search icon

Ναυτιλία

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Το παρασκήνιο των προσφορών για τον διαγωνισμό πώλησης

Έφθασε η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση προσφορών από τους επίδοξους πλειοδότες - Το οικονομικό κουβάρι στην υπόθεση που θυμίζει σύγχρονο Γεφύρι της Άρτας

Ένα ακόμη κεφάλαιο της σύγχρονης εκδοχής του γεφυριού της Άρτας που ακούει στο όνομα ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα γραφτεί την Τετάρτη 7 Ιουλίου, οπότε και είναι η καταληκτική ημερομηνία για την κατάθεση προσφορών από τους επίδοξους πλειοδότες.

Μπορεί να έχουν δείξει ενδιαφέρον επτά εταιρείες σύμφωνα με το VDR  αλλά οι πληροφορίες λένε ότι θα εμφανισθεί μόνο μία. Η Pyletech Shipyards συμφερόντων ομίλου North Star του Θεόφιλου Πριόβολου η οποία είχε πλειοδοτήσει και στον πρώτο διαγωνισμό ο οποίος όμως κηρύχθηκε άγονος. Αυτή τη φορά δεν θα κατέβει η αμερικανικών συμφερόντων ΟΝΕΧ.  Η πλευρά Πριόβολου θα κατέβει και στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ για την δεξαμενή 5 και δύο προβλήτες.

Η Pyletech Shipyards  έχει επισημάνει ότι θα δημιουργήσει χιλιάδες σίγουρες θέσεις εργασίας και θα ξαναζωντανέψει τα ναυπηγεία και ολόκληρη την περιοχή. Επιπλέον, θα δημιουργήσει συνέργειες και θα δώσει δουλειά και σε πλήθος μικρότερων ναυπηγοεπισκευαστικών μονάδων στην ευρύτερη περιοχή.

Η συνολική  επένδυση, όπως επισημαίνει η εταιρεία  “θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας. Θα έχει σημαντική πολλαπλασιαστική αξία στην απασχόληση, στα δημόσια έσοδα, στο ΑΕΠ και στην εθνική οικονομία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει δώσει η εταιρεία “συνεχίστηκε η σπατάλη των χρημάτων των φορολογουμένων:

– σε πρόστιμα προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, 7,2 εκατ. ευρώ για κάθε εξάμηνο μη συμμόρφωσης, τα οποία αθροίζονται στα 110 εκατ. ευρώ, που έχουν καταλογιστεί από το 2012 μέχρι τώρα

-σε επιδοτήσεις 20 εκατ. ευρώ το εξάμηνο από το Πολεμικό Ναυτικό, για να κρατηθεί το ναυπηγείο ανοιχτό σε αμοιβές του ειδικού διαχειριστή.

-Το συγκεκριμένο ναυπηγείο έχει κοστίσει συνολικά στον ελληνικό λαό πάνω από 900 εκατ. ευρώ.

– Ο ειδικός διαχειριστής της ΕΝΑΕ άφησε και πάλι απλήρωτα 9 εκατ. ευρώ (τακτοποίηση αυθαιρέτων) και 1 εκατ. ευρώ (άδεια πυρόσβεσης), τα οποία και θα βαρύνουν τον μελλοντικό αγοραστή. Αν ο επενδυτής δεν τα πληρώσει άμεσα, δεν θα μπορεί να λειτουργήσει το ναυπηγείο.

–  Με βάση τα παραπάνω, είναι σαφές ότι στον πρώτο διαγωνισμό, στην πραγματικότητα προσφέραμε 25 εκατ. ευρώ (15,1 εκατ. ευρώ το τίμημα συν 10 εκατ. ευρώ τα πρόστιμα).

Ο πρώτος διαγωνισμός για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά κηρύχθηκε άγονος  με ομόφωνη απόφαση των εκατοντάδων πιστωτών μεταξύ των οποίων είναι το Δημόσιο, Τράπεζα Πειραιώς, εργαζόμενοι κ.α.

Το τίμημα που κατέθεσε η πλευρά Πριόβολου ύψους 15,1 εκ. ευρώ είχε κριθεί κρίθηκε χαμηλό. Ο ειδικός διαχειριστής δεν είχε λόγο για το ύψος του τιμήματος. Απλώς το παρουσίασε στους πιστωτές οι οποίοι έκριναν ότι δεν είναι ικανοποιητικό το καταψήφισαν και επαναπροκηρύσσεται ο διαγωνισμός.

Όπως έχει επισημάνει το newmoney στην απορία πώς γίνεται να “τρέξει” ο διαγωνισμός του Σκαραμαγκά με τους ίδιους όρους που ίσχυσαν στον προηγούμενο που βγήκε άγονος, χωρίς κατώτατο όριο προσφοράς η απάντηση είναι ότι «το έχει επικοινωνήσει καλύτερα η κυβέρνηση στο εξωτερικό». Επιχειρηματικοί κύκλοι σχολιάζουν ότι είναι «αξιοπερίεργο να θες να διορθώσεις ένα λάθος κάνοντας ακριβώς τα ίδια πράγματα που το προκάλεσαν».

Το οικονομικό κουβάρι στην υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά 

1) Από τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων κτισμάτων που υπάρχουν στα ναυπηγεία υπάρχουν οφειλές ύψους 8,8 εκατομμυρίων ευρώ. Έχουν ταυτοποιηθεί αλλά δεν έχουν πληρωθεί. Το ποσό αυτό η κυβέρνηση το στέλνει στον επίδοξο αγοραστή να το φορτωθεί. Όπως λένε στο Newmoney στελέχη της ναυπηγικής βιομηχανίας “υπό αυτές τις συνθήκες το τίμημα που θα καταθέσει ο ενδιαφερόμενος θα είναι αρχικώς μικρότερο κατά εννέα εκατομμύρια ευρώ.”

2) Οικονομικοί αναλυτές υπογραμμίζουν: “Ασχέτως του ποσού που θα δοθεί για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για να αποδώσουν χρειάζεται να γίνουν επενδύσεις 150 εκατομμυρίων ευρώ. Όμως τα ναυπηγεία στην Ελλάδα έχουν ετήσιο τζίρο που κυμαίνεται από 20 έως 40 εκατομμύρια. Αν το καθαρό κέρδος είναι γύρω στο 10%. Τους μένουν 3-4 εκατομμύρια στο ταμείο. Άρα να δώσεις 50 εκατ. να αγοράσεις τα ναυπηγεία και 150 για επενδύσεις, το ποσό ανεβαίνει στα 200 εκατ. Ο επενδυτής θα χρειαστεί 50 χρόνια για να κάνει απόσβεση. Και να τετραπλασιάσει τον τζίρο και πάλι θα χρειαστεί πάνω από 10 χρόνια για να κάνει απόσβεση όταν οι επενδύσεις που γίνονται έχουν βάθος χρόνου τα τρία με έξι χρόνια το αργότερο για απόσβεση.

3) Για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά η εκάστοτε κυβέρνηση από το 2012 πληρώνει πρόστιμο που επιβάλλεται από την ΕΕ για κρατική ενίσχυση που αντίκειται στον υγιή ανταγωνισμό και ανέρχεται στα 7,2 εκατομμύρια το 6μηνο. Η ΕΕ έχει ζητήσει να πωληθούν τα ναυπηγεία αλλά η υπόθεση πάει να κλείσει 10ετία και ακόμα δεν έχει τελειώσει.

Το σενάριο που παίζει είναι ότι το μέλλον των ναυπηγείων συνδέεται με το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Ελλάδας για αγορά τεσσάρων Φρεγατών. Όμως, τελικώς δεν είναι έτσι ακριβώς τα πράγματα. Οι ξένες εταιρείες που ενδιαφέρονται να πουλήσουν φρεγάτες στην ελληνική κυβέρνηση δεν θέλουν να αγοράσουν τα ναυπηγεία. Αυτό που λένε στις συναντήσεις που έχουν στο υπουργείο Άμυνας είναι ότι από τις τέσσερις φρεγάτες, πολύ ευχαρίστως να ναυπηγήσουμε τις τρεις σε ελληνικά ναυπηγεία.

O διαγωνισμός της ΕΤΑΔ

Για αύριο είναι προγραμματισμένος  και ο ηλεκτρονικός  διαγωνισμός για το εμπορικό τμήμα των ναυπηγείων Σκαραμαγκά  που περιλαμβάνει και τη μεγάλη 5η δεξαμενή και προβλήτες 3 – 4. Η ΕΤΑΔ στην ανακοίνωσή της αναφέρει την ημερομηνία της 7ης Ιουλίου ως ενδεικτική.

Αυτή τη φορά το τίμημα έχει πέσει στα 30,7 εκατ. ευρώ, τα οποία θα καταβληθούν με δόσεις.

Ο πρώτος διαγωνισμός, τον περασμένο Φεβρουάριο, είχε ως  κατώτατη τιμή τα 55 εκατ. ευρώ. Κηρύχθηκε άγονος αφού δεν εμφανίσθηκε κανείς.

“Ενδιαφέρον υπάρχει για το real estate, να χρησιμοποιήσεις την έκταση για παράδειγμα ως χώρο αποθήκευσης ή στοίβαξης εμπορευματοκιβωτίων”, επισημαίνουν στο Newmoney γνώστες του θέματος: “ Το οικόπεδο έκτασης περίπου 340 στρεμμάτων, έχει την αξία. Το θέμα βέβαια είναι τι θα γίνει με τους 3.000 μετανάστες που διαβιώνουν εκεί μέσα σε κοντέινερ” και συνεχίζουν: “Η δεξαμενή 5 έχει να λειτουργήσει για περισσότερα από 10 χρόνια και χρειάζεται σύμφωνα με υπολογισμούς δεκάδες εκατομμύρια για να γίνει ξανά λειτουργική.”

Διαβάστε ακόμη:

Kαταστηματάρχες, δικηγόροι και… ΕΛΑΣ εμπόδισαν ελέγχους του ΣΔΟΕ στο Ναύπλιο

Δημήτρης Γρίβας – «Κουλουράδες»: To deal με τον Ινδό και η επέκταση σε Ισπανία και Αυστραλία

Γιάννης Αντετοκούνμπο: Οι «δεσμοί» με τη Nike, το 3ο signature παπούτσι και τα νέα deals

Exit mobile version