Η πρόσφατη απόφαση του πρώην Προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, να επιβάλει νέους δασμούς και η ανταπάντηση της Κίνας έχουν προκαλέσει έντονη ανησυχία και ποικίλες αντιδράσεις στον διεθνή οικονομικό και εμπορικό τομέα. Ειδικότερα, οι νέοι δασμοί εκτιμάται ότι θα επηρεάσουν σημαντικά τη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου και τις αγορές, με πολλούς να βλέπουν αυτή την κίνηση ως μέρος μιας στρατηγικής ανακατανομής της παγκόσμιας οικονομικής ισχύος.

Ο αναλυτής του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, Νίκος Ταγκούλης επισημαίνει: «Αν και ορισμένοι ειδικοί εκτιμούν ότι οι δασμοί εντάσσονται στην προσπάθεια της αμερικανικής κυβέρνησης να περιορίσει τα δημοσιονομικά ελλείμματα, άλλοι βλέπουν πίσω από αυτή την κίνηση μια ευρύτερη στρατηγική για την επαναφορά των παγκόσμιων οικονομικών ισχυρών. Ορισμένοι αναλύουν τις αποφάσεις του Τραμπ μέσω της ιστορικής απόφασης του προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον το 1971, όταν εγκαταλείφθηκε ο χρυσός κανόνας και το σύστημα του Μπρέτον Γουντς, σημειώνοντας πως τέτοιες πολιτικές αλλαγές μπορεί να προκαλέσουν αβεβαιότητα και πληθωρισμό στην αγορά.

Οι νέοι δασμοί έχουν προκαλέσει και την άμεση αντίδραση της Κίνας, η οποία ανακοίνωσε νέα δασμολογικά μέτρα κατά των αμερικανικών προϊόντων. Επιπλέον, παραμένουν ανοιχτά ζητήματα σχετικά με τις προτεινόμενες χρεώσεις λιμένων από τον USTR προς τα κινεζικά πλοία, με τον αντίκτυπο να ενδέχεται να επεκταθεί στην παγκόσμια ναυτιλία.

«Τα μέτρα αυτά επηρεάζουν κυρίως τις μεγάλες εξαγωγικές δυνάμεις, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, με τη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων να είναι ο τομέας που πλήττεται περισσότερο, καθώς τα περισσότερα από τα εν λόγω προϊόντα μεταφέρονται μέσω κοντέινερ. Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, ο τομέας αυτός θα αντιμετωπίσει σημαντικές προκλήσεις εν μέσω των γεωπολιτικών εντάσεων, με τις αναταραχές στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας να συνεχίζουν να επηρεάζουν τη ζήτηση για θαλάσσιες μεταφορές» σχολιάζει ο Νίκος Ταγκούλης.

Η αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να αντιμετωπίσει μια περίοδο αβεβαιότητας:

«Αν και η ζήτηση για πλοία παραμένει σε υψηλά επίπεδα λόγω της γεωπολιτικής κατάστασης, οι επιπτώσεις από τους δασμούς, η αυξανόμενη προστατευτική πολιτική και οι γεωπολιτικές εντάσεις ενδέχεται να περιορίσουν την ανάπτυξη του εμπορίου», αναφέρει ο αναλυτής

«Οι εκτιμήσεις προβλέπουν ότι η ανάπτυξη της εμπορευματικής κίνησης θα περιοριστεί σταδιακά, με τον ρυθμό να επιβραδύνεται από 6% το 2024 σε 2,7% το 2026 και 2,3% το 2027.

Η προσφορά πλοίων παραμένει ισχυρή, με την αναλογία παραγγελιών προς στόλο να είναι πάνω από 28%. Ωστόσο, η αυξημένη ζήτηση για μικρότερα πλοία και η περιορισμένη διαθεσιμότητα μεγαλύτερων μονάδων αναμένεται να οδηγήσουν σε αύξηση των ναύλων, ιδιαίτερα στην αγορά ναύλωσης. Αντίστοιχα, η αγορά spot δείχνει σημάδια ανάκαμψης, παρά την πτώση στις τιμές των ναύλων συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη».

Το μέλλον της ναυτιλίας

Σύμφωνα με την Intermodal το άμεσο μέλλον, οι ναυτιλιακές εταιρείες ενδέχεται να αναγκαστούν να αναδιαρθρώσουν τις εφοδιαστικές τους αλυσίδες και να επαναδιαπραγματευτούν τις συμφωνίες τους με τους φορτωτές προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις των δασμών. Οι ναυλωτές αναμένεται να προσαρμόσουν τις στρατηγικές ανάπτυξης στόλου, ενώ η αγορά ναύλων μπορεί να παρουσιάσει μεταβλητότητα λόγω της αβεβαιότητας που προκαλούν οι εμπορικές πολιτικές.

Με τις παγκόσμιες εμπορικές σχέσεις να συνεχίζουν να εξελίσσονται και με τη δυνητική απειλή μιας παγκόσμιας ύφεσης λόγω του αυξανόμενου προστατευτισμού, η ναυτιλιακή αγορά καλείται να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες. Παρά τις προκλήσεις, η αναδιαμόρφωση των εμπορικών ροών και η ανάπτυξη νέων συνεργασιών μπορούν να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων.

Διαβάστε ακόμη

Δασμοί: Οι 14 ώρες που οδήγησαν στη «στροφή» Τραμπ – Τα ομόλογα, οι αγορές και ο Τζέιμι Ντίμον

Έργα: Νομοθετικές ενέσεις για να εκκινήσουν ΒΟΑΚ και έργα υποδομής της Θεσσαλίας

Εξοπλιστικά: Αυλαία στην Επιτροπή της Βουλής για το 12ετές πρόγραμμα των 25,8 δισ. ευρώ

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα