Το Μεσογειακό Μνημόνιο Συνεννόησης (Mediterranean MoU) δημοσιοποίησε την Ετήσια Έκθεση Ελέγχων Κράτους Λιμένα για το 2024, καταγράφοντας μια αξιοσημείωτη αύξηση κατά 20% σε σχέση με πέρσι, στις κρατήσεις πλοίων, που έφτασαν τις 196ι.

Παράλληλα, οι 11 χώρες–μέλη πραγματοποίησαν συνολικά 5.993 επιθεωρήσεις σε 4.907 πλοία, σε μια χρονιά όπου το προφίλ συμμόρφωσης εμφανίζει αντιφατικές τάσεις.

Παρότι ο αριθμός των επιθεωρήσεων παρέμεινε σχεδόν σταθερός (+0,3% σε σχέση με το 2023), τα περιστατικά κράτησης αυξήθηκαν αισθητά, ανεβάζοντας το ποσοστό κρατήσεων στο 3,3% από 2,6% πέρυσι.

Την ίδια στιγμή, καταγράφηκε κάμψη 17% στις συνολικές ελλείψεις, που διαμορφώθηκαν στις 15.156.

Οι πιο «ευάλωτοι» τύποι πλοίων παραμένουν τα general cargo/multipurpose, τα οποία συγκέντρωσαν:

  • 2.207 επιθεωρήσεις (36,8%),
  • 135 κρατήσεις (69%),
  • 8.694 ελλείψεις, σχεδόν το 60% του συνόλου.

Ακολουθούν τα bulk carriers με 1.948 επιθεωρήσεις, 25 κρατήσεις και 2.933 ελλείψεις.

Η Τουρκία παραμένει ο μεγαλύτερος συνεισφέρων χώρα σε αριθμό ελέγχων με 2.483 επιθεωρήσεις, ενώ η Αίγυπτος ακολουθεί με 1.287.

Σε επίπεδο σημαιών, ο Παναμάς καταγράφει τον μεγαλύτερο αριθμό επιθεωρήσεων (967), με ποσοστό κρατήσεων 3%, ενώ η Λιβερία σημειώνει 800 επιθεωρήσεις και μόλις 1% κρατήσεις.

Από τις 5.993 επιθεωρήσεις, οι 3.661 – δηλαδή το 61% – αποκάλυψαν ελλείψεις.

Οι πιο συχνές κατηγορίες προβλημάτων αφορούν:

  • Πιστοποιητικά & Τεκμηρίωση (2.327 καταγραφές)
  • Ασφάλεια Ναυσιπλοΐας (1.961 καταγραφές)

Η ηλικία του πλοίου παραμένει κρίσιμος παράγοντας:

  • 6% των επιθεωρήσεων με ελλείψεις αφορά πλοία κάτω από 10 έτη
  • 34% πλοία 10–20 ετών
  • 60% πλοία άνω των 20 ετών

Από 1η Σεπτεμβρίου έως 30 Νοεμβρίου 2024, το Med MoU πραγματοποίησε Εστιασμένη Εκστρατεία Επιθεώρησης (CIC) για τους μισθούς και τις συμβάσεις ναυτικών στο πλαίσιο της MLC 2006.

Τα βασικά στοιχεία:

  • 1.507 έλεγχοι PSC σε 1.353 πλοία
  • 561 ελέγχοι με το ειδικό ερωτηματολόγιο CIC
  • 10 κρατήσεις, εκ των οποίων 4 άμεσα λόγω CIC

Ο συνολικός δείκτης κρατήσεων στο CIC ήταν 1,8%, ενώ το ποσοστό κρατήσεων ειδικά λόγω θεμάτων της MLC έφτασε το 0,7%. Η πιο προβληματική απάντηση αφορά το βασικό ερώτημα αν οι ναυτικοί λαμβάνουν σύμβαση εργασίας υπογεγραμμένη και από τους ίδιους και από τον πλοιοκτήτη – με αρνητική απάντηση σε 1,07% των περιπτώσεων.

Τα bulk carriers είχαν τις περισσότερες CIC επιθεωρήσεις (185), χωρίς καμία κράτηση. Η σημαία Παναμά κατέγραψε τη μεγαλύτερη παρουσία (80 επιθεωρήσεις) και μία κράτηση (1,25%).

Το 2024 αναδεικνύει μια διττή εικόνα: λιγότερες ελλείψεις συνολικά, αλλά σαφής επιδείνωση στο επίπεδο σοβαρότητας που οδηγεί σε κρατήσεις. Η πίεση προς παλαιότερους στόλους και φορτηγά πλοία γενικού φορτίου παραμένει έντονη, ενώ η αυξημένη εποπτεία για τα δικαιώματα των ναυτικών υποδεικνύει ότι οι αρχές της Μεσογείου εστιάζουν πλέον σε πιο σύνθετες πτυχές της ναυτικής εργασίας.

Διαβάστε ακόμη 

Λειψυδρία: Πώς φτάσαμε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για Λέρο, Πάτμο και Αττική – Το πλάνο δράσης

Βρετανία: Νέο χαράτσι σε όλους τους ξένους φοιτητές – Τι αλλάζει στα δάνεια – Αντιδρούν τα πανεπιστήμια

Η Lidl ανεβάζει ισχύ με σχέδιο €200 εκατ.: Αναμόρφωση καταστημάτων, self-checkout και ο πρώτος πολυχώρος στην Αθήνα

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα