Η πετρελαϊκή βιομηχανία της Νιγηρίας βιώνει μια σπάνια περίοδο δυναμικής, με την παραγωγή να εκτινάσσεται και τις εξαγωγές να αναζωογονούνται, την ώρα που η Ινδία –ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος καταναλωτής πετρελαίου παγκοσμίως– επαναπροσδιορίζει τη στρατηγική της. Οι εξελίξεις αυτές, όπως καταγράφονται στην τελευταία ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, αναδιαμορφώνουν όχι μόνο τις ενεργειακές ισορροπίες αλλά και τους ναυτιλιακούς εμπορικούς διαδρόμους, όπως επισημαίνει ο ναυλομεσιτικος οίκος.

Μετά από χρόνια υποαπόδοσης και προβλημάτων ασφαλείας στο Δέλτα του Νίγηρα, η παραγωγή αργού της χώρας ανέκαμψε τον Ιούλιο στα 1,71 εκατ. βαρέλια ημερησίως – σχεδόν 10% υψηλότερα σε ετήσια βάση. Οι βασικοί τερματικοί σταθμοί ενίσχυσαν τις ροές τους: το Bonny εκφόρτωσε 8,07 εκατ. βαρέλια (+13% σε μηνιαία βάση) και το Forcados 9,04 εκατ. βαρέλια (+2,1%). Η αυξημένη παρουσία διεθνών πετρελαϊκών εταιρειών και η αυστηροποίηση των μέτρων ασφαλείας δείχνουν ότι η ανάκαμψη δεν είναι συγκυριακή, καθώς και η γεωτρητική δραστηριότητα εκτοξεύθηκε από 8 εξέδρες το 2021 σε 46 σήμερα.

Την ίδια στιγμή, η Ινδία, που έχει αναδειχθεί στον μεγαλύτερο αγοραστή ρωσικού πετρελαίου μετά το 2022, δέχεται πιέσεις από την Ουάσιγκτον. Η αμερικανική κυβέρνηση επέβαλε δασμούς 50% σε ινδικά προϊόντα και απείλησε με δευτερογενείς κυρώσεις λόγω των ενεργειακών δεσμών της Νέας Δελχί με τη Μόσχα. Η απάντηση ήταν μια μερική στροφή προς την Αφρική: κρατικοί κολοσσοί όπως η Indian Oil και η Bharat Petroleum εξασφάλισαν φορτία νιγηριανού αργού (Agbami, Usan), με την Indian Oil να κλείνει συμφωνία για 2 εκατ. βαρέλια με παραδόσεις Οκτώβριο – Νοέμβριο.

Η εξέλιξη αυτή, αν και δεν σημαίνει πλήρη απομάκρυνση από το ρωσικό πετρέλαιο, δείχνει διάθεση διαφοροποίησης. Οι εισαγωγές νιγηριανού αργού από την Ινδία διπλασιάστηκαν τον Αύγουστο σε ετήσια βάση, ενώ σε ορισμένα tender αντικατέστησαν αμερικανικά φορτία, τα οποία εμφανίζονται ακριβότερα στο τελικό κόστος λόγω μεταφορικών.

Για τη Νιγηρία, η συγκυρία αποτελεί στρατηγικό παράθυρο: αν η τάση συνεχιστεί, η Ινδία μπορεί να εξελιχθεί σε βασικό πελάτη, μειώνοντας την εξάρτηση από την Ευρώπη. Ωστόσο, υπάρχουν περιορισμοί. Η χώρα παραμένει δεσμευμένη από ποσοστώσεις του OPEC, ενώ το διυλιστήριο Dangote, που ήδη λειτουργεί με 550.000 βαρέλια/ημέρα και προγραμματίζει πλήρη δυναμικότητα 650.000 βαρελιών, θα απορροφά ολοένα μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής.

Σε αυτό το νέο σκηνικό, η ναυτιλία αποκτά καθοριστικό ρόλο. Τα νιγηριανά φορτία προς την Ινδία συνεπάγονται περισσότερα tonne-miles, μεγαλύτερη ζήτηση για δεξαμενόπλοια και ανακατανομή θαλάσσιων ροών. Όπως τονίζει ο αναλυτής της Intermodal, Γιάννα Παργανά:

«Η ανάκαμψη της Νιγηρίας, σε συνδυασμό με τη στρατηγική διαφοροποίηση της Ινδίας, δημιουργεί ένα νέο εμπορικό αφήγημα. Βλέπουμε πλέον την Αφρική να επανακτά γεωπολιτική σημασία, ενώ η ναυτιλιακή αγορά ωφελείται από τις μεγαλύτερες αποστάσεις και την ανακατεύθυνση φορτίων».

Το βέβαιο είναι ότι η γεωπολιτική επιστρέφει δυναμικά στην αγορά πετρελαίου, μεταβάλλοντας ισορροπίες και ανοίγοντας νέες διαδρομές για τα δεξαμενόπλοια του μέλλοντος.

Διαβάστε ακόμη 

Stress tests: Γιατί αλλάζει η μεθοδολογία τους το 2026 – Τι σημαίνει, πόσο θα επηρεάσει τις τράπεζες (πίνακας)

«Πρωταθλήτρια» η Θεσσαλονίκη στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια τον Αύγουστο με +10% στη διεθνή κίνηση

Επιστολές σε ιδιοκτήτες για ελέγχους -νέου τύπου- στη λειτουργία των Airbnb

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα