search icon

Ναυτιλία

Ναυτιλία: «Aνεβάζει στροφές» η αγορά σιδηρομεταλλεύματος – Οι χώρες στην πρώτη γραμμή (γράφημα)

Η αυξανόμενη προσφορά, τα νέα έργα στη Δυτική Αφρική και η εξασθένηση της κινεζικής ζήτησης διαμορφώνουν ένα περίπλοκο τοπίο για την αγορά και τις θαλάσσιες μεταφορές, σύμφωνα με την ανάλυση της Μαρίας Μπερτζελέτου, αναλύτριας της SIGNAL

Η παγκόσμια αγορά σιδηρομεταλλεύματος δείχνει σαφή σημάδια ανάκαμψης στην προσφορά, με τις θαλάσσιες εξαγωγές να προσεγγίζουν τα 150 εκατομμύρια τόνους τους τελευταίους μήνες σημαντική αύξηση από τα περίπου 120 εκατομμύρια τόνους στις αρχές του 2024, σύμφωνα με την έκθεση της Μαρίας Μπερτζελέτου, αναλύτριας της SIGNAL.

Η Αυστραλία παραμένει η κυρίαρχη δύναμη στην αγορά, διατηρώντας σταθερά υψηλά επίπεδα εξαγωγών, ενώ η Βραζιλία και η Δυτική Αφρική ενισχύουν ραγδαία τη συμβολή τους, καθώς νέα έργα και βελτιώσεις στις υποδομές μπαίνουν σε πλήρη λειτουργία από τα μέσα του 2024.

Στην περιοχή Pilbara, η BHP επενδύει 1,4 δισ. αυστραλιανά δολάρια για την αναβάθμιση των υποδομών στο Port Hedland, εξασφαλίζοντας εξαγωγική δυναμικότητα κοντά στους 305 εκατ. τόνους ετησίως (Mtpa). Η επένδυση, όπως σημειώνει η ανάλυση, επιβεβαιώνει την εμπιστοσύνη της εταιρείας σε ένα περιβάλλον σταθερής και υψηλού όγκου παραγωγής έως το 2026.

Η Vale ανακοίνωσε παραγωγή 94,4 εκατ. τόνων στο τρίτο τρίμηνο του 2025 την υψηλότερη απόδοση από το 2018. Η ενίσχυση του Northern System και οι βελτιωμένες καιρικές συνθήκες αύξησαν τις φορτώσεις από τα λιμάνια Ponta da Madeira και Tubarao, ενισχύοντας τον ρόλο της Βραζιλίας στο εμπόριο μεταξύ Ατλαντικού και Ασίας.

Στη Γουινέα, το μεγαλεπήβολο έργο Simandou περνά από το στάδιο της κατασκευής στη φάση των πρώτων αποθεμάτων, με πρώτες εξαγωγές να αναμένονται στα τέλη του 2025. Το έργο αυτό, με σιδηρομετάλλευμα υψηλής καθαρότητας, αναμένεται να αναδιαμορφώσει τις ροές του εμπορίου και να καθιερώσει τη Δυτική Αφρική ως νέο, στρατηγικό προμηθευτή της Κίνας.

Η αυξημένη δραστηριότητα σε μακρινές διαδρομές μεταφοράς (tonne-miles) έχει αυξηθεί κατά 25–30% από τις αρχές του 2025, οδηγώντας σε άνοδο των ναύλων Capesize και ανάκαμψη του Baltic Capesize Index (BCI).

Η περαιτέρω ανάπτυξη έργων όπως το Simandou αναμένεται να ενισχύσει ακόμη περισσότερο τη ζήτηση για μεταφορική ικανότητα, διαφοροποιώντας τις εμπορικές ροές και αναζωογονώντας τη ναυλαγορά.

Παρά την αυξημένη προσφορά, η εικόνα από την Κίνα είναι αντιφατική. Η ασθενής αγορά ακινήτων, τα περιορισμένα περιθώρια κέρδους στον χάλυβα και η έλλειψη ουσιαστικών μέτρων τόνωσης από το Πεκίνο περιορίζουν τη διάθεση για επαναποθεματοποίηση.

Οι αφίξεις φορτίων σιδηρομεταλλεύματος στην Κίνα αυξήθηκαν από 115 εκατ. τόνους τον Φεβρουάριο σε πάνω από 140 εκατ. τόνους τον Οκτώβριο, ωστόσο οι αυξανόμενες αποθήκες στα λιμάνια και η μείωση της παραγωγής χάλυβα λόγω χειμερινής συντήρησης ασκούν πιέσεις στις τιμές spot.

Στο προσκήνιο επανέρχονται και οι συζητήσεις για τιμολόγηση του σιδηρομεταλλεύματος σε γουάν, αντί για δολάρια ΗΠΑ. Αν και προς το παρόν έχει περισσότερο συμβολικό χαρακτήρα, μια τέτοια αλλαγή θα συνδεόταν με τη στρατηγική της Κίνας για διεθνοποίηση του νομίσματός της, επηρεάζοντας πιθανώς τα συστήματα hedging και τα benchmark συμβόλαια της αγοράς.

Η παγκόσμια αγορά σιδηρομεταλλεύματος μπαίνει σε φάση ισχυρής αύξησης προσφοράς, τη στιγμή που η κινεζική ζήτηση αποδυναμώνεται και οι γεωοικονομικές ισορροπίες μεταβάλλονται.

Όπως επισημαίνει η Μαρία Μπερτζελέτου της SIGNAL, το νέο αυτό περιβάλλον προμηνύει μεγαλύτερη μεταβλητότητα, αλλά και νέες ευκαιρίες για τους πλοιοκτήτες Capesize, καθώς οι θαλάσσιες ροές διαφοροποιούνται και οι αποστάσεις μεταφοράς αυξάνονται.

Διαβάστε ακόμη

Ο Γερουλάνος επιμένει στα «καρφιά» προς τον Ανδρουλάκη και ανοίγει ατζέντα θέσεων για τη σύγκρουση στο Συνέδριο

Στρατηγική συμφωνία Wyndham – DKG Development για 12 ξενοδοχεία και serviced apartments

Σε παρατεταμένη ακινησία το καλώδιο Κρήτης-Κύπρου με σενάρια για αμερικανική συμμετοχή

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα

Exit mobile version