Του Μηνά Τσαμόπουλου
Προσπάθειες για να πειστούν οι νέοι να στραφούν στο ναυτικό επάγγελμα που τους εξασφαλίζει εργασία αλλά και μισθολογική αποκατάσταση χιλιάδων ευρώ κάνει η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα.
«Όσο και αν κατασκευάζονται νεώτερα και τεχνολογικά προηγμένα πλοία, το ανθρώπινο δυναμικό, οι ναυτικοί, είναι αυτοί που τα χειρίζονται και τα ταξιδεύουν. Δεν πρέπει να το ξεχνάμε αυτό και να επενδύουμε στο να επανέλθει το ναυτικό επάγγελμα στις πρώτες προτιμήσεις των νέων» επισημαίνει ο πλοίαρχος Δημήτρης Ματθαίου Διευθύνων Σύμβουλος της Arcadia Shipmanagement Co Ltd και της Aegean Bulk Co Inc των Κωνσταντίνου, Παναγιώτη, Γιώργου Αγγελόπουλου και πρόεδρος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Green Award:
«Η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει, όπως και στο παρελθόν, να παρέχει ποιοτικές θέσεις εργασίας υποστηρίζοντας την απασχόληση και παρέχοντας λύση στο θέμα της ανεργίας. Αξίζει να σημειωθεί, πως ναυτιλία δεν είναι μόνο τα πλοία, αλλά και οι παρεχόμενες υπηρεσίες και προϊόντα σχετικά με τον κλάδο» και συνεχίζει:
«Η έλλειψη Αξιωματικών για τα εμπορικά πλοία παγκοσμίως, αποτυπώθηκε στην έκθεση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, όπου γίνεται λόγος για 140 χιλιάδες και πλέον Αξιωματικούς Εμπορικού Ναυτικού (147.500), που χρειάζονται για την στελέχωση των πλοίων μέχρι το 2025.
Πέραν της ποσότητας, η έκθεση αναφέρεται και σε ποιοτικές απαιτήσεις, καθώς ορισμένες ειδικότητες παρουσιάζουν μεγαλύτερη έλλειψη στελεχών, όπως είναι η κατηγορία των Μηχανικών ανώτατης βαθμίδας (το λεγόμενο Management Level), αλλά και εξειδικευμένων στελεχών για τύπους πλοίων όπως χημικά δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς υγροποιημένων αερίων LNG and LPG.
Διαχρονικά η ναυτιλία εξυπηρετεί το διεθνές εμπόριο στο μέγιστο βαθμό και αυτό δεν πρόκειται να αλλάξει. Όμως, η διαρκής αύξηση του παγκόσμιου στόλου των εμπορικών πλοίων, δημιουργεί την έλλειψη των στελεχών που προαναφέραμε. Όλοι οι φορείς ασχολούνται και προβληματίζονται με το θέμα».
Αναφερόμενος στα ελληνικά πληρώματα και στην ελληνική-ελληνικό νηολόγιο επεσήμανε:
1. Είναι αποδεδειγμένο πως, ένα αμιγώς ελληνικό πλήρωμα, δημιουργεί και διατηρεί κλίμα ομόνοιας, αλληλεγγύης και αμοιβαίας εμπιστοσύνης, εξασφαλίζοντας τον απαραίτητο – για την ασφάλεια και αποδοτικότητα – βαθμό επαγγελματικής εξειδίκευσης, εξοικείωσης και αφομοίωσης με τη Πολιτική και τις διαδικασίες της Εταιρίας. Τα παραπάνω απορρέουν χάρις στο φιλότιμο και την αποδεδειγμένη, διαχρονικά, ναυτοσύνη και επαγγελματική συνείδηση, που διέπουν τον Έλληνα ναυτικό.
2. Η Ελληνική σημαία εγγυάται ασφάλεια, αναγνώριση και γεμίζει με υπερηφάνεια τους ναυτικούς που είναι ναυτολογημένοι σε πλοία εγγεγραμμένα στο Ελληνικό νηολόγιο. Επιπλέον παρέχει ασφάλιση για τον εργαζόμενο από το ΝΑΤ, ιατροφαρμακευτική κάλυψη και ευχέρεια νομικής και ηθικής υποστήριξης, από τις κατά τόπους προξενικές υπηρεσίες της χώρας μας, σε περίπτωση ανάγκης.
Το πλοίο που φέρει την Ελληνική Σημαία, φέρνει και πολύτιμο ναυτιλιακό συνάλλαγμα στο κράτος και συντηρεί το ΝΑΤ. Συνάμα, δημιουργεί θέσεις εργασίας για Έλληνες ναυτικούς με πολύ ικανοποιητικούς μισθούς.
Όμως η φορολογία που επιβάλλει το κράτος στα πλοία που εγγράφονται στο Ελληνικό νηολόγιο, είναι πολύ υψηλή σε σύγκριση με τα νηολόγια άλλων χωρών. Όχι μόνο αυτών που χαρακτηρίζονται ως σημαίες ευκαιρίας, αλλά και άλλων που ανήκουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση – όπως Μάλτας και Κύπρου – με αποτέλεσμα, την διαρροή ελληνόκτητων πλοίων προς σημαίες άλλων χωρών».