Πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, ξεκαθάρισε ότι η Κίνα πρέπει να ανταποδώσει στην Ελλάδα μέρος των 64 δισεκατομμυρίων δολαρίων που έχουν δώσει οι Έλληνες εφοπλιστές τα τελευταία 15 χρόνια για τη ναυπήγηση 1.000 πλοίων σε κινεζικές γιάρδες.

«Αυτό που θα επιδιώξουμε είναι να προωθήσουμε τους Έλληνες κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού στα κινεζικά ναυπηγεία, διότι και τα ελληνικά εξαρτήματα είναι και ποιοτικά και μπορεί να γίνουν και ανταγωνιστικά. Ενδεικτικά το 2018, το 35% των πλοίων των Ελλήνων προσέγγισαν τουλάχιστον μία φορά σε κινεζικό λιμένα» είπε ο ΥΝΑ.

Την πλήρη εικόνα για τις προοπτικές που υπάρχουν έδωσε η Ελένη Πολυχρονοπούλου, πρόεδρος των Ελλήνων Κατασκευαστών Ναυτιλιακού Εξοπλισμού (HEMEXPO), η οποία ταξίδεψε στην Κίνα συνοδεύοντας τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Στην αποστολή εκ μέρους της HEMEXPO συμμετείχαν ο Παναγιώτης Μάλλιος της SEABRIGHT που κατασκευάζει φωτιστικά για τα πλοία και τον Ζαχαρία Κλάδο της SELMA που κατασκευάζει συστήματα υψηλής τεχνολογίας αυτοματισμού και ελέγχου πλοίων.

«Είναι σαν το κυνήγι του θησαυρού. Είναι εκεί και περιμένει να τον βρεις» τόνισε η Ελένη Πολυχρονοπούλου η οποία έχει τις εταιρείες Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος και την ERMAFIRST η οποία κατασκεύασε το πρώτο ελληνικό σύστημα διαχείρισης θαλάσσιου έρματος, που ήταν και το πρώτο παγκοσμίως το οποίο πιστοποιήθηκε από την Αμερικανική Ακτοφυλακή.

«Είναι μια τεράστια αγορά στην οποία η Ελλάδα έχει πολύ μικρή διείσδυση. Οι εταιρείες της HEMEXPO αν και κάθε χρόνο εξάγουν ναυτιλιακό εξοπλισμό αξίας άνω των 300 εκατομμυρίων ευρώ μόλις το 3% πηγαίνει στην Κίνα, που είναι η μεγαλύτερη ναυπηγική χώρα του κόσμου» προσέθεσε.

Ιδιαίτερη εντύπωση της προκάλεσε ένα νησί!

«Την τελευταία ημέρα του ταξιδιού επισκεφτήκαμε το Ζουσάν και πιο συγκεκριμένα το νησί Liuheng, που είναι στο μέγεθος της Ύδρας, το οποίο διαθέτει τρία ναυπηγεία. Ο ετήσιος τζίρος τους φθάνει συνολικά τα 500 εκατομμύρια δολάρια» είπε και προσέθεσε:

«Αυτή τη περίοδο τα πλοία κάνουν ουρά στη ράδα προκειμένου να ανέβουν στις δεξαμενές και να εγκαταστήσουν είτε συστήματα καθαρισμού καυσαερίων, τα λεγόμενα scrubbers, είτε συστήματα επεξεργασίας του έρματος των πλοίων. Τα ναυπηγεία αυξάνουν τις τιμές τους τελευταίους μήνες για όσα πλοία θέλουν να κάνουν εργασίες. Η ζήτηση για δεξαμενές είναι τεράστια, και τα ναυπηγεία κυριολεκτικά δεν προλαβαίνουν. Οι Κινέζοι από την άλλη πλευρά δικαιολογούν τις αυξήσεις λέγοντας ότι αντιμετωπίζουν έλλειψη εργατικού δυναμικού. Η ζήτηση για εργάτες είναι πολύ μεγάλη, και έχουν φτάσει στο σημείο τα ναυπηγεία να κάνουν «πλειστηριασμούς» για να τους προσελκύσουν. Όποιος τους δώσει τα περισσότερα μισθώνει και τις υπηρεσίες τους».

Όπως επεσήμανε η Ελένη Πολυχρονοπούλου, λόγω της μεγάλης ζήτησης για ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες έχει δημιουργηθεί μία τεράστια ευκαιρία και για την ναυπηγοεπισκευή στην Ελλάδα:

«Έχουμε εν λειτουργία ναυπηγεία ώστε προσελκύσουμε πλοία αλλά χρειάζονται περισσότερες και καλύτερες υποδομές. Ορισμένα συστήματα, είτε scrubbers είτε συστήματα επεξεργασίας έρματος εγκαθιστά το ναυπηγείο της Σύρου και ορισμένες εργασίες γίνονται στο Πέραμα».

Στον ποταμό Huangpu η Ελένη Πολυχρονοπούλου, Πρόεδρος της ΗΕΜΕΧΡΟ, ο Γιώργος Προκοπίου, ο Παναγιώτης Μάλλιος, Διευθύνων Σύμβουλος Seabright, ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος

Όσο αφορά τις προοπτικές για ελληνικές εταιρείες στην Κίνα η πρόεδρος της HEMEXPO επεσήμανε: «Είναι μια χώρα της οποίας τα μεγέθη είναι τεράστια σε όλα τα επίπεδα. Οι ελληνικές εταιρείες πρέπει να αντιληφθούν το μέγεθος αυτό αλλά και τον τρόπο που λειτουργούν οι κινεζικές εταιρείες. Να επενδύσουν εκεί. Και το βασικότερο όλων, να έχουν μόνιμη παρουσία στη Κίνα. Δεν υπάρχει άλλος δρόμος για τις ελληνικές επιχειρήσεις».

Ως παράδειγμα ανέφερε την ελληνικών συμφερόντων εταιρεία Kleemann, μέλος της HEMEXPO, η οποία κατασκευάζει ανελκυστήρες και επένδυσε 15 εκατομμύρια ευρώ για να κατασκευάσει εργοστάσιο στη Κίνα.

«Ήδη έχει κλείσει συμβόλαιο με την BP για παραγωγή που θα χρησιμοποιηθεί σε νεότευκτα πλοία» υπογράμμισε η Ελένη Πολυχρονοπούλου.

Την πρώτη ημέρα της επίσημης επίσκεψης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη Κίνα, η ελληνική αποστολή πήγε κρουαζιέρα στον ποταμό Χουάνκ Που.

«Είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον πρωθυπουργό. Του αναλύσαμε τις προοπτικές του κλάδου των κατασκευαστών. Έδειξε μάλιστα ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μας ζήτησε αναλυτικότερη ενημέρωση. Τις επόμενες ημέρες με τις δηλώσεις που έκανε τόσο ο ίδιος όσο και ο Γιάννης Πλακιωτάκης, μάς χαροποίησε διότι στήριξε το ελληνικό αίτημα.

Τώρα περιμένουμε την ανταπόκριση των κινεζικών ναυπηγείων, στο πλαίσιο των προσπαθειών που καταβάλλονται και από τις δύο χώρες για τη ενδυνάμωση των σχέσεων τους. Η συνεργασία με τα Κινεζικά ναυπηγεία μπορεί και πρέπει να είναι επωφελής και για τις δύο πλευρές.».

Για το θέμα της χρησιμοποίησης και ελληνικού ναυτιλιακού εξοπλισμού στα κινεζικά ναυπηγεία οι τρεις εκπρόσωποι της HEMEXPO συζήτησαν και με τα στελέχη του Κινεζικού Νηογνώμονα όταν επισκέφθηκαν τα κεντρικά του γραφεία.

Την δεύτερη ημέρα του ταξιδιού πραγματοποιήθηκε το συνέδριο στο οποίο μίλησε ο Έλληνας πρωθυπουργός μπροστά σε περισσότερους από 500 Κινέζους αξιωματούχους. Και επειδή παντού βρίσκεις κάποιον Έλληνα, διευθυντής του ξενοδοχείου στη Σαγκάη που πραγματοποιήθηκε το συνέδριο ήταν ο Νικόλαος Χατζηπέτρος.

«Είχαμε όμως την ευκαιρία να κάνουμε και συναντήσεις με κινεζικές εταιρείες» επεσήμανε η Ελένη Πολυχρονοπούλου:

«Συνομιλήσαμε με στελέχη κινεζικών επιχειρήσεων και συνειδητοποιήσαμε ότι και αυτοί αναζητούν επιχειρηματικές συνεργασίες. Ένα από τα ναυπηγεία που είδαμε, μας προσέφερε συνεργασία, με αντάλλαγμα όμως την προσέλκυση ελληνικών πλοίων στις εγκαταστάσεις τους, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον και για εξοπλισμό κρουαζιερόπλοιων αφού νέα έργα για τον κλάδο αυτόν ξεκινάνε άμεσα στην Κίνα».