Η Αθήνα βρέθηκε στο επίκεντρο του διαλόγου για τις μεγάλες γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή, στο πλαίσιο του συνεδρίου του European Short Sea Network, που συγκέντρωσε κορυφαίους εκπροσώπους της πολιτικής, της ναυτιλίας και της ακαδημαϊκής κοινότητας. Το πάνελ για τη γεωπολιτική και τη ναυτιλία κατέληξε σε ένα σαφές συμπέρασμα:
«Ξημερώνει μια νέα Μέση Ανατολή και η Ελλάδα πρέπει να είναι παρούσα στις αλλαγές». Συμμετείχαν ο Χαράλαμπος Φαφαλιός, πρόεδρος της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας (G.S.C.C.), ο Γιώργος Κουμουτσάκος, Μόνιμος Αντιπρόσωπος στην UNESCO ο καθηγητής και βουλευτής Άγγελος Συρίγος– Member of Greek Parliament / Department of International & European Studies, Panteion University of Social & Political Scienceο, και ο Marcel Hansemann, Vice President – Relationship Manager, International Shipping Department, BERENBERG. Τοποθέτηση έκανε και ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος.
Κεντρικός άξονας της συζήτησης ήταν η ανασύνταξη των ισορροπιών στη Μέση Ανατολή, μετά τον πρόσφατο τερματισμό του πολέμου που αιματοκύλησε την περιοχή για πάνω από δύο χρόνια. Οι ομιλητές υπογράμμισαν ότι το νέο ειρηνευτικό σχέδιο, το οποίο φέρει την υπογραφή των Ηνωμένων Πολιτειών, σηματοδοτεί μια ιστορική στροφή: τη σταδιακή ομαλοποίηση των σχέσεων του Ισραήλ με τις αραβικές χώρες, ιδίως με τις μοναρχίες του Κόλπου.
«Θέλουμε δεν θέλουμε, μια νέα Μέση Ανατολή ανατέλλει», σημείωσε χαρακτηριστικά ο ένας από τους ομιλητές, τονίζοντας ότι η αμερικανική ισχύς λειτούργησε καταλυτικά για τον τερματισμό των εχθροπραξιών. Το ειρηνευτικό σχέδιο, όπως εξήγησε, αποτελεί εξέλιξη του λεγόμενου σχεδίου Μπάιντεν, όμως τώρα εφαρμόζεται με πολύ πιο καθαρούς όρους και με εγγυήτριες δυνάμεις την Αίγυπτο, την Τουρκία και το Κατάρ.
Η συμμετοχή της Τουρκίας στο νέο αυτό πλαίσιο προκαλεί προβληματισμό στην Αθήνα, καθώς –όπως επισημάνθηκε– η Άγκυρα εξακολουθεί να προβάλλει αναθεωρητικές διεκδικήσεις, εκτός διεθνούς δικαίου, σε βάρος της Ελλάδας και άλλων χωρών της περιοχής. Ωστόσο, η εμπλοκή της θεωρείται αναπόφευκτη για την εδραίωση της ειρήνης.

Η ναυτιλία κερδίζει ασφάλεια και σταθερότητα
Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στις επιπτώσεις για τη ναυτιλία, καθώς ο πόλεμος είχε μετατρέψει την Ερυθρά Θάλασσα σε επικίνδυνη ζώνη, με συνεχείς επιθέσεις των Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων.
«Αν σταθεροποιηθεί η περιοχή, οι Έλληνες ναυτικοί και πλοιοκτήτες θα μπορέσουν να πλέουν με ασφάλεια, χωρίς να αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής για να φτάσουν στα ευρωπαϊκά λιμάνια», σημείωσε ένας από τους ομιλητές.
Η επαναφορά της ασφάλειας στις θαλάσσιες οδούς θα σημάνει μείωση κόστους, περιβαλλοντικό όφελος (λιγότερα καύσιμα, μικρότεροι χρόνοι ταξιδιών) και νέα δυναμική για το ελληνικό ναυτιλιακό cluster.
Η Ευρώπη στρέφεται στη Μεσόγειο
Στη συζήτηση τονίστηκε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αρχίσει να στρέφει ξανά το βλέμμα της προς τη Μεσόγειο, μετά από δεκαετίες αδιαφορίας. Οι κρίσεις στην Ουκρανία, στη Μέση Ανατολή και στην Αφρική ανέδειξαν ότι το «μαλακό υπογάστριο» της Ευρώπης είναι γεμάτο προκλήσεις, αλλά και ευκαιρίες.
Όπως υπογράμμισε ο καθηγητής Άγγελος Συρίγος, «η Μεσόγειος είναι ενιαίος χώρος – δεν μπορεί η Ευρώπη να κοιτά μόνο τις βόρειες ακτές της». Αναφέρθηκε στα τεράστια ενεργειακά αποθέματα της Ανατολικής Μεσογείου, τα οποία μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες της Ευρώπης για δεκαετίες, αλλά και στα μεγάλα έργα διασύνδεσης που προχωρούν με ελληνική συμμετοχή:
-Το ηλεκτρικό καλώδιο Ελλάδας–Κύπρου–Ισραήλ (EuroAsia Interconnector)
-Η διασύνδεση Ελλάδας–Αιγύπτου
Και ο διάδρομος ΑΙΜΕΚ (India–Middle East–Europe Corridor) που ενώνει την Ινδία με τη Μεσόγειο.

Η Ελλάδα, όπως είπε, έχει τη δυνατότητα να εξελιχθεί σε ενεργειακό και ναυτιλιακό κόμβο, συνδέοντας τρεις ηπείρους.
Οι εκπρόσωποι της ναυτιλιακής κοινότητας τόνισαν ότι, παρά τις γεωπολιτικές αναταράξεις, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ισχυρότερη στον κόσμο, χάρη στην προσαρμοστικότητά της και στη βαθιά γνώση της θάλασσας.
Όπως ειπώθηκε, «η ναυτιλία έχει περάσει πολέμους, τεχνολογικές επαναστάσεις, κρίσεις και πανδημίες. Όμως, κάθε φορά, βγαίνει πιο δυνατή». Σημειώθηκε επίσης ότι η πράσινη μετάβαση και η ψηφιοποίηση αποτελούν πλέον καθημερινότητα για τους Έλληνες πλοιοκτήτες, που πρωτοστατούν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και στην ασφάλεια των πληρωμάτων.
Το πάνελ κατέληξε σε ένα κοινό συμπέρασμα: οι γεωπολιτικές εξελίξεις καθορίζουν τη ναυτιλία – αλλά και η ναυτιλία επηρεάζει τη γεωπολιτική. Η ειρήνη στη Μέση Ανατολή και η σταθερότητα στη Μεσόγειο δεν είναι μόνο ζήτημα διπλωματίας· είναι προϋπόθεση για την οικονομική ανάπτυξη, το εμπόριο και την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης.
Η Ελλάδα, ως ναυτικό και γεωστρατηγικό κράτος, καλείται να αξιοποιήσει αυτή τη νέα πραγματικότητα, ενισχύοντας τη θέση της σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία.
Διαβάστε ακόμη
Σε σύγκρουση κυβέρνηση και δήμοι για τις πολεοδομίες
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.