Η αγορά πλοίων υποστήριξης υπεράκτιας ενέργειας (OSV) στον Περσικό Κόλπο περνά σε νέο κεφάλαιο, καθώς οι αναταράξεις στις τιμές πετρελαίου, οι στρατηγικές των κρατικών εταιρειών και η άνοδος του LNG διαμορφώνουν ένα δυναμικό και αυστηρότερο περιβάλλον.

Η ανάλυση του αναλυτή Γιώργου Βίτσου για λογαριασμό του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal καταγράφει με ακρίβεια τις κυκλικές φάσεις άνθησης, ύφεσης και επανεκκίνησης της αγοράς, δίνοντας έμφαση στις επιπτώσεις για τα πλοία AHTS τα οποία τοποθετούν και ανακτούν άγκυρες των υπεράκτιων πλατφορμών, ρυμουλκούν τις πλατφόρμες ή άλλα πλωτά μέσα και παρέχουν υποστήριξη ανεφοδιασμού και PSV ππου μεταφέρουν προμήθειες, καύσιμα, νερό, χημικά, σωλήνες και εξοπλισμό προς και από τις υπεράκτιες πλατφόρμες ενώ εκτελούν διαρκείς ανεφοδιασμούς για τη συντήρηση των γεωτρήσεων.

Ιδιαίτερα, υπογραμμίζεται το πλεονέκτημα των ιδιοκτητών νεότερων και τεχνολογικά προηγμένων πλοίων, σε μια συγκυρία όπου η προσφορά είναι περιορισμένη και οι απαιτήσεις αυξάνονται. Ο Περσικός Κόλπος παραμένει στρατηγικής σημασίας, με νέες επενδύσεις να προδιαγράφουν έναν έντονο ανοδικό κύκλο – αλλά μόνο για όσους προσαρμοστούν γρήγορα.

Η αγορά υπεράκτιας ενέργειας (offshore) στη Μέση Ανατολή και τον Περσικό Κόλπο (MEG) έχει περάσει από διαδοχικά κύματα ανάπτυξης, ύφεσης και ανάκαμψης. Κάθε κύκλος επηρεάστηκε κυρίως από τις παγκόσμιες τιμές πετρελαίου, τις στρατηγικές των εθνικών πετρελαϊκών εταιρειών και την πορεία της αγοράς LNG.

Από τα τέλη της δεκαετίας του ’70 μέχρι σήμερα, υπήρξαν συγκεκριμένες περίοδοι έντονης δραστηριότητας:

1979–1981: Η Ιρανική Επανάσταση εκτόξευσε τις τιμές πετρελαίου και οδήγησε σε καταιγιστική ανάπτυξη υποδομών σε Ιράν, Σαουδική Αραβία και άλλες χώρες του Κόλπου.

2004–2008: Νέο άλμα των τιμών έως τα $147/βαρέλι. Ξεκίνησαν μεγάλα projects όπως το Manifa στη Σ. Αραβία και επεκτάθηκε η παραγωγή LNG στο Κατάρ.

2010–2014: Η μετα-κρίση περίοδος έφερε σταθερή ανάκαμψη, ιδιαίτερα σε Κατάρ και ΗΑΕ.

2021–2023: Η επιστροφή της ενεργειακής ανησυχίας λόγω γεωπολιτικών και υγειονομικών συνθηκών έφερε νέα ώθηση σε projects, όπως η ανάπτυξη του North Field στο Κατάρ και η ενίσχυση της Aramco offshore.

Οι περίοδοι ανάπτυξης είχαν άμεσο αντίκτυπο στη ζήτηση για πλοία τύπου AHTS (Anchor Handling Tug Supply) και PSV (Platform Supply Vessels):

2006–2008: Εκρηκτική αύξηση στη ζήτηση, υψηλά ημερήσια ναύλα και μακροχρόνια συμβόλαια, κυρίως με κρατικούς πετρελαϊκούς κολοσσούς.

2011–2014: Σταθερή δραστηριότητα και διατήρηση καλών ναύλων, καθώς συνεχιζόταν η υπεράκτια γεώτρηση.

2022–2023: Ισχυρή ανάκαμψη, κυρίως λόγω ελλείψεων πλοίων, με τα νεότερα και πιο εξελιγμένα πλοία να εξασφαλίζουν premium ναύλα.

Η παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 και η κατάρρευση των τιμών πετρελαίου το 2015 οδήγησαν σε παρατεταμένες υφέσεις:

2015–2020: Το χαμηλό κόστος πετρελαίου και η πανδημία επέφεραν τεράστια υπερπροσφορά πλοίων. Πολλά οδηγήθηκαν σε παροπλισμό ή διαλύθηκαν. Οι τιμές κατέρρευσαν, ενώ πολλές εταιρείες οδηγήθηκαν σε αναδιάρθρωση.

Νέα δεδομένα

Ένα από τα πιο κρίσιμα αποτελέσματα της προηγούμενης ύφεσης ήταν η δραματική πτώση των νέων παραγγελιών:

Το 2025, το βιβλίο παραγγελιών AHTS αντιπροσωπεύει μόλις 2% του παγκόσμιου στόλου, από 3% το 2024.

Πολλές εταιρείες πιέζονται πλέον να ανανεώσουν τα πλοία τους, καθώς οι πελάτες απαιτούν πλοία κάτω των 15 ετών αντί για το μέχρι πρότινος αποδεκτό όριο των 20 ετών.

Παράλληλα, οι διαθέσιμες λύσεις μεταχειρισμένων πλοίων λιγοστεύουν, ενώ τα ναυπηγεία έχουν υπερκαλυφθεί με παραγγελίες από άλλους τομείς.

Προοπτικές

Μέσα σε αυτό το μεταβαλλόμενο τοπίο:

  • Οι ιδιοκτήτες νεότερων, τεχνικά προηγμένων και περιβαλλοντικά συμμορφούμενων πλοίων έχουν ξεκάθαρο προβάδισμα.
  • Οι ενεργειακοί κολοσσοί δίνουν έμφαση στις επιδόσεις εκπομπών και την αξιοπιστία λειτουργίας, ενισχύοντας τη ζήτηση για σύγχρονες μονάδες.

Παρότι παγκοσμίως η ενέργεια μεταβαίνει σταδιακά προς ανανεώσιμες πηγές:

  • Ο Περσικός Κόλπος παραμένει πυλώνας της υπεράκτιας παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου.
  • Επενδύσεις πραγματοποιούνται όχι μόνο σε πετρέλαιο/αέριο, αλλά και σε τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα και παραγωγής υδρογόνου.
  • Saudi Aramco, Qatar Energy και ADNOC προχωρούν σε πολυετείς στρατηγικές επεκτάσεις, διασφαλίζοντας σταθερή ζήτηση για OSVs.

Η αγορά OSV που εκτελούν λειτουργίες υποστήριξης στον MEG βρίσκεται σε νέο ανοδικό κύκλο, με αυστηρότερους κανόνες, λιγότερες διαθέσιμες μονάδες και σαφή απαίτηση για νεότερα, καθαρότερα πλοία. Όσοι προσαρμοστούν στις νέες απαιτήσεις, έχουν μπροστά τους μια ισχυρή περίοδο ευκαιριών, σε μια αγορά με διαρθρωτικά περιορισμένη προσφορά.

Διαβάστε ακόμη

Τα 5 SOS για τα τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα

ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ: Η ευκαιρία της αμυντικής βιομηχανίας και οι εκτιμήσεις για τις φετινές επιδόσεις

Χάρης Κωνσταντίνου (PRINTEC): Από τα πρώτα POS, σε νέες συμφωνίες και δραστηριότητες (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα