμε και πληρώνουμε.

Στον κλάδο των tankers τα μηνύματα είναι πιο αισιόδοξα. Η αγορά είναι πιο προστατευμένη και χειραγωγούμενη. Ο ΟΠΕΚ διαμορφώνει τις τιμές, υπάρχουν κυρώσεις στο Ιράν, έχουμε τη νέα αγορά του νέου «οικολογικού» πετρελαίου, του low sulphur. Ευτυχώς για την ναυτιλία, το πετρέλαιο αυτό θα παραχθεί μακριά από εκεί που θα καταναλωθεί και θα αποθηκευτεί. Δημιουργείται μία δεύτερη παράλληλη αγορά. Γιατί που θα αποθηκευτεί; Σε δεξαμενόπλοια μεγάλα τα VLCC που έχουν χωρητικότητα 350 χιλιάδων τόνων. Τα μικρότερα δεξαμενόπλοια θα το μεταφέρουν. Θα δούμε καλύτερες μέρες για τα product carriers και τα crude θα μεταφέρουν στα διυλιστήρια.

Ο παγκόσμιος στόλος θα αυξηθεί κατά 3%. Οι αναπτυσσόμενες χώρες αναπτυσσόμενες έχουν ζήτηση για πρώτες ύλες. Η Ασία και ειδικά η Κίνα παραμένουν σημαντικές για την παγκόσμια ναυτιλία.

Θα συνεχίσουν να έχουν μεγάλη συνεισφορά για τα επόμενα 5 χρόνια φοβόμαστε για τον προστατευτισμό Δημήτρης Ματθαίου διευθύνων σύμβουλος Arcadia Shipmanagment.

Μιλώντας για την περιβαλλοντική προστασία τόνισε μεταξύ άλλων:

-Περιβαλλοντική αριστεία: Πρόκληση είναι να κάνουμε τα σωστά πράγματα με το σωστό τρόπο χωρίς γραφειοκρατία αξιοποιώντας τους κατάλληλους πόρους.

-Ο πυρήνας της περιβαλλοντικής αριστείας είναι να βλέπουμε τον άλλο ως άνθρωπο και όχι ως αντικείμενο.

Η επιβαλλόμενη περιβαλλοντική βιωσιμότητα συχνά μετατρέπει σε αντικείμενα τους ανθρώπους. Να κρατήσετε την αναπνοή σας μετρώντας τα χρήματά σας εάν θεωρείτε ότι η ανάπτυξη της εταιρείας σας είναι πιο σημαντική από το περιβάλλον.

-Υποστηρίζω ένα μοντέλο εκπαίδευσης περιβαλλοντικής αριστείας βασισμένο στην ανθρώπινη συμπεριφορά: γνώση, ευαισθητοποίηση και ενέργειες δράσεις. Αφορά στην εφαρμογή της επιστήμης και της συμπεριφοράς για να αλλάξει τα πραγματικά προβλήματα. Εστιάζει στην έρευνα και στην υποστήριξη στρατηγικών για το πως μπορούν να δράσουν οι άνθρωποι.

Η εκπαίδευση οδηγεί σε μεγαλύτερη επίγνωση και σε περιβαλλοντικά υπεύθυνη συμπεριφορά

Επενδύστε στο ανθρώπινο κεφάλαιο

Προχωρήστε στις αλλαγές περιβαλλοντικών πολιτικών διαδικασιών και συστημάτων για περιβαλλοντική αριστεία

Οι αποφάσεις που λαμβάνονται σήμερα θα καθορίσουν το μέλλον

Η προστασία του περιβάλλοντος απαιτεί μεγαλόπνοο όραμα με ενέργειες.

Μην περιορίζεστε στις περιβαλλοντικές νομοθεσίες αλλά όλα ξεκινούν από εμάς τους ίδιους, η ευθύνη βαρύνει όλους μαζί και τον καθένα ξεχωριστά

Ο δρ Γιώργος Δημόπουλος επικεφαλής του R&D και συμβουλευτικής του DNV GL μίλησε για την εποχή της ψηφιοποίησης. Η νέα ψηφιακή εποχή και πως αλλάζει τη ναυτιλία.

-Ζούμε σε περίοδο αλλαγών. Νέες τεχνολογίες διεισδύουν στην βιομηχανία και πολλές ευκαιρίες παρουσιάζονται. Δημιουργούνται ευκαιρίες για τους ναυτικούς.

Η νέα ψηφιακή εποχή έχει τα κάτωθι οφέλη:

– καλύτερη επισκόπηση και ιεράρχηση προτεραιοτήτων όσον αφορά την ασφάλεια

– είναι εργαλεία αναγνώρισης της κατάστασης του πλοίου και των κινδύνων με φιλικό τρόπο για χρήστες και ναυτικούς

– ναυσιπλοΐα, συστήματα πλοίων :Μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα συστήματα για να αναλύσουν την κατάσταση του πλοίου για να ενημερώσουν το χρήστη,

– νέες τεχνολογίες : πιο εύληπτη η πληροφορία, alert και καλύτερη διαχείριση ρίσκου προγραμματισμός δράσεων και να τις υλοποιήσει

– Οι ψηφιακές τεχνολογίες είναι άδηλο κομμάτι για τη βελτίωση της ζωής στο πλοίο: φέρνουν τη στεριά πιο κοντά: απόσταση πλοίου και στεριάς έχει μειωθεί με κοινωνικά μέσα δικτύωσης μαίλ βίντεο κόνφερενς, επικοινωνία, ψυχαγωγία.

– προκλήσεις: θα ζητήσουν από τους ναυτικούς οι νέες τεχνολογίες, νέο σύνολο δεξιοτήτων προσανατολισμένο στην ψηφιακή τεχνολογία, εκπαίδευση των ναυτικών κυβερνοασφάλεια μια από τις κύριες προκλήσεις κυριολεκτικά

Ο δικηγόρος Γιάννης Τιμαγένης αναφέρθηκε στις τάσεις της χρηματοδότησης, στα προβληματικά δάνεια, στις πωλήσεις, στις εναλλακτικές οδούς, στην τάση χρηματοδότησης από Κίνα. Είπε:

«- Επισφαλή δάνεια της ναυτιλίας. Η έννοια είναι ευρεία. Υπάρχουν όχι μόνο τα κόκκινα αλλά και τα προβληματικά με κίνδυνο μη αποπληρωμής (αγορά, σχέση μερών) προβληματικά, υπερήμερα, μη εξυπηρετούμενα.

Ο τρόπος αντιμετώπισης είναι διαφορετικός: 5 κατηγορίες,

να μη γίνεται τίποτα, πρέπει να αποφεύγεται γιατί δεν είναι στρατηγική

αναδιαρθρώσεις stay in negotiate,

αναχρηματοδότηση ή και μεταβίβαση

χρεωκοπία αναγκαστική εκτέλεση, βίαιη ανάκτηση του δανείου δια της δικαστικής οδού, πτώχευση ή παράπλευρη διαδικασία εξυγίανσης chapter 11 διαδικασία προστασίας από πιστωτές

Πολλά συναρτώνται από τη στρατηγική: έξοδος ή μακροπρόθεσμη τοποθέτηση, ποιος είναι ο δανειστής τράπεζα, fund αλλά και ο δανειζόμενος μεγάλος ή μικρός μετρά και το τι δάνειο έχουμε, όρους κλπ. Αυτά καθορίζουν τις λύσεις για να ξεπεραστεί η κρίση

Standstill agreement: ο δανειστής δεν κάνει τίποτα για να μπορέσει να ανακάμψει ο δανειζόμενος, αλλαγές εγγράφων για να μπορεί να πουληθεί το δάνειο

– να δώσουν περισσότερα χρήματα με κινδύνους σε περίπτωση πτώχευσης

– συναινετική αναγκαστική εκτέλεση: να μην προβάλει αντιδράσεις ο δανειζόμενος

προς το συμφέρον όλων η συνεργασία καθώς μπορεί να υπάρξει νομική αντίδραση

– protetective ownership με λευκό ιππότη που διαχειρίζεται την εταιρεία

Αυτές είναι λύσεις για να κρατηθεί το δάνειο σε περίπτωση που δε θέλει να το κρατήσει

– Η πώληση δανείων έχει έρθει και στην ναυτιλία. Οι λόγοι είναι:

Πιο δυσκίνητες οι τράπεζες, έχουν κουραστεί με αναδιαρθρώσεις,

Πολλές τράπεζες έφυγαν από τη ναυτιλία

Ποιος αγοράζει και γιατί; 

-Γρήγορο κέρδος ανάλογα την τιμή: πώληση γίνεται με έκπτωση πακέτο δανείων project nemo κλπ πλειστηριασμός δανείων

λιγότερη κανονιστική εποπτεία τα funds παίρνουν γρήγορα αποφάσεις κλπ

Δύο ειδών πωλήσεις at par ονομαστική discount με έκπτωση

Πολλές φορές μεταβιβάσεις μέρους κοινοπρακτικών σε άλλες τράπεζες που συμμετέχουν στο κοινοπρακτικό.

Το 10% της ναυτιλιακής χρηματοδότησης από κινεζικές τράπεζες – Νέος τρόπος το leasing

Το τοπίο στη χρηματοδότηση και το περιβάλλον έχει αλλάξει πολύ, τα προβληματικά και επισφαλή δάνεια αποτελούν ξεχωριστό τομέα της ναυτιλίας.

Η μεταβίβαση δανείων είναι συνήθης πρακτική τα δάνεια είναι commodities

Η ναυτιλία έχει μεταφερθεί μεγάλο κομμάτι σε εναλλακτικούς χρηματοδότες και κυρίως στην Ασία

Στο δεύτερο πάνελ με τίτλο Τrends in Crew Management και συντονιστή τον Πρόεδρο της Ελληνικής Ομοσπονδίας Ναυτικών Οικονομολόγων, Dr. Iωάννη Πατινιώτη, θα συζητηθεί το μείζονος σημασίας ζήτημα της διαχείρισης πληρωμάτων και πως αυτό μπορεί να επηρεάσει την αποδοτική λειτουργία της ναυτιλιακής επιχείρησης. Στο πάνελ θα παραβρεθούν οι Dr. Μαρία Προγουλάκη, Regional Representative & Consultant, της Green-Jacobsen A/S και Kαθηγήτρια στο Alba, Graduate Business School – The American College of Greece, Captain Helle Andsbjerg, Maritime Consultant at Green-Jakobsen A/S, Life and Business mentor, κ. Vivek Menon, Head of Department – Occupational Health and Safety, SEA HEALTH & WELFARE και Dr. Kate Pike, Associate Professor, Senior Research Fellow, SOLENT University.