© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Η ελληνική ναυτιλία παραμένει κορυφαία δύναμη στον κόσμο, όμως η διαθεσιμότητα Ελλήνων ναυτικών δεν συμβαδίζει με την ανάπτυξή της. Παρά τις πρόσφατες πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την αύξηση των εισακτέων στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και την προώθηση νομοσχεδίου για τη ναυτική εκπαίδευση, οι ανάγκες του ελληνόκτητου στόλου ξεπερνούν κατά πολύ την προσφορά.
Οι εφοπλιστές στρέφονται αναγκαστικά σε σχολές του εξωτερικού και σε διεθνή εργατικά δυναμικά, ενώ η ελληνική παράδοση, η ποιότητα και η τεχνογνωσία των Ελλήνων ναυτικών κινδυνεύουν να μείνουν ανεκμετάλλευτες.
Ο κ. Μιχάλης Λάμπρου, με 65 χρόνια ενεργής προσφοράς στη ναυτιλία, μιλά χωρίς περιστροφές. Χαιρετίζει τις πρωτοβουλίες του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια, αλλά τονίζει ότι ο μόνος δρόμος για την αύξηση των Ελλήνων ναυτικών είναι η ίδρυση και αναγνώριση ιδιωτικών ναυτικών σχολών στη χώρα μας.
Θυμίζει, δε, ότι ήδη από το 2014 είχε τεθεί αυτό το ζήτημα από τον τότε υπουργό Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, χωρίς όμως να υλοποιηθεί. Ακόμη, εξηγεί γιατί οι σημερινοί αριθμοί εισακτέων στις δημόσιες ναυτικές σχολές δεν επαρκούν, γιατί οι εφοπλιστές στρέφονται στο εξωτερικό για πλήρωμα και γιατί η Ελλάδα οφείλει να επενδύσει τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση. Με σαφήνεια υπογραμμίζει ότι η θάλασσα εξακολουθεί να προσφέρει επαγγελματική ασφάλεια, υψηλές απολαβές και προοπτικές και ότι το ζητούμενο είναι να πειστούν οι νέοι Ελληνες και οι νέες Ελληνίδες να αγκαλιάσουν το ναυτικό επάγγελμα.
– Πώς βλέπετε τη σημερινή κατάσταση στη ναυτική εκπαίδευση;
Οπως ξέρετε, σε όλη μου την πορεία στην ελληνική και την ελληνόκτητη ναυτιλία, εδώ και 65 χρόνια, η πρώτη μου προτεραιότητα ήταν πάντα η ναυτική εκπαίδευση και η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα. Χαίρομαι που βλέπω σήμερα τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια να καταβάλλει σοβαρές προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση. Η πρωτοβουλία του να φέρει το φθινόπωρο ένα ολοκληρωμένο νομοσχέδιο για τη ναυτική εκπαίδευση είναι πολύ σημαντική και τον συγχαίρω θερμά.
– Τα στοιχεία δείχνουν ότι αυξάνονται οι εισακτέοι στις δημόσιες ναυτικές σχολές. Είναι αυτό αρκετό;
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έκανε ένα σημαντικό βήμα αυξάνοντας τον αριθμό των σπουδαστών από 1.507 το 2024-2025 σε 1.559 για το 2025-2026. Οι προσπάθειες του υπουργείου και του Ιδρύματος Ευγενίδου, που κάθε χρόνο εκδίδει βιβλία ναυτιλιακού περιεχομένου για τους σπουδαστές των δημόσιων σχολών ναυτικής εκπαίδευσης οι οποίες λειτουργούν στην Ελλάδα, είναι αξιέπαινες στον τομέα αυτό. Ωστόσο, αυτός ο αριθμός δεν επαρκεί. Οι ανάγκες για ελληνικά πληρώματα είναι πολύ μεγαλύτερες, αφού τα ελληνικά και ελληνόκτητα πλοία αυξάνονται συνεχώς. Οι εφοπλιστές αναγκάζονται de facto να στραφούν σε ναυτικούς από ξένες σχολές (από τη Βάρνα Βουλγαρίας, την Κύπρο), ακόμη και σε ιδιωτικές σχολές που οι ίδιοι χρηματοδοτούν σε χώρες όπως η Ινδία, η Ινδονησία και οι Φιλιππίνες, απ’ όπου επιλέγουν τους ναυτικούς για να επανδρώσουν τα πλοία τους.
– Τι πρέπει να γίνει, λοιπόν, ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών;
Το λέω χρόνια: ο μοναδικός τρόπος είναι η άμεση αναγνώριση όλων των ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης που ήδη λειτουργούν στην Ελλάδα. Οι απόφοιτοί τους πρέπει να παίρνουν ελληνικά διπλώματα, όχι άλλων χωρών όπως συμβαίνει σήμερα. Παράλληλα, πρέπει να ιδρυθούν νέες ιδιωτικές σχολές ναυτικής εκπαίδευσης για όλες τις ειδικότητες, όχι μόνο για πλοιάρχους και μηχανικούς όπως συμβαίνει τώρα.
– Είχε υπάρξει παλαιότερα μια τέτοια πρόθεση από την Πολιτεία;
Βεβαίως. Το 2014 ο τότε υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης είχε δηλώσει μετά από συναντήσεις με ναυτιλιακούς συνδέσμους ότι σχεδιάζεται η ίδρυση ιδιωτικών ναυτικών σχολών. Είχε πει ξεκάθαρα ότι μόνο έτσι θα αυξηθεί ο αριθμός των Ελλήνων ναυτικών. Δυστυχώς, η δήλωσή του έμεινε στα συρτάρια του υπουργείου.
– Γιατί πιστεύετε ότι είναι τόσο κρίσιμη η ναυτική εκπαίδευση;
Η ναυτική παράδοση της Ελλάδας είναι μοναδική. Το ναυτικό επάγγελμα προσφέρει σίγουρη απασχόληση, υψηλούς μισθούς και σταθερές προοπτικές βελτίωσης. Η ποιότητα των Ελλήνων ναυτικών είναι αναγνωρισμένη παγκοσμίως. Αν δεν στηρίξουμε την εκπαίδευση, θα χάσουμε αυτό το συγκριτικό μας πλεονέκτημα.
Η ναυτική παράδοση της χώρας μας, τα πλεονεκτήματα του ναυτικού επαγγέλματος, η διαρκώς επιβεβαιωμένη ποιότητα εργασίας στα πλοία, καθώς και η αυξανόμενη ενίσχυση της ελληνικής και ελληνόκτητης ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι στοιχεία που πρέπει να προωθούνται συνεχώς για την προσέλκυση νέων ανδρών και γυναικών στον ναυτικό στίβο.
– Ποιο είναι το μήνυμά σας προς την κυβέρνηση και τους εμπλεκόμενους φορείς;
Ο κ. Κικίλιας έχει δηλώσει ότι «η ναυτική εκπαίδευση και η προσέλκυση νέων στη θάλασσα είναι διαχρονικά βασική προτεραιότητα, θεμέλιο για την ενίσχυση της ελληνικής ναυτιλίας και βασικός πυλώνας της εθνικής μας οικονομίας». Συμφωνώ απόλυτα. Είμαι βέβαιος ότι με την κατανόηση όλων των εμπλεκόμενων φορέων αυτή η προσπάθεια μπορεί να πετύχει. Αλλά επαναλαμβάνω: χωρίς την ίδρυση και λειτουργία ιδιωτικών ναυτικών σχολών η αύξηση των Ελλήνων ναυτικών δεν θα επιτευχθεί.
Κλείνοντας, ο κ. Λάμπρου υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα έχει την παράδοση, τη δυναμική και το ανθρώπινο δυναμικό για να συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στη θάλασσα. Το ζητούμενο είναι η πολιτική βούληση να στηρίξει με πράξεις τη ναυτική εκπαίδευση.
Διαβάστε ακόμη
Παράταση στη φοροαπαλλαγή για ακίνητα που ανοίγουν το 2026 και νέοι κόφτες στα Airbnb
ΑΓΕΤ Ηρακλής: Πώς η εγχώρια ζήτηση τροφοδοτεί την κερδοφορία – Οι νέες επενδύσεις
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.